تاریخ انتشار : شنبه 6 آبان 1402 - 11:35
کد خبر : 107400

بایدن و شی ماه آینده در سان‌فرانسیسکو دیدار می‌کنند

بایدن و شی ماه آینده در سان‌فرانسیسکو دیدار می‌کنند

مقامات آمریکایی می گویند پس از ساعت‌ها دیدار میان وانگ یی وزیر امور خارجه چین و دیپلمات‌های ارشد آمریکایی در واشنگتن می گویند ایالات متحده و چین توافق کرده‌اند تا برای نشست مورد انتظار بین جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور آمریکا وچین در ماه آینده با یکدیگر همکاری کنند.

به گزارش تیتر داغ؛  مقامات آمریکا و چین توافق کردند که روسای جمهور دو کشور ماه آینده در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اقتصادی و اقیانوسیه «اَپِک» در سان‌فرانسیسکو دیدار و گفت‌وگو کنند. در اولین سفر یک وزیر خارجه چین به واشنگتن از سال ۲۰۱۸، وانگ یی، این دیپلمات کهنه کار چینی، به مدت یک ساعت با بایدن گفتگو کرد.

بر اساس این گزارش، مقامات کاخ سفید می گویند این دیدار “فرصتی خوب” برای باز نگه داشتن خطوط ارتباطی بین دو رقیب ژئوپلیتیکی به شمار می آید. مقامات آمریکایی همچنین می گوید دیدار وانگ با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده در بازه زمانی دو روزه در مجموع ۹ ساعت طول کشید که این مساله از تعاملات “صادقانه و عمیق” بدون دو کشور حکایت دارد.

در این دیدارها، دستیاران ارشد بایدن نگرانی های اصلی واشنگتن از جمله نیاز به احیای کانال نظامی بین دو کشور، اقدامات پکن در شرق و جنوب دریای چین، تایوان، حقوق بشر و پرونده های آمریکایی های بازداشت شده در چین بیان کردند. همچنین بلینکن و وانگ در خصوص تحولات اخیر در خاورمیانه گفتگو کردند.

مقامات آمریکا و چین توافق کردند که روسای جمهور دو کشور ماه آینده در حاشیه نشست سران سازمان همکاری اقصتادی و اقیانوسیه در سان‌فرانسیسکو دیدار و گفت‌وگو کنند. پیش از این رسانه‌های آمریکا اعلام کرده بودند که سفردو روزه «وانگ یی» این دیپلمات ارشد چینی به آمریکا، بالاترین سطح تعامل حضوری بین دو کشور پیش از دیدار مورد انتظار جو بایدن، رئیس جمهورآمریکا و شیء در سانفرانسیسکو در نشست نوامبر همکاری اقتصادی آسیا و اقیانوسیه خواهد بود.

پیش از این چند مقام ارشد آمریکا از جمله آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور، تابستان امسال با همتایان چینی خود در پکن دیدار کردند. به نوشته رویترز اولویت اصلی واشنگتن این است که اطمینان حاصل کند که رقابت شدید بین دو اقتصاد بزرگ جهان و اختلافات آنها بر سر موضوعات زیادی از تجارت گرفته تا تایوان و دریای جنوبی چین به درگیری و جنگ ختم نخواهد شد.

به گزارش شین هوا، پیش تر، «شی جین پینگ» رئیس جمهوری چین در نامه ای برای ضیافت شام سالانه کمیته ملی روابط آمریکا و چین مستقر در نیویورک، نوشت: ما آماده همکاری برد- برد ما آمریکا هستیم. شی جین پینگ با بیان این مطلب، افزود: چین و آمریکا به عنوان دو کشور بزرگ جهان، با انتخاب مسیر درست تعامل دو دولت، بر صلح جهانی و آینده بشریت تاثیر بگذارد.

شی تاکید کرد که پکن تحت چارچوب احترام متقابل، همزیستی مسالمت آمیز و همکاری برد-برد مایل به همکاری با واشنگتن در راستای پیشبرد همکاری های سودمند، مدیریت اختلافات، مقابله با چالش های جهانی و حمایت از پیشرفت یکدیگر است. شی جین پینگ خاطرنشان کرد که ما برای ایجاد رفاه و منافع مشترک و جهان تلاش خواهیم کرد. رئیس جمهوری چین خواستار ایفای نقش سازنده اعضای کمیته ملی روابط آمریکا و چین در گسترش همکاری های پکن و واشنگتن شد.

منبع: پایگاه خبری سی ان ای

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.