تاریخ انتشار : یکشنبه 19 تیر 1401 - 20:01
کد خبر : 34133

بست داربست فلزی و انواع آن

بست داربست فلزی و انواع آن

داربست ابزاری ضروری برای صنعت ساختمان است. این سازه تکمیل سریع‌تر کار ساخت و ساز، همچنین ایمنی کارکنان خود و مردم را در محل‌های ساخت و ساز تضمین می‌کند. داربست یا اسکافلد سازه‌ای موقت است که به کارگران در انجام بسیاری از وظایف ساخت و ساز از جمله نگهداری، تعمیر ساختمان، ساخت پل‌ها و سایر

داربست ابزاری ضروری برای صنعت ساختمان است. این سازه تکمیل سریع‌تر کار ساخت و ساز، همچنین ایمنی کارکنان خود و مردم را در محل‌های ساخت و ساز تضمین می‌کند.

داربست یا اسکافلد سازه‌ای موقت است که به کارگران در انجام بسیاری از وظایف ساخت و ساز از جمله نگهداری، تعمیر ساختمان، ساخت پل‌ها و سایر سازه‌های دست ساز کمک می‌کند. داربست بیشتر در مناطق مرتفع و مناطقی که رفت و آمد کارگران برای آن‌ها سخت است مانند ساختمان و پل استفاده می‌شود.

بست داربست در صنعت ساختمان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. هدف اصلی استفاده از بست داربست فلزی، اتصال مناسب اجزا و میله‌های داربست به یکدیگر یا نصب داربست در محل مورد نظر است. انواع مختلفی از بست داربست وجود دارد که به طور گسترده در طرح‌ها و اندازه‌های مختلف برای استفاده در کارهای مختلف ساختمانی استفاده می‌شوند و نقش عمده‌ای ایفا می‌کنند. به طور کلی برای برپایی و استحکام داربست از بست استفاده می‌شود. بست داربست به طور کلی کوپلر نیز نامیده می‌شود. پیش از آنکه به بررسی بست داربست فلزی و انواع آن بپردازیم بهتر است به انواع داربست بندی بپردازیم.

انواع داربست بندی

 

داربست مهم‌ترین ابزار ساختمانی در دنیای امروز است. این سازه نه تنها کار را برای کارگران آسان کرده است، بلکه باعث افزایش بهره‌وری در بازار شده است. با توجه به تفاوت‌های مکانیکی اساسی آن نحوه داربست بندی به سه نوع زیر تقسیم‌بندی می‌شود.

  • داربست کوپلر و لوله (Tube and Coupler)
  • داربست اچ (H) (H frame)
  • داربست چند جهته (Multi directional)

 

داربست لوله و کوپلر:

 

داربست لوله و کوپلر قدیمی‌ترین و متنوع‌ترین نوع داربست‌بندی است که از لوله فولادی و بست تشکیل شده است. ساختار این نوع بست موقت می‌باشد. هدف اصلی آن حمایت از خدمه و اطمینان از ایمن بودن آن‌ها است. بیشتر در مواردی که انعطاف‌پذیری لازم است استفاده می‌شود.

بست داربست فلزی و انواع آن

ساختار:

لوله عنصر کلیدی داربست و بست‌ها برای اتصال لوله‌ها استفاده می‌شوند. لوله فولادی افقی و عمودی از طریق «بست زاویه راست» یا «بست دو پیچ» متصل می‌شود؛ و سایر لوله‌های مورب از طریق «بست گردان» به هم متصل می‌شوند. تمام لوله‌های فولادی برای تثبیت داربست به طور ایمن به هم وصل شده‌اند.

داربست:H

 

قاب H در واقع نوعی داربست نردبانی است که برای بالا و پایین رفتن استفاده می‌شود. این نوع داربست برای انواع کارهای بیرونی مانند رنگ‌آمیزی، گچ‌بری، پوشش بیرونی و غیره استفاده می‌شود و برای انواع نماسازی کاربرد فراوانی دارد. مونتاژ و جداسازی بست‌ها در این نوع داربست بسیار آسان است.

بست داربست فلزی و انواع آن

ساختار:

هر سیستم داربست قاب H دارای ماژول‌هایی است. هر ماژول از یک عضو افقی و دو عضو مورب تشکیل شده است. دارای سه قسمت ایمنی شامل نرده ایمنی، قاب H و میله مورب است. برای عملیات ساده و حمل انواع دال‌ها استفاده می‌شود و بیشتر شبیه یک نردبان است.

داربست چند جهته

 

این یک نوع داربست بندی است که از ۸ میله فولادی تشکیل شده است. بست داربست چند جهته برای یک کار پیچیده استفاده می‌شود. سرعت بالا و حداکثر بهره‌وری در کارهای ساخته شده از فولاد با کیفیت بالا را ارائه می‌دهد. در مقایسه با سایر داربست‌ها نوع بهتری از پشتیبانی ساختمانی را ارائه می‌دهد، دارای چند جهت است و می‌تواند در هر زاویه‌ای قرار گیرد.

بست داربست فلزی و انواع آن

ساختار:

به طور استاندارد به یکدیگر متصل می‌شوند و با لوله‌های افقی، لوله‌های مورب و میله‌های عرضی به هم متصل می‌شوند و با یک چکش اتصالات محکم می‌شود. از فولاد با کیفیت بالا ساخته شده است.

هر نوع داربست بندی اهمیت خاص خود را در پروژه‌های ساختمانی دارد؛ و در هریک بسته به نیاز انوع مختلفی از بست‌ها مورد استفاده قرار می گیرد.

بست داربست چیست؟

 

بست در داربست و کلیه صنایع دیگر اجزا و قطعاتی هستند که در فرآیند مونتاژ قالب داربست مورد استفاده قرار می‌گیرند. بست یک بخش یا جزء اساسی از هر ساختاری است و هدف اصلی آن ادغام، گروه‌بندی، یا پیوند دو یا چند بخش با یکدیگر است. بست‌ها وسایل یا ابزارهایی هستند که اجزا و قطعات را به هم جفت یا متصل می‌کنند.

به بیان دیگر، بست داربست بخشی یا جزئی از یک سیستم داربست است که در اتصال بین لوله‌ها استفاده می‌شود و آن‌ها را در جای خود محکم می‌کند. استفاده از بست داربست بسیار حائز اهمیت است. از بست، برای ایمن‌سازی سازه داربست و اطمینان از عدم تکان خوردن و حرکت ناخواسته آن‌ها استفاده می‌شود.

انواع بست داربست

 

انواع مختلفی از بست داربست در بازار وجود دارد. ساده‌ترین و اساسی‌ترین آن‌ها عبارت‌اند از:

بست دوپیچ یا کوپلرهای زاویه راست (Right Angle Couplers)

بست داربست فلزی و انواع آن

این نوع بست برای محکم کردن یک قسمت یا جزئی از سیستم داربست در محل مورد استفاده قرار می گیرد. بست دوپیچ که یکی از انواع بست داربست فلزی است می‌تواند اطمینان حاصل کند که در ناحیه جفت‌شده هیچ‌گونه تاب خوردگی، خمیدگی یا چرخش وجود نخواهد داشت. سرعت نصب بست دوپیچ بسیار بالاست به همین دلیل بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

بست داربست فلزی و انواع آن

بست Putlog

این یک نوع اتصال بلبرینگ است که بدون بار است و برای داربست‌هایی که تحت فشار نیستند استفاده می‌شود و دو لوله داربست را با زاویه ۹۰ درجه به یکدیگر متصل می‌کند. بیشتر برای غرفه‌ها، نمایشگاه‌ها و گلخانه‌ها استفاده می شود. نحوه استفاده از بست پاتلاگ، به این نحو است که فقط باید در موقعیت‌های افقی و برای میله‌هایی که افقی قرار می‌گیرند استفاده شوند به بیان دیگر بیشتر برای اتصال لوله افقی به لوله عرضی استفاده می‌شود.

بست چهارپیچ

 

بست چهارپیچ یا کوپلر دوبل نوعی کوپلر زاویه قائم است که بین دو لوله افقی یا عمودی قرار دارد. بست چهارپیچ نیز مانند بست دوپیچ است و برای اتصال لوله‌ها با زاویه ۹۰ درجه مورد استفاده قرار می‌گیرد و تنها تفاوت آن‌ها این است که به جای یک نقطه اتصال، دو نقطه اتصال دارد. اما هدف و کاربرد یکسان دارند و به همان روش استفاده می‌شود.

بست داربست فلزی و انواع آن

بست گردان (Swivel Couplers)

 

بست گردان فلزی برای اتصال دو قطب داربست در هر زاویه‌ای استفاده می‌شود. بست گردان برای افزودن مهاربند مورب به سازه داربست استفاده می‌شوند و قابل تنظیم هستند. برای افزایش دوام و طول عمر به صورت دوار طراحی شده است. بست گردان انعطاف‌پذیرترین نوع بست است که می‌توانید خریداری کنید!

بست داربست فلزی و انواع آن

اتصال (رابط) لوله‌ای (Sleeve scaffolding couplers)

 

از این بست برای تثبیت کردن استفاده می‌شود. همچنین امکان اتصال انتهای یک لوله به لوله دیگر داربست را فراهم می‌کند تا دو لوله در امتداد یکدیگر قرار گیرند و از خم شدن و لغزیدن آن‌ها جلوگیری می‌کند.

بست داربست فلزی و انواع آن

بست H

 

بست H یک بست ثابت است که برای محکم کردن مقطع عرضی لوله داربست به سایر مقاطع طولی سازه مانند تیر H طراحی شده است که همیشه به صورت جفت استفاده می‌شود. همچنین برای داربست‌های معلق استفاده می‌شود.

بست داربست فلزی و انواع آن

مشخصات بست داربست

 

قبل از خرید بست داربست، ابتدا باید به مشخصات و پارامترهای فنی توجه داشته باشید و نسبت به نیاز خود بستی را انتخاب کنید که می‌تواند در طول پروژه به شما کمک کند. در اینجا برخی از مشخصات و پارامترهای فنی که نیاز است در انتخاب بست به آن‌ها توجه کنید، آورده شده است.

اندازه

 

اندازه بست داربست می‌تواند تعیین کند که کجا می‌توانید از آن استفاده کنید. این که آیا قصد دارید از آن در بالای ساختار داربست، قسمت میانی، یا قسمت پایه استفاده کنید، در اندازه‌ای که می‌خواهید انتخاب کنید تأثیرگذار خواهد بود.

ساخت و مواد

 

تمام بست‌های داربست از یک ماده ساخته نمی‌شوند. برخی از آن‌ها از فولاد گالوانیزه و برخی از چدن ساخته‌شده‌اند، دانستن ساخت و جنس بست داربست حائز اهمیت است زیرا می‌تواند کارایی، استحکام و نحوه عملکرد آن را تعیین کند.

طراحی یا سبک

 

نسبت به جایی که می‌خواهید از بست استفاده کنید، سبک یا طرح بست بسیار حائز اهمیت است. به عنوان مثال، اگر طرح صنعتی است، می‌توانید از آن در کاربردهای صنعتی استفاده کنید. اگر سبک یا طرح ساختاری باشد، می‌توان از آن در پروژه‌های مسکونی، تجاری و یا حتی بازسازی استفاده کرد.

تکنیک پرداخت سطح

 

در نهایت، تکنیک پرداخت سطح، لایه نهایی یا بیرونی بست، پارامتری است که باید به آن توجه کنید. متداول‌ترین روش‌های پرداخت که برای کوپلرها و سایر اجزای داربست اعمال می‌شود عبارت‌اند از گالوانیزه گرم، پوشش روی، گالوانیزه آهن و بسیاری موارد دیگر!

همان‌طور که می‌دانید موارد ذکر شده تمام مشخصاتی نیستند که باید بدانید، اما مهم‌ترین مواردی هستند که می‌توانید قبل از خرید یک بست داربست از آن‌ها آگاه شوید.

بست داربست می تواند چه میزان وزن را تحمل کند؟

 

وزنی که یک بست داربست می‌تواند نگه دارد به طور متوسط ​​بین ۶.۱ کیلو نیوتن تا حدود ۷ کیلو نیوتن است. با این حال، این رقم بسته به اندازه، وزن و کیفیت کلی بست تغییر خواهد کرد.

توجه: از حدس زدن و حساب کردن روی صحبت‌های افراد دیگر و غیرمتخصص خودداری کنید. همان‌طور که همه ما می‌دانیم، همه بسته‌ای داربست به طور یکسان ساخته نمی‌شوند و برای اطلاع دقیق باید به سازنده بست داربست مراجعه کنید یا راهنمای استفاده از آن‌ها را بخوانید.

قیمت بست داربست

 

قیمت بستی که می‌خواهید خریداری کنید به نوع، اندازه و مواد ساخته شده برای تولید یا ساخت آن بستگی دارد. بسته به اینکه به صورت عمده یا خرده فروشی خرید می‌کنید یا نوع تکنیک پرداخت سطح که برای آن انجام شده است، قیمت می‌تواند متفاوت باشد.

کجا می‌توانید بهترین بست داربست را پیدا کنید؟

 

دنیا مملو از تأمین‌کنندگان و تولیدکنندگان متعدد بست داربست است. شما می‌توانید هزاران نفر از آن‌ها را در سراسر جهان پیدا کنید! در انتخاب، بهتر است به یک تأمین‌کننده بست که تمامی انواع را داراست و می‌تواند به شما مشاوره کافی دهد مراجعه کنید. تنها پولاد یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان تجهیزات ساختمانی است که می‌توانید باکیفیت‌ترین بست‌های داربست را با مناسب‌ترین قیمت از آن تهیه کنید و برای انواع مختلف داربست‌ها استفاده کنید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.