تاریخ انتشار : چهارشنبه 30 مهر 1399 - 7:42
کد خبر : 14088

بارش شهابی “جباری” را تا فردا رصد کنید

بارش شهابی “جباری” را تا فردا رصد کنید

آسمان کشور میزبان بارش شهابی “جباری” شده است و تا روز پنج‌شنبه، اول آبان می‌توان انتظار مشاهده شهاب‌های زیبایی را از این بارش در آسمان داشت.

به گزارش تیتر داغ؛ از بامداد روز گذشته ( سه‌شنبه، ۲۹ مهر) آسمان کشور شاهد شهاب های جباری شده است، این پدیده تا  فردا ( پنج‌شنبه، اول آبان) ادامه دارد.

در این مدت باید انتظار مشاهده شهاب‌های زیبایی از این بارش در آسمان را داشت و برای عکاسی از این پدیده زیبای نجومی می‌توان با تجهیز دوربین  و استفاده از امکانات مناسب ، رد زیبایی از شهاب‌ها را در آسمان ثبت کرد. بارش شهابی جباری  یکی از بارش‌های مشهور سالانه است، که هر سال بین ۱۱ مهر تا ۱۷ آبان در آسمان مشاهده می‌شود.

بارش شهابی جباری را می توان در اوج خود و در آسمان کاملا تاریک از هر جای کشور رصد کرد به طوریکه در شرایط ایده آل در هر ساعت ۲۵ شهاب قابل رصد است. منشا این بارش شهابی، ذرات به جای مانده از دنباله دار هالی است که هر ۷۶ سال یکبار از نزدیکی خورشید عبور می‌کند و ذراتی از آن در فضای اطراف خورشید به جای می ماند.

کانون این بارش نیز در نزدیکی ستاره “شانه شکارچی” در صورت فلکی ” شکارچی (جبار) قرار دارد و به همین دلیل به این بارش، جباری گفته می‌شود. آخرین بار این دنباله دار در سال ۱۳۶۵ از نزدیکی خورشید عبور کرده است و در سال ۱۴۴۱ شمسی دوباره از کنار خورشید عبور خواهد کرد.

بیشترین تعداد شهاب‌های بارش شهابی جباری پیش از طلوع خورشیدی و در تاریکی بامدادی قابل رصد است. عموما عنوان “بارش شهابی” و یا “شهاب باران” این ذهنیت را ایجاد می‌کند که با یک رگبار از شهاب‎‌ها همچون باران مواجه خواهیم شد در حالی که با توجه به نحوه برخورد شهاب‌ها و حرکت آن‌ها در آسمان این اصطلاح رایج شده است و در برخی بارش‌های شهابی از جمله بارش شهابی جباری، شهاب‌های اندکی مشاهده می‌شود.

زمانیکه این دنباله دار از کنار خورشید عبور می کند فشار تابش خورشید باعث می شود که بخش هایی از دنباله دار به صورت ذره هایی ریز از آن جدا شده و در مدار زمین باقی بماند و به جو زمین برخورد کنند.

آسمان شهاب باران می شود/سه شب شهابی در آسمان ایران/ آغاز آتش بازی شهاب ها در آسمان کشور

هر چه از زمان عبور دنباله‌دار از نزدیکی خورشید دور شویم، شهاب‌های کمتری در آن بارش مشاهده می‌شود. دنباله‌دار هالی در سال ۶۵ خورشیدی به ملاقات زمین و خورشید رسید که حدود ۳۵ سال از آن زمان می‌گذرد و در هر سال ذرات زیادی از این دنباله‌دار با جو زمین برخورد کرده است.  پیش بینی می‌شود حداکثر ۲۰ شهاب در ساعت در زمان اوج بارش جباری امسال در آسمان دیده شود.

سرعت شهاب‌های این بارش ۶۶ کیلومتر در ثانیه است که با اتمسفر زمین برخورد می‌کند. شهاب‌های این بارش که مسیر حرکت خود در جو زمین، اتم‌های جو را یونیزه کرده و پس از عبور نیز چند ثانیه از خود ردی به جای می‌گذارد و برخی از آن‌ها فوق العاده درخشان می‌شوند. با توجه به بازه زمانی بارش جباری، در شب‌های قبل و بعد از زمان اوج نیز می‌توان شاهد تعداد کمتری از شهاب‌های این بارش بود.

شهاب‌ها ذرات میلی‌متری و میکرومتری هستند که در یک فرآیند در ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری جو زمین با برخورد و اصطکاک با اتم‌های جو آن‌ها را برانگیخته و در نتیجه بارش شهابی زیبا ایجاد می‌شود که به دور از نور و آلودگی شهر‌ها امکان رصد شهاب‌ها وجود خواهد داشت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.