تاریخ انتشار : یکشنبه 11 تیر 1402 - 16:30
کد خبر : 100689

هدایتی، در نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایرانی در عراق، بیان کرد:

ایرانی‌ها نتوانستند تعامل خوبی با عراقی‌ها برقرار کنند و مشکل اصلی از تولیدکنندگان ایرانی است

ایرانی‌ها نتوانستند تعامل خوبی با عراقی‌ها برقرار کنند و مشکل اصلی از تولیدکنندگان ایرانی است
تیتر داغ: نخستین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایرانی در نجف اشرف، از25 تا 30 تیرماه 1402، در نجف اشرف عراق برپا می‌شود و علاقمندان می‌توانند از این فرصت تجاری در جهت توسعه کسب و کار خود بهره‌مند شوند.

مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف گفت: بازار عراق بازار خاصی برای ماست و تا یک میلیارد دلار ظرفیت ارزآوری برای کشور دارد که متأسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری نخستین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایرانی در نجف اشرف، عصر شنبه ۱۰ تیر ماه ۱۴۰۲، با حضور مهندس رضا چگینی مدیرعامل شرکت فیدار مهام آسیا – مجری برگزاری نمایشگاه و دبیر نمایشگاه، مرتضی هدایتی مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات شرکت فیدار مهام آسیا برگزار شد.

مرتضی هدایتی، مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف

مرتضی هدایتی، مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف، در این نشست خبری، به تشریح ویژگی‌های این مرکز تجاری در عراق پرداخت و بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت این مرکز جهت گسترش روابط تجاری بین فعالان اقتصادی ایران و عراق در همه حوزه‌ها؛ از جمله پوشاک، کیف و کفش تاکید نمود.

وی با ابراز تاسف از اینکه طی چند سال گذشته، به دلیل غفلت‌های صورت پذیرفته، تجار ایرانی به راحتی بازار عراق را از دست دادند، خاطرنشان کرد: کشور ترکیه در سال ۲۰۲۲ میلادی بیش از یک و نیم میلیارد دلار از مبادی رسمی به کشور عراق پوشاک صادر کرده است و این در حالی است که سهم صادرات پوشاک کشورمان به عراق در همین بازه زمانی، حدود ۳۸ میلیون دلار بوده است.

مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف، بیان داشت: در زمان دولت آقای رئیسی، دولت برنامه‌های زیادی برای توسعه صادرات به کشورها داشت که این برنامه‌ها از طریق رایزنان انجام می‌شد؛ اما از آنجا که دولت نمی‌تواند هزینه‌های رایزنان را تقبل کند، مراکز تجاری ایران در کشورهای مختلف به عنوان بازوی قوی در حوزه‌های مختلف ایجاد شد. مرکز تجاری نجف در حوزه جنوب عراق در حال فعالیت است.

هدایتی، ادامه داد: در مرکز تجاری ایران در نجف، چند موضوع را بررسی کردیم که حوزه پوشاک یکی از حوزه‌هایی بود که بهترین ساختار در ارزآوری دارد. در بررسی‌ها متوجه شدیم که در سال ۲۰۲۲ دولت ترکیه عددی معادل یک و نیم میلیارد دلار فقط لباس به عراق صادر کرد. این درحالی است که ایران در همین زمان مشابه ۳۸ میلیون دلار پوشاک در رسته‌های مختلف اعم از کیف، کفش، لباس، آکسسوری و مواد خام به عراق صادر کرد. در نگاه کلی به این آمار متوجه می‌شویم که تا چه اندازه در این حوزه ضعیف هستیم و این ضعف را در تولید و بازاریابی شاهد هستیم که متأسفانه به بدترین شکل ممکن عمل کردیم و حتی اقداماتمان را به برگزاری چندین نمایشگاه بی کیفیت و ناموفق ختم شد.

وی در ادامه همچنین گفت: یکی از قوانین عراق این است که کالایی که وارد کشور می‌شود، دیگر نمی‌تواند از کشور خارج شود و همین امر سبب می‌شود طرفین ایرانی ضرر کنند. شاهد بودیم یکی از تولیدکنندگان نزدیک به یک میلیارد تومان از پس این قانون ضرر کرده بود. ما در رویداد تخصصی پوشاک نجف قرار است کالاهای تولیدکنندگان ایرانی را به امانت نگه داریم و آنها را به فروش برسانیم تا تولیدکننده ضرری نبیند.

مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف، افزود: ما یک هزار و دویست کیلومتر مرز مشترک با عراق داریم درحالی که فقط شاهد چند مرز فعال با این کشور هستیم. بازار عراق بازار خاصی برای ماست و تا یک میلیارد دلار ظرفیت ارزآوری برای کشور دارد که متأسفانه تا کنون این اتفاق نیفتاده است.

هدایتی گفت: ما نتوانسته ایم از ظرفیت اتحادیه پوشاک در کشور استفاده کنیم؛ چراکه متولی در این حوزه نداریم و حوزه پوشاک در کشور همچون شترمرغی می‌ماند که نمی‌دانیم کدام نهاد متولی آن است و از آن طرف هم دلال‌ها مانع پیشرفت در این حوزه می‌شوند، چراکه منافع شأن به خطر می‌افتد. حوزه پوشاک در کشورمان آنقدر ظرفیت مناسبی دارد که می‌توانیم با بهترین برندهای مطرح دنیا رقابت کنیم اما متأسفانه نتوانسته ایم شرایط مناسبی را برای این حوزه در کشور ایجاد کنیم.

وی ادامه داد: ایرانی‌ها نتوانستند تعامل و ارتباط خوبی با عراقی‌ها برقرار کنند و مشکل اصلی از تولیدکنندگان ایرانی است. گاهی تولیدکنندگان ایرانی با رفتارهای اشتباه نمی‌توانند پوشاک کشور را به درستی به عراقی‌ها معرفی کنند تا در نهایت تعامل مناسبی بین شأن برقرار شود. در یکی از موارد شاهد بودیم یک تولیدکننده ایرانی یک جعبه سنگ را برای طرف عراقی به عنوان کالای سفارشی ارسال کرده بود. در دیگر مورد هم شاهد بودیم تولیدکننده ایرانی به دلیل اینکه فرصت کافی برای آماده سازی کفش سفارشی برای طرفین عراقی نداشت، کف کفش را داخل جعبه گذاشته بود تا طرف عراقی خودش محصول را تکمیل کند. با این تفاسیر به نظر شما طرف عراقی چگونه به تولیدکننده ایرانی اعتماد کند؟ متأسفانه تاجران ایرانی از جزئی‌ترین ادبیات تجاری بی اطلاع هستند.

مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف، گفت: کار مرکز به این صورت است که زمینه را برای ورود کالای ایرانی به کشورهای متعهد صادراتی فراهم کند. در میان اقدامات مرکز، اولین شکایات مربوط به حوزه پوشاک است. به هرحال ورود به بازار پوشاک یک و نیم میلیارد دلار ترکیه بازی با آتش است و باید به گونه‌ای برخورد کرد که خریدار عراقی، ایران به ترکیه ترجیح دهد. تا کنون هیچ رویداد تخصصی لباس در عراق نداشتیم و اگر این رویداد را در عراق برگزار کنیم، در بحث اشتغال‌زایی در ایران بسیار تأثیرگذار است. در حوزه صادرات و ارزآوری هم شاهد موفقیت‌هایی خواهیم بود. ابتدای فعالیت‌هایمان را از شهر نجف آغاز کردیم.

هدایتی بیان داشت: بخشی از طراحان لباس در کشور ترکیه، ایرانی هستند و آنهایی که از پوشاک ترکیه تعریف و تمجید می‌کنند، براساس طرح‌های ایرانی است که طرح‌های شأن را به کشور ترکیه می‌فروشند.

وی افزود: مرکز تجاری ایران در نجف وقف حضرت معصومه است که به نوعی برای اقدامات پیشگیری از طلاق صرف می‌کنیم. همچنین ما سامانه‌ای به نام مدائن را راه اندازی کردیم و از طریق این سامانه بسترهای فروش دیجیتال را فراهم کرده ایم. همچنین در حوزه پوشاک محرم، کسانی که در حوزه محرم و اربعین کار می‌کنند، می‌توانند در این سامانه حضور داشته باشند.

مدیر مرکز تجاری جمهوری اسلامی ایران در عراق – نجف اشرف، گفت: ما نمی‌دانیم پدرخوانده حوزه پوشاک کشور چه کسی است؟ هر کسی اقدامی انجام می‌دهد. هیچ نظارتی بر واردات پوشاک به کشور انجام نمی‌شود. وقتی این حوزه متولی ندارد چطور باید انتظار ساماندهی این حوزه را داشته باشیم؟ فرد غیر کارشناس مسئول این حوزه می‌شود. متأسفانه کشور از انتصاب‌های غیرکارشناسانه ضربه می‌خورد. برای مثال سازمان توسعه تجارت که مهم‌ترین سازمان کشور و مهم‌ترین بخش تجاری کشور محسوب می‌شود، چند ماهی می‌شود که رئیس ندارد. همه این موارد درد دارد و باید برایش چاره‌ای اندیشید.

هدایتی، در پایان سخنان خود، از آمادگی این مرکز جهت معرفی و فروش کالاهای ایرانی در نجف اشرف عراق خبر داد و تاکید کرد: نمایشگاه لباس ایرانی، در فضای هزار متری مجلل نجف برگزار می‌شود و طی برگزاری این نمایشگاه، برنامه‌های B2B  و  B2C  نیز برگزار خواهد شد.

بنا به این گزارش، مطابق برنامه اعلامی از سوی مسئولان مربوطه، هیات‌های تجاری یا افراد علاقمند به حضور در این نمایشگاه، با پرواز مستقیم تهران – نجف سفر کرده و در هتل درجه الف نزدیک به حرم امیرالمونین (ع) اقامت خواهند داشت. زیارت حرم سیدالشهدا (ع) از دیگر برنامه‌های این سفر خواهد بود.

علاقمندان می‌توانند جهت دریافت اطلاعات بیشتر با شماره ۰۹۱۵۳۸۸۳۸۶۱، ۰۹۳۳۰۹۸۹۴۳۱۸ و ۰۹۳۵۱۷۳۸۴۸۸ تماس حاصل فرمایند.

گفتنی است، نخستین نمایشگاه تخصصی پوشاک ایرانی در نجف اشرف، از ۲۵ تا ۳۰ تیرماه ۱۴۰۲، در نجف اشرف عراق برپا می‌شود و علاقمندان می‌توانند از این فرصت تجاری در جهت توسعه کسب و کار خود بهره‌مند شوند.

خبرنگار رسانه: فاطمه داداشی

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.