تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1400 - 14:14
کد خبر : 29015

برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی در بلاروس

برگزاری همه پرسی اصلاح قانون اساسی در بلاروس

بلاروسی ها امروز یکشنبه در همه پرسی بر سر اصلاح قانون اساسی این کشور که با فراخوان آلکساندر لوکاشنکو با هدف تقویت هرچه بیشتر قدرت ۲۷ ساله برگزار می شود شرکت کرده اند.

به گزارش تیتر داغ؛ به نقل از خبرگزاری رویترز، این در حالی است که آلکساندر لوکاشنکو رئیس‌جمهوری بلاروس اخیرا اراضی کشورش را به متحدش، روسیه برای استفاده در حمله به اوکراین پیشنهاد کرده است.

لوکاشنکو، که در بحبوحه تحریم‌های فلج‌کننده غرب علیه دولتش به دلیل سرکوب اعتراض‌های داخلی، حتی بیشتر از قبل به روسیه نزدیک‌ شده است، گفت مطمئن است که بلاروسی ها از مجموعه‌ای از اصلاحات قانون اساسی که به او اجازه باقی ماندن در قدرت تا سال ۲۰۳۵ را می دهد حمایت خواهند کرد.

این بازنگری در قانون اصلی همچنین وضعیت بی‌طرف بلاروس را لغو کرده و راه را برای همکاری نظامی قوی‌تر این کشور با روسیه باز می‌کند. روسیه پیشتر نیروهایی را به بهانه مانورهای نظامی در خاک بلاروس مستقر کرد و سپس آنها را به عنوان بخشی از تهاجمی که از پنجشنبه آغاز شد به اوکراین اعزام کرد.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین امروز یکشنبه در پیامی ویدیویی، بلاروسی ها را به دلیل اجازه به استفاده از خاک کشورشان به‌عنوان صحنه‌ای برای حمله روسیه، مورد حمله قرار داد و افزود که شهرهای اوکراین با حمله‌ای در مقیاسی مواجه هستند که از زمان جنگ جهانی دوم، زمانی که بلاروس و  به عنوان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی با حمله نازی ها مواجه شدند دیده نشده است.

این رییس جمهور اوکراین در یک سخنرانی احساسی این سوال را مطرح کرد که چگونه بلاروسی ها می توانند “به چشمان فرزندان شما، به چشمان یکدیگر نگاه کنند.ما همسایگان شما هستیم، شما باید بلاروس باشید نه روسیه!

رهبر بلاروس به سرعت پاسخ داد و رئیس جمهور اوکراین را به عنوان یک دست نشانده آمریکا تحقیر کرد. لوکاشنکو گفت که حمله روسیه به دلیل شکست زلنسکی در پذیرش درخواست ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه از اوکراین برای انصراف از تلاش برای پیوستن به ناتو بوده است.

غرب به مسأله میزبانی بلاروس از نیروهای روسیه برای حمله به اوکراین با اعمال تحریم‌های جدید سخت‌گیرانه ای علیه آن همراه با روسیه پاسخ داد.

لوکاشنکو امروز یکشنبه به طرز شومی هشدار داد که تحریم های بیشتر غرب “جهان را به آستانه جنگ جهانی سوم می کشاند.”

رهبر بلاروس که پیشتر گفته بود کشورش می‌تواند میزبان تسلیحات هسته‌ای روسیه باشد، گفت که در تماس روز شنبه با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هشدار داده که در صورت استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا و متحدانش در لهستان و لیتوانی، اعضای ناتو که هم مرز با بلاروس هستند، کشورش آماده است یک چنین میزبانی را انجام دهد.

او گفت: ما برنامه‌هایی برای محافظت از بلاروس تهیه کرده‌ایم و با پوتین توافق کردیم که چنین سلاح‌هایی را در اینجا مستقر کرده تا کاری کنیم لهستانی‌ها و لیتوانیایی‌ها تمایلی به جنگ را از دست بدهند.

اصلاحات اخیر قانون اساسی در بلاروس محدودیت‌هایی برای دوره‌های ریاست‌جمهوری که در دوران تصدی لوکاشنکو لغو شدند را باز می‌گرداند و به رئیس‌جمهور این کشور اجازه می‌دهد تنها دو دوره پنج ساله در قدرت باشد. با این حال، این محدودیت‌ها تنها زمانی اجرایی می‌شوند که “رئیس‌جمهور منتخب جدید” به قدرت برسد، که به لوکاشنکو این فرصت را می‌دهد تا پس از پایان دوره فعلی‌اش در سال ۲۰۲۵، برای دو دوره دیگر نامزد شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.