تاریخ انتشار : یکشنبه 3 فروردین 1399 - 7:45
کد خبر : 8068

بساط بکارگیری بازنشستگان همچنان پهن ماند…

بساط بکارگیری بازنشستگان همچنان پهن ماند…

گرچه طبق قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها باید تمامی افرادی که مشمول استثنائات آن نبودند پست خود را ترک کرده و با آنها تسویه می‌شد، اما با گذشت حدود یک سال و نیم از مهلت اجرای این قانون، هیچ‌گاه سازمان اداری و استخدامی گزارش شفافی در این زمینه اعلام نکرد و به اطلاع اذهان عمومی نرساند، بلکه تنها به اعلام آماری اکتفا کرد و درخواست انتشار اسامی افراد مانده یا خارج شده در دستگاه‌ها را بی‌پاسخ گذاشت و اکنون وضعیت این بازنشسته‌ها شفاف نیست.

به گزارش تیتر داغ ؛قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها در راستای اجرای اصل ۱۲۳ قانون اساسی با ارائه طرح دو فوریتی از سوی دولت به مجلس، در اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۵ تصویب و به مرحله اجرا رسید.

طبق این قانون، بکارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا بشوند در دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده(۵)قانون مدیریت خدمات کشوری و کلیه دستگاه‌هایی که به نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع شد. این در حالی که بر اساس ماده پنجم قانون مدیریت خدمات کشوری، قانون منع بکارگیری بازنشسته ها شامل کلیه وزارتخانه‌ها، موسسات دولتی، موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی، شرکت‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون بر آنها مستلزم ذکر یا تصریح نام است از قبیل شرکت ملی نفت ایران، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بانک مرکزی، بانک‌ها و بیمه‌های دولتی و سازمانی که دستگاه اجرایی نامیده می‌شود، است.

اما در سال ۱۳۹۷ اصلاحاتی در این قانون در مجلس انجام و در معافیت‌های آن محدودیت‌هایی ایجاد شد. طبق نسخه نهایی قانون منع بکارگیری بازنشسته، بکارگیری بازنشسته ها در سمت رؤسای سه قوه، معاون اول رئیس‌جمهور، نایب رئیسان مجلس و اعضای شورای نگهبان، وزیران، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهور و همچنین بکارگیری بازنشستگان نیروهای مسلح با تدابیر فرماندهی معظم کل قوا صرفا در دستگاه‌های متبوع خود مجاز اعلام شد. همچنین دارندگان اجازه از مقام معظم رهبری، جانبازان بالای ۵۰ درصد، آزادگان بالای سه سال اسارت و فرزندان شهدا  نیز از این قانون مستثنی شدند.

از پایان شهریور تا آبان ۱۳۹۷  فرصتی بود که تعیین شد دستگاه‌ها تکلیف بازنشستگان مشمول قانون منع بکارگیری بازنشسته ها را مشخص و با آنها تسویه کنند؛ به طوری که اعلام شد افرادی که خارج از استثنائات قانون در سازمان‌ها مانده باشند، حقوق‌شان قطع شده و تخلف محسوب خواهد شد.

حواشی «تاج» و خروج شهردار تهران

اما جریان عینا طبق قانون پیش نرفت و رایزنی‌ها برای نگه داشتن بازنشسته ها آغاز شد و حتی در مواردی افرادی که امکان ماندن نداشتند به هر نحوی به دنبال پیدا کردن قانون یا امکانی برای ماندن در سمت خود بودند و اغلب با حواشی همراه شد که از جمله آن می‌توان به ریاست فدراسیون فوتبال که در آن زمان برعهده “مهدی تاج” بود، اشاره کرد که در نهایت هم با وجود تاکیدی که سازمان اداری و استخدامی مبنی بر الزام برای خروج وی داشت، در پست خود باقی ماند ولی در همان زمان افرادی همچون شهردار تهران یا معاون امور زنان رئیس جمهور پست خودر را در اجرای قانون ترک کردند.

 اسامی که هیچ‌گاه اعلام نشد

در این بین بودند افرادی که توانستند با دریافت مجوز در سازمان‌ها بمانند که براساس اعلامی که سازمان اداری و استخدامی در  اواخر سال ۱۳۹۷ داشت در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشستگان در مجموع ۱۱۷۶ نفر بازنشسته به کار گرفته شده از دستگاه‌ها خارج شدند که ۳۲۶ نفر آنها مربوط به قوه مجریه بودند.

همچنین ۵۲ نفر در شرکت‌های وابسته به صندوق‌های بازنشستگی فعالیت داشتند که به فعالیت آنها خاتمه داده شد. از سوی دیگر ۲۰۰ نفر از صداوسیما خارج شدند و حدود ۶۵۰ نفر بازنشسته از نیروهای مسلح کنار رفتند.

همچنین اعلام شد که پنج نفر هستند که دو نفر در وزارت بهداشت، یک نفر در وزارت راه و شهرسازی، یک نفر در وزارت نفت و یک نفر در وزارت جهاد کشاورزی مانده‌اند و با کسب موافقت‌هایی به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

در مقابل انتقادهایی که نسبت به عدم اجرای شفاف قانون منع بکارگیری بازنشسته ها وجود داشت و تنها اعدادی از خروج آنها اعلام می‌شد، وعده انصاری – رئیس سازمان اداری و استخدامی – این بود که “اسامی تمامی افرادی که در اجرای قانون منع بکارگیری بازنشسته‌ها از دستگاه‌ها خارج شده یا مانده‌اند را بعد از تکمیل و اعلام خواهیم کرد”، ولی هیچ‌گاه این کار را نکرد.

ماجرای بازنشسته‌ها به سال ۱۳۹۸ کشید و بارها نمایندگان مجلس از دولت خواستند که در این رابطه شفاف سازی و حداقل اسامی را اعلام کند. حتی نامه ای به رئیس جمهور ارسال کردند که ظاهرا برخی از بازنشسته‌ها همچنان در دستگاه‌ها فعال هستند و باید در این باره شفاف‌سازی شود، ولی تنها واکنشی که در این رابطه وجود داشت این بود که سازمان اداری و استخدامی اعلام کرد که “قانون ابلاغ شده، در حال اجراست و مورد خاصی برای آن وجود ندارد و اگر بازنشسته‌ای فعال باشد، برکنار می‌شود”.

در هر صورت سال ۱۳۹۸ هم به پایان رسید، ولی وضعیت سازمان‌ها و دستگاه‌ها در مورد بکارگیری بازنشسته‌ها طی گزارشی شفاف و رسمی از سوی دولت اعلام و اطلاع رسانی نشد و مشخص نیست اکنون در کدام دستگاه‌ها بازنشسته‌های واجد شرایط یا غیر مشمول در حال فعالیت هستند و نتیجه اجرای قانون چه بوده است.

این موضوعی بود که باید سازمان ادای و استخدامی در مورد آن اطلاع‌رسانی می‌کرد، اما به وعده خود عمل نکرد و درخواست‌ها برای اعلام را بی پاسخ گذاشت.

منبع ؛ ایسنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.