تاریخ انتشار : چهارشنبه 15 آذر 1402 - 10:49
کد خبر : 109804

ایران به دنبال ایجاد اتحادیه کشورهای تحت تحریم

ایران به دنبال ایجاد اتحادیه کشورهای تحت تحریم

وزیر امور خارجه ایران امضای اعلامیه مشترک ایران و روسیه برای مقابله با تحریم‌های یکجانبه را گامی در چهارچوب ابتکار تهران برای ایجاد یک اتحادیه از کشورهای تحت تحریم غرب عنوان کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ حسین امیرعبداللهیان شب گذشته در پایان اجلاس کشورهای ساحلی حاشیه دریای خزر در مسکو در پاسخ به پرسشی درباره اعلامیه مشترک ایران و روسیه در حاشیه این اجلاس در جمع خبرنگاران افزود: «امروز بیش از ۲۶ کشور در دنیا تحت تحریم‌های یکجانبه آمریکا یا غرب قرار دادند. ایران از حدود سه سال قبل ابتکاری را در خصوص ایجاد یک اتحادیه از کشورهای تحت تأثیر تحریم‌های ظالمانه و اقدامات یکجانبه گرایانه آمریکا یا کشورهای غربی مطرح کرد».

به گفته وزیر امور خارجه، هدف از ایجاد این اتحادیه مقابله منظم و سازمان‌یافته با کشورهای تحریم‌کننده و خنثی‌سازی اقدامات آنها در راستای رفاه و پیشرفت هر چه بیشتر کشورهاست، به گونه‌ای که حربه تحریم از دست آمریکا و کشورهای غربی خارج شود.

امیرعبداللهیان امضای اعلامیه مشترک ایران و روسیه برای همکاری در خصوص راه‌ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه همچون تحریم‌ها میان ایران و روسیه را نیز گامی در چهارچوب این اتحادیه دانست.

وزیران خارجه جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه، روز سه شنبه اعلامیه مشترک برای همکاری در خصوص راه‌ها و ابزارهای مقابله، کاهش و جبران‌آثار منفی اقدامات قهرآمیز یکجانبه همچون تحریم‌ها را امضا کردند.
این اعلامیه در پایان نشست‌های خصوصی و عمومی وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر در مسکو به امضای حسین امیرعبداللهیان و سرگئی لاوروف رسید.‌

اولویت ایران در دریای خزر تأمین حداکثری منافع اقتصادی است

وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری، اولویت جمهوری اسلامی ایران در دریای خزر را تأمین منافع اقتصادی پنج کشور ساحلی عنوان کرد و گفت: کشورهای ساحلی از دریای خزر به عنوان دریای دوستی باید برای توسعه روابط اقتصادی و تکمیل ظرفیت‌های ترانزیتی استفاده شود.

وی افزود، در خصوص مباحث امنیتی در دریای خزر نیز موافقتنامه‌ای در گذشته به امضا رسیده که بر ضرورت تکمیل و اجرای آن موافقتنامه امروز در اجلاس تاکید شد.

امیرعبداللهیان با اشاره به روند کنوانسیون حقوق دریای خزر گفت: «این کنوانسیون در گذشته به امضا رسیده و در پارلمان‌های چهار کشور دیگر به تصویب رسیده است اما دلیل اینکه هنوز در مجلس به تصویب نرسیده، این است که بر مبنای توافق صورت گرفته، پنج کشور ساحلی دریای خزر بایستی با یک روش مورد توافق ابتدا خط مبدأ را ترسیم کنند تا نحوه بهره‌برداری از دریای خزر برای تمام کشورها روشن شود».

وی با اشاره به شکل سواحل ایران در دریای خزر که متفاوت از سواحل چهار کشور دیگر است، گفت: «مراکز حقوقی وزارت خارجه و ریاست جمهوری با جدیت در حال پیگیری موضوع هستند تا به مکانیسمی دست پیدا کنیم که در قالب همکاری‌های دسته جمعی در حوزه خزر قابل درک و فهم باشد و هم حداکثر منافع اقتصادی ایران در دریای خزر در چهارچوب نحوه ترسیم خط مبدا تأمین شود».

دوازدهمین نشست سالانه وزیران امور خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر روز سه‌شنبه ۱۴ آذرماه ۱۴۰۲ با حضور دیپلمات‌های ارشد پنج کشور همسایه در مسکو برگزار شد.

حسین امیرعبداللهیان، سرگئی لاوروف، جیحون بایراموف، رشید مردوف و مراد نورتلئو وزیران امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، فدراسیون روسیه، جمهوری آذربایجان، ترکمنستان و قزاقستان پس از انجام مراسم عکس یادگاری، نشستی خصوصی داشتند و پس از آن در نشستی عمومی به بیان دیدگاه‌های خود درباره مسائل این پهنه آبی پرداختند.

وزیر امور خارجه ایران که بامداد سه‌شنبه به منظور شرکت در این اجلاس به مسکو سفر کرده است، شامگاه سه‌شنبه به این سفر پایان داد. وی ضمن تبیین مواضع ایران در اجلاس خزری، با همتایان خود از کشورهای روسیه، ترکمنستان، قزاقستان و جمهوری آذربایجان نیز دیدار و گفت و گو کرد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.