تاریخ انتشار : یکشنبه 5 دی 1400 - 11:32
کد خبر : 27495

اومیکرون چقدر به ما نزدیک شده است؟

اومیکرون چقدر به ما نزدیک شده است؟

حمید سوری، استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: اومیکرون در حال حاضر در بیشتر مناطق ایران پراکنده است، اما چون ما نظام ژنومیک در کشورمان نداریم، نمی توانیم خیلی دقیق ثابت کنیم که بیشتر موارد در کجا است. هرچند با توجه به اینکه بسیاری از موارد بدون علامت هستند و برخی هم علامت خفیفی دارند و سرعت انتشار اومیکرون هم بالا است، تحلیل من است که باید فرض را بر این بگذاریم که هیچ یک از استان های ما بدون اومیکرون نیستند.

به گزارش تیتر داغ؛ در حال حاضر ستاد ملی کرونا می‌گوید که ممنوعیت سفر گردشگران خارجی به ایران را برای پیشگیری از شیوع بیشتر کرونا اومیکرون وضع کرده است.

اما فعالان صنفی حوزه گردشگری خلاف این عقیده دارند. حرمت‌الله رفیعی، رییس هیأت مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی به ایسنا گفته که گردشگری عامل اصلی شیوع ویروس کرونا نبوده و نیست.

او می‌گوید که اگر این گردشگر عامل انتقال ویروس به ایران بوده، چرا گزارش آن را تا به حال نداده‌اند؟

موضع گیری فعالان صنفی حوزه گردشگری در حالی است که بسیاری از کشور‌های اروپایی همچون آلمان، هلند، سوئیس، فرانسه، ایرلند و… نیز ممنوعیت سفر گردشگران خارجی را به خاک شان اعمال کرده اند.

در مورد برگزاری امتحانات و کلاس‌ها به شکل حضوری نیز، منتقدان می‌گویند که عدم اعمال محدودیت و غیر حضوری نشدن کلاس و امتحانات مدارس، تناقض آشکار دولت در سیستم تصمیم گیری درباره کنترل کرونا اومیکرون است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که ستاد ملی کرونا هنوز تصمیمی در این زمینه نگرفته است. اما مسئولان وزارت آموزش و پرورش فعلا بنا را بر برگزاری حضوری امتحانات و کلاس‌ها گذاشته اند.

اما با این حال گروهی از اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که اقدامات محدودیتی و پیشگرانه باید پیش از گسترس سویه انجام شود؛ بنابراین پس از گسترش اومیکرون نمی‌توان روی این محدودیت‌ها حساب باز کرد.

همه‌گیری اومیکرون چقدر طول می‌کشد؟

محققان و اپیدمیولوژیست‌ها معتقدند که انتشار کرونا اومیکرون نسبت به سویه دلتا بسیار بالاتر است؛ بنابراین خیلی طول نمی‌کشد که اومیکرون به واریانت غالب بدل شود و خود را نزدیکی ما برساند.

پیش از این برخی از متخصصان بیماری‌های عفونی و اپیدمیولوژیست‌های ایرانی مدعی شده بود که پس از پیدایش نخستین موارد ابتلا به اومیکرون، تقریبا ۱۷ روز طول می‌کشد تا سویه جدید همه گیر شود.

این در شرایطی است که آن‌ها گفته بودند که کرونا دلتا پس از گذشت حدود ۱۰۰ روز به سویه غالب بدل می‌شد.

با این حال کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کرونا در اطلاعیه اخیرشان پیش بینی کرده بودند که در هفته سوم و چهارم دی ماه، موج واضح و بزرگی از موارد ابتلا به کرونا اومیکرون شکل بگیرد.

وضعیت شیوع اومیکرون در ایران چگونه است؟

اعمال محدودیت‌ها در شرایطی فعلی فایده چندانی ندارد

او به محدودیت‌های گردشگری و عدم اعمال محدودیت برای برگزاری حضوری امتحانات و کلاس‌ها مدارس اشاره کرد و گفت: هفته قبل در مرز‌های آذربایجان غربی حضور داشتم که بیشترین تردد زمینی در آن به ثبت می‌رسد. اما خیلی کنترل بهداشتی مرز‌ها آن گونه که در شرایط اپیدمی نیاز است، دیده نمی‌شد. طبیعتا یکی از مهم‌ترین راه‌های ورود واریانت‌های جدید و گسترش اپیدمی در کشور همین مرز‌ها و مبادی ورودی هستند. اما ماجرا از این قرار است که زمانی در مورد مبادی ورودی صحبت می‌کنیم، مخصوصا در مورد واریانت‌هایی همچون اومیکرون سرعت انتشارشان بسیار بالاست، مهم این است که هر چه سریع‌تر کنترل‌ها را انجام دهیم. اما وقتی گسترش پیدا کرد ممکن است دیگر تاثیر نداشته باشد؛ بنابراین سرعت عمل در شناسایی موارد جدید اهمیت دارد. پس از آن هم افراد مبتلای شناسایی شده نیز باید هرچه سریع‌تر مورد مراقبت قرار بگیرند و رصد شوند. علاوه بر آن تماس‌های نزدیک ناشی از ورود افراد مبتلا، مشکوک و یا محتمل نیز باید پیگیری شود. اما در شرایط حاضر رصد و رهگیری موارد مثبت خیلی کامل نیست و عملا هر روزی که بگذرد اثربخشی این مداخلات سلبی بسیار کمتر می‌شود؛ بنابراین خیلی نباید به مداخلات سلبی دل‌مان را خوش کنیم.

استاد اپیدمولوژی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: در شرایط حاضر مراقبت فعال از بیماران، سیستم بیمار یابی فعال و انجام اقدامات محافظتی می‌تواند موثر واقع شود. اما حالا چند روز از ورود اومیکرون به ایران گذشته و به سرعت گسترش پیدا کرده است و بعید است که اقدامات سلبی جواب بدهد. طبق آمار‌ها در حال حاضر دو هزار مورد مبتلا به اومیکرون در ایران گزارش شده که بعضی از آن‌ها محتمل است و بخش دیگری از آن هم تایید شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.