تاریخ انتشار : پنجشنبه 13 خرداد 1400 - 11:12
کد خبر : 20629

با پشتیبانی و مانع زدایی ها تولید و صادرات صنایع مفتولی افزایش یافت

با پشتیبانی و مانع زدایی ها تولید و صادرات صنایع مفتولی افزایش یافت

مدیرعامل یک شرکت دانش گفت: با توجه به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، تلاش فراوانی در جهت افزایش تولید و صادرات مفتول ها داشته‌ایم.

به گزارش تیتر داغ؛ مجتبی شهدوست مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان ، با اشاره به صنایع مفتولی اظهار کرد:  صنایع مفتولی به عنوان یکی مشتقات میلگرد از جمله صنایع پایین دستی در صنعت فولاد محسوب می‌شود که این صنعت با توجه به ایجاد ارزش افزوده بیشتر نسبت به فروش مستقیم شمش یا میلگرد بسیار مورد توجه قرار گرفته است. صنایع مفتولی شامل محصولات اولیه‌ای از قبیل سیم سیاه، سیم گالوانیزه است که هم به منظور استفاده نهایی در پروژه‌های عمرانی و هم جهت تولید کالا‌های دیگری مانند انواع توری‌ها (توری مش، حصاری، گابیون، فرنگی، مرغی، پرسی )، انواع سیم خاردار، سیم مسوار، الکترود هم مورد استفاده قرار می‌گیرد که هر کدام از این محصولات کاربرد خاص خود را در پروژه‌های عمرانی و صنعتی دارند.

او افزود: در کنار محصولات این حوزه، محصولاتی از قبیل توری سرندی و رابیتس که از ورق گالوانیزه جهت تولید آن‌ها استفاده می‌شودبه این صنعت راه پیدا کرده و تولید کننده‌های مختلفی برای تولید این محصولات مشغول هستند. بیشترین افرادی که از محصولات صنایع مفتولی استفاده می‌کنند باغداران، کشاورزان، دامداران و مجریان پروژه‌های عمرانی هستند. باغداران، کشاورزان و دامداران از محصولات این صنعت جهت حفاظت از حریم محدوده خود یا حفاظت از دام و طیور خود استفاده می‌کنندو در پروژه‌های عمرانی در هریک از بخش‌های یک پروژه ساختمان، راه سازی، سدسازی و از محصولات این حوزه استفاده می‌کنند. همچنین صنایع پایین دستی این حوزه نیز به عنوان یکی از مصرف کنندکان صنایع مفتولی محسوب می‌شوند. به عنوان مثال تولید کنندگاه آویز لباس از جمله مشتریان این صنعت هستند.

مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان بیان کرد: از محصولات صنابع مفتولی در حصارکشی زمین ها، اغلب زمین‌های کشاورزی و باغات و دامداری ها، ساخت محوطه‌های محصور مانند انبار و قفس حیوانات و تمامی پروژه‌های عمرانی از جمله جهت اجرای آرماتوربندی و قالب بندی، مقاوم سازی بتن کف محل عبور ماشین‌های سنگین، مقاوم سازی کف یا دیواره سوله ها، تونل ها، استخر ها، فیلتراسیون یا سرند نمودن خاک، شن و ماسه معادن، ساختمان سازی و کارخانجات و صنایع وابسته مانند استفاده در صنایع پایین دستی مانند صنایع تولیدی محصولات آشپزخانه و آویز لباس و … و صنایع بسته بندی استفاده می‌شود.

او ادامه داد: در حوزه تولید انواع سیم سیاه و گالوانیزه ایران بیشترین تولید منطقه را به خود اختصاص داده است. اما در حوزه صنایع وابسته مانند تولید انواع توری‌ها باتوجه به امکان تولید به صورت کارگاهی، اکثر کشور‌ها خود به تولید این محصولات و برطرف نمودن نیاز‌های داخلی خود مشغول هستند. سطح کیفیت این محصولات وابسته به سطح کیفیت سیم سیاه یا گالوانیزه مورد استفاده و متعاقبا وابسته به کیفیت میلگرد مورد استفاده می‌باشد؛ که ایران در مقابل سایر کشور‌های همسایه دارای سطح کیفی مطلوبی در این حوزه هستند.
شهدوست  اظهار کرد: با توجه به حجیم بودن توری‌ها و هزینه‌های بالای حمل، واردات این محصولات برای مصرف کنندگان معقول نیستند و بهترین راه صادرات در حوزه صنایع فولادی صادرات سیم سیاه یا گالوانیزه است؛ که ما توانسته ایم این محصولات را به کشور‌های عراق، ترکیه، ازبکستان، پاکستان، افغانستان صادر کنیم. محصولات صنایع مفتولی ارز آوری مناسبی برای ایران دارند چراکه با توجه به محدودیت‌های صادراتی در برخی حوزه‌های صنعت فولاد، صادرات در حوزه صنایع مفتولی راحت‌تر است و میزان تولید در ایران و قیمت محصولات در ایران و هزینه حمل از ایران برای کشور‌های اطراف تامین این محصولات از ایران مقرون به صرفه بوده که این موضوع منجر به ارز آوری کشور شده است.

او بیان کرد: کشور‌های عراق، ترکیه، ازبکستان، افغانستان و پاکستان همکاری خوبی در حوزه صنایع مفتولی با ایران دارند. با توجه به نیاز بازار و اشتغال در این صنعت، ماشین سازی‌های فعال در کشور مجبور به دست یافتن به تکنولوژی دستگاه نیمه اتومات و تمام اتومات جهت تولید این محصولات و تولید این دستگاه‌ها شده اند که سال‌ها پیش  این دستگاه‌ها خارج از ایران وارد می‌شدند. از واردات سیم سیاه و گالوانیزه به ایران جلوگیری شده و تمام محصولات صنایع مفتولی قابل تولید در کشورمان است، که مشکل کمبود سیم سیاه و گالوانیزه برای صنایع پایین دستی و مصرف کنندگان نهایی این حوزه برطرف شده است. تمام مواد اولیه محصولات صنایع مفتولی میلگرد از تولید داخل تامین می‌شودو هیچ گونه وارداتی در این خصوص چه در حوزه مواد اولیه این صنعت و چه در حوزه وارادت خود محصولات وجود ندارد.

شهدوست  گفت: چون محصولات این حوزه از مشتقات میلگرد است، قیمت پایه محصولات بر اساس قیمت میلگرد تعیین می‌شود. قیمت پایه روز میلگرد به اضافه حق العمل تولید تعیین کننده قیمت محصولات است که با توجه به نوسانات زیاد قیمت میلگرد قیمت محصولات این حوزه نیز دارای نوسان در بازار ایران هستند. ما در زمینه تولید محصولات صنایع مفتولی از قبیل سیم سیاه، سیم گالوانیزه، انواع توری ها، سیم خاردار و … و همچنین تامین محصولات مرتبط با این حوزه اعم از پایه فنس، اسپیسر، واتراستاپ، پشم شیشه و … و همچنین صادرات به کشور‌های عراق، افغانستان، ازبکستان، ترکیه و پاکستان، تلاش فراوان نموده ایم که منجر به ارز آوری برای کشور شده و از واردات کالا از این کشور‌ها جلوگیری کرده ایم.

او در پایان تصریح کرد: با توجه به سال تولید، پشتیبانی و مانع زدایی، تلاش فراوانی در جهت افزایش تولید و صادرات خود داریم. ولی متاسفانه در بعضی موارد در برخی ارگان‌ها و سازمان‌ها مشکلاتی ایجاد می‌شود که منجر به کاهش سرعت سرمایه گذاران این حوزه می‌شود. امیدوریم امسال تولید، فروش و صادرات خود را دو برابر کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.