تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 13:51
کد خبر : 108464

کریمی، در نشست خبری به مناسبت هفته کتاب، بیان کرد:

برنامه‌های هفته کتاب با شعار «شکوفایی ایران با ما آغاز می‌شود؛ کتاب بخوانیم» دنبال می‌ شود

برنامه‌های هفته کتاب با شعار «شکوفایی ایران با ما آغاز می‌شود؛ کتاب بخوانیم» دنبال می‌ شود
تیتر داغ: نشست صنفی ناشران و کتابفروشان، چهارشنبه ۲۴ آبان 1402، همزمان با دومین روز هفته کتاب، از ساعت ۱۷ تا ۱۹، در باشگاه رفاه دانشگاه تهران برگزار می ‌شود.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران گفت: کتاب‌هایی که در طرح ۲۰ درصدی به فروش می‌رسند، آثار جدی، معتبر و خوبی هستند که توسط کتابفروشی‌های عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عرضه می‌شوند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی و اجتماعی سایت خبری تیتر داغ، نشست خبری تشریح برنامه‌های اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، به مناسبت هفته کتاب، صبح امروز دوشنبه ۲۲ آبان ماه ۱۴۰۲، با حضور ابراهیم کریمی رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، حسن قربانی نایب رئیس دوم اتحادیه و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران برگزار شد.

ابراهیم کریمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران

ابراهیم کریمی، رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در ابتدای این نشست خبری گفت: نشست صنفی ناشران، کتابفروشان و موزعان کتاب نخستین برنامه ما است که چهارشنبه ۲۴ آبان همزمان با دومین روز هفته کتاب از ساعت ۱۷ تا ۱۹ در باشگاه رفاه دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: این برنامه با هدف بررسی مسائل و مشکلات فعالان صنفی برگزار خواهد شد، تلاش می‌کنیم دغدغه‌های صنفی در این نشت مطرح شود و با جمع‌بندی، بررسی و مطالعه نکات در هیأت مدیره اتحادیه، به رفع مشکلات کمک کنیم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، با بیان اینکه برنامه‌های این هفته با شعار «شکوفایی ایران با ما آغاز می‌شود؛ کتاب بخوانیم» دنبال می‌شود، افزود: اختصاص تخفیف ویژه ۲۰ درصدی توسط کتابفروشی‌ها در هفته کتاب نیز برنامه دیگری است که برای این ایام پیش‌بینی شده است، این طرح با تخفیف‌های فریبنده ۵۰ درصدی که این روزها در پیاده‌روها و ایستگاه‌های مترو مواجه هستیم فرق می‌کند، بخش عمده کتاب‌ها در این تخفیف‌های فریبنده آثار نازل با کیفیت پایین هستند.

کریمی، در ادامه گفت: اما کتاب‌هایی که در طرح ۲۰ درصدی به فروش می‌رسند، آثار جدی، معتبر و خوبی هستند که توسط کتابفروشی‌های عضو اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران عرضه می‌شوند.

وی در ادامه از کتابگردی اعضای هیأت مدیره و پیشکسوتان صنعت نشر کشور از کتابفروشی‌ها در روزهای هفته کتاب خبر داد و گفت: طبق سنت هر ساله امسال نیز این طرح برگزار خواهد شد و از مسئولان فرهنگی کشور دعوت می‌کنیم که در این رویداد با ما همراه باشند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، پیرامون اقدامات اتحادیه برای برخورد با پدیده قاچاق کتاب، افزود: پیش از این در کارگروه صیانت اتحادیه اقدامات بسیار خوبی برای برخورد با این پدیده انجام شد و حدود یک میلیون جلد کتاب غیرمجاز از انبار قاچاقیان کتاب توقیف و امحاء شد.

کریمی افزود: در دولت جدید اما کارگروه ساماندهی بازار کتاب در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده که از اتحادیه نیز نمایندگانی در این کارگروه حضور دارند، در این حوزه مطالعات و بررسی‌هایی انجام شده است.

وی درباره برخورد با بساط‌ گستران خیابان انقلاب و تلاش‌های اتحادیه در این حوزه نیز گفت: این موضوع در کارگروه ساماندهی بازار کتاب با حضور نمایندگان شهرداری، نیروی انتظامی و دیگر ارگان‌ها طرح شده؛ اما عملیات اجرایی طرح بنا به ملاحظاتی با تعویق همراه شده است؛ اما امیدواریم به زودی اجرا شود و از این وضعیت اسفناک مقابل دانشگاه تهران در بیاییم.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، پیرامون تشکیل کمیسیون و کارگروه‌های تخصصی، افزود: پنج کمیسیون تخصصی تشکیل شده است؛ کارگروه‌های تخصصی مثل صیانت از حقوق صنف، رفاه، بین‌الملل و ناشران، کتابفروشان و موزعان نیز به تناسب ضرورت و نیاز اتحادیه تاکنون تشکیل شده در حال جذب نیرو هستیم.

کریمی، درباره چگونگی اعمال ۲۰ درصد تخفیف کتابفروشان در هفته کتاب نیز گفت: این تخفیف با مشارکت ناشران، توزیع‌کنندگان و کتابفروشان خواهد بود و برخلاف سایر تخفیف‌های فریبنده‌ای که در طول سال از بابت کتاب‌های نازل واقعی است.

وی درباره فروش مستقیم کتاب با تخفیف توسط برخی ناشران نیز، با بیان اینکه ناشر تولیدکننده کتاب و کتابفروش، فروشنده این کالا است، گفت: خوب است که در صنف، هر رسته‌ای حقوق همدیگر را رعایت کنند. در درازمدت به نفع ناشران است که از کتابفروشان حمایت کند، اگر کتابفروشان دچار رکود شوند، آسیب آن به ناشر می‌رسد؛ زیرا در کشور ما ناشران زیاد هستند؛ اما ویترین کتابفروشی‌ها کم است و خوب است ناشران به این موضوع دقت داشته باشند که از این مقدار ویترین محدود حمایت کنند.

رئیس اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران، در پایان سخنان خود، کمبود تقاضا را مهمترین مشکل صنعت نشر طی سال‌های اخیر دانست و با بیان اینکه به جای فعالیت تبلیغی و اقتصادی باید برای کتابخوانی و بیشتر کتاب خواندن افراد جامعه تلاش کرد، بیان داشت: ما در زمینه تولید، توزیع و عرضه کتاب نه تنها کمبود و مشکلی نداریم؛ بلکه با تراکم و ازدیاد تولید هم مواجهیم، از سوی دیگر کمبود تقاضا را داریم و این مقدار تقاضا برای کشور ما با جمعیت ۸۰ میلیونی کم است.

گفتنی است، نشست صنفی ناشران و کتابفروشان، چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۲، همزمان با دومین روز هفته کتاب، از ساعت ۱۷ تا ۱۹، در باشگاه رفاه دانشگاه تهران برگزار می ‌شود.

خبرنگار: فاطمه داداشی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.