تاریخ انتشار : شنبه 16 اسفند 1399 - 2:12
کد خبر : 18295

بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را تمدید کرد

بایدن «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را تمدید کرد

رئیس‌جمهور آمریکا «وضعیت اضطراری ملی» در قبال ایران را که پس از پیروزی انقلاب اسلامی توسط جیمی کارتر به اجرا گذاشته شد، برای یکسال دیگر تمدید کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا در نامه‌ای به روسای مجلس نمایندگان و مجلس سنای این کشور، وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران را تمدید کرد.

وی در ادامه تاکید کرد که، اقدامات و سیاست‌های ایران همچنان بعنوان تهدیدی غیرمعمول و فوق‌العاده علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا محسوب می‌شود.

بایدن افزود: از این رو به عقیده من لازم است وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران تداوم یابد و تحریم‌های جامع وضع‌شده نیز بمنظور رسیدگی به این تهدید‌ها پایدار بماند.

وی در ادامه بیانیه خود با تاکید بر اینکه برخی اقدامات و سیاست‌های ایران تهدیدی علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکاست، تصریح کرد:این اقدامات شامل، اشاعه و توسعه موشک و همچنین سایر توانمندی‌های متعارف و نامتقارن تسلیحاتی، شبکه ستیزه‌جویی‌های منطقه‌ای، حمایت از گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نائبان آن است.

وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران از سوی دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا در تاریخ ۲۲ آبان ۱۳۹۹ بمدت یک سال تمدید شده بود.

که طبق بیانیه کاخ سفید، این وضعیت اضطراری که به موجب فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ علیه ایران اعمال شده با وضعیت اضطراری دیگری که ذیل فرمان شماره ۱۲۹۵۷ و از تاریخ ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعمال شده بود تفاوت داشت.

در تاریخ ۱۴ ماه نوامبر سال ۱۹۷۹ (۲۳ آبان ۱۳۵۸)، جیمی کارتر رئیس جمهور وقت آمریکا با صدور فرمان اجرایی شماره ۱۲۱۷۰ علیه ایران وضعیتی اضطراری اعلام کرد که این امر تاکنون از سوی روسای جمهور این کشور بار‌ها تمدید شده است.

دیگر فرمان اجرایی شماره ۱۲۹۵۷ از ۱۵ مارس ۱۹۹۵ از سوی دولت بیل کلینتون و بمنظور منع برخی معاملات مربوط به توسعه نفتی ایران صادر شده بود.

و حال جو بایدن، رئیس جمهور فعلی آمریکا نیز با اعلام تمدید وضعیت اضطرار ملی در قبال ایران،با اشاره به اینکه این وضعیت برای نخستین بار در ۱۵ مارس ۱۹۹۵ اعلام شده است، بعد از ۱۵ مارس ۲۰۲۱ نیز لازم‌الاجراست.

وی در این راستا افزود: رئیس‌جمهور وقت آمریکا بمنظور رسیدگی و در جهت مقابله با تهدیدات غیرمعمول و فوق‌العاده‌ای که اقدامات و سیاست‌های ایران علیه امنیت ملی، سیاست خارجی و اقتصاد آمریکا بود، این فرمان را صادر کرده است و در پی آن در روز ۶ ماه مه ۱۹۹۵، با امضای فرمان اجرایی دیگری موسوم به فرمان اجرایی شماره ۱۲۹۵۹، تحریم‌های جامعی را علیه ایران وضع کرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.