تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 خرداد 1402 - 18:58
کد خبر : 99502

دکتر علامه،  در نشست خبری با اصحاب رسانه، بیان کرد:

بندر پارسیان را ۱۰۰‌درصد با توان طراحی، اجرایی، مهندسی و سرمایه‌گذاری داخلی انجام داده‌‌‌ایم

بندر پارسیان را ۱۰۰‌درصد با توان طراحی، اجرایی، مهندسی و سرمایه‌گذاری داخلی انجام داده‌‌‌ایم
تیتر داغ: سرمایه‌گذاران خارجی طالب وجود زیرساخت‌‌‌ هستند؛ تاکنون زیرساخت‌‌‌های مناسبی نداشتیم‌‌‌ و سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نیاز به زیرساخت دارد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان گفت: هم‌‌‌اکنون هیچ پروژه‌‌‌ای نیست که نیازمند تامین مالی مانده باشد؛ این در حالی است که تا قبل از سال۱۴۰۰ هیچ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش تولید نداشتیم.

 به گزارش خبرنگار سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری دکتر سید علی‌‌‌اصغر علامه، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان، بعد از ظهر امروز پنجشنبه ١١ خرداد ١۴٠٢، با حضور مدیران منطقه و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مرکزی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان برگزار شد.

دکتر سید علی اصغر علامه، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر  پارسیان، بعد از پایان بازدید یک روزه خبرنگاران، در یک نشست خبری به تشریح عملکرد و اقدامات انجام‌‌‌ شده طی دو سال گذشته و همینطور برنامه های آتی منطقه ویژه اقتصادی پارسیان پرداخت‌ و در ادامه هم پاسخگوی پرسش خبرنگاران بود.

دکتر سید علی‌‌‌اصغر علامه، مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان

دکتر سید علی‌‌‌اصغر علامه، در ابتدای این نشست خبری گفت: منطقه ویژه اقتصادی پارسیان، سال ۸۴ با هدف تمرکز بر صنایع انرژی‌‌‌بر و بر اساس آمایش سرزمینی شروع به کار کرد.

وی افزود: اما حدود ۱۳ تا ۱۴ سال امور کارها با کندی پیش رفت تا اینکه از دو سال پیش سرعت بیشتری به خود گرفت. هم‌‌‌اکنون در سه حوزه بندری، صادرات و واردات و جذب سرمایه‌گذار فعالیت داریم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان، در ادامه تصریح کرد: حدود ۴۰ پروژه زیرساختی طی دو سال انجام شده است. حدود ۲۰ قرارداد سرمایه‌گذاری با بخش خصوصی و دولتی و شرکت‌های پتروشیمی منعقد شده است.

دکتر علامه، با اشاره به فعالیت‌‌‌های انجام‌‌‌شده در بندر پارسیان بیان داشت: در حوزه بندری، بندر پارسیان را ۱۰۰‌درصد با توان طراحی، اجرایی، مهندسی و سرمایه‌گذاری داخلی انجام داده‌‌‌ایم. این بندر یکی از بهترین بندر‌های کشور به‌‌‌شمار می‌رود. این بندر، نخستین بندر تخصصی در حوزه معدن و صنایع معدنی به شمار می‌رود که کمک شایانی به تجارت بخش معدن خواهد کرد. هم‌‌‌اکنون در این بندر رویه‌‌‌های گمرکی صادر شده‌‌‌اند و امکان صادرات و واردات هر نوع موادی را داریم.

وی در ادامه یادآور شد: در زمینه تامین خوراک نیز دستور انتقال گاز از عسلویه به پارسیان صادر شده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی‌‌‌بر پارسیان، با اشاره به موقعیت این منطقه گفت: نزدیک‌‌‌ترین منطقه ویژه اقتصادی به عسلویه و منطقه ویژه اقتصادی لامرد در داخل و همچنین نزدیک‌‌‌ترین منطقه به کشورهایی همچون قطر، عمان و امارات است.

دکتر علامه، با اشاره به اقدامات انجام‌‌‌شده عنوان داشت: مجوز برداشت آب از دریا و آب شیرین‌‌‌کن را اخذ کرده‌‌‌ایم. حدود ۲۵۰۰ نفر مستقیم در این مجموعه مشغول به کار هستند. در سال۱۴۰۱ مقرر بود که ۱۰۰۰ شغل ایجاد کنیم که قادر شدیم ۱۱۰۰ شغل ایجاد کنیم. سال۱۴۰۲ قرار است ۱۵۰۰ شغل ایجاد کنیم.

وی افزود: پارک متانول امسال با هدف جلوگیری از خام‌‌‌فروشی و ایجاد فضای رقابتی راه‌‌‌اندازی خواهد شد. همچنین پروژه ذوب‌آهن را امسال اجرا خواهیم کرد. مجوزهای آن را اخذ کردیم و به محض دریافت مجوزهای زیست‌‌‌محیطی کار خود را آغاز خواهد کرد.همچنین سرمایه‌گذاری در پتروشیمی و آلومینا انجام می‌شود.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان، پیرامون سرمایه‌گذاری در منطقه گفت: هم‌‌‌اکنون هیچ پروژه‌‌‌ای نیست که نیازمند تامین مالی مانده باشد؛ این در حالی است که تا قبل از سال۱۴۰۰ هیچ پروژه سرمایه‌گذاری در بخش تولید نداشتیم.

دکترعلامه، با اشاره به چشم‌‌‌انداز کلی منطقه اقتصادی پارسیان عنوان کرد: در چشم‌‌‌انداز کلی منطقه پارسیان قرار است که به ۱۸ میلیون تن پتروشیمی، ۴ میلیون فولاد، ۱۶۰۰ تن آلومینیوم، ۲‌هزار مگاوات برق و ۴۵۰‌هزار مترمکعب آب دست پیدا کنیم.

وی پیرامون این پرسش که برای حمل مواد معدنی به فکر راه‌‌‌اندازی ریل هم‌‌‌ هستید یا نه، گفت: قطعا انتقال مواد معدنی جاده‌‌‌ای از نظر اقتصادی مقرون به‌‌‌صرفه نیست، اما عقب‌‌‌ماندگی‌‌‌هایی در این منطقه داریم که برای رفع آن، اقدامات مطالعاتی انجام داده‌‌‌ایم، از این رو بندر را راه‌‌‌اندازی کردیم. کارهای مطالعاتی برای اتصال استان‌‌‌های فارس و هرمزگان در حال انجام است تا دو منطقه پارسیان و لامرد با یکدیگر در ارتباط باشند.مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان، با اشاره به عملکرد بندر پارسیان در سال گذشته و ابتدای امسال عنوان کرد: ۵/ ۱ میلیون تن صادرات در سال گذشته انجام شد و۴۰۰‌هزار تن واردات داشتیم‌‌‌.

دکتر علامه، ادامه داد: در حوزه معدنی، سیمان و گچ صادر و آلومینیا وارد شد. به آفریقا و کشورهای حاشیه خلیج فارس صادرات و واردات هم از چین صورت گرفت. همچنین ۱۰۰‌هزار تن واردات و ۳۰۰‌هزار تن صادرات از ابتدای سال تاکنون انجام شده است.

وی پیرامون این پرسش که آیا ممکن است بنادر مشابهی راه‌‌‌اندازی شود، گفت: اگر ظرفیت منطقه پر شود، ممکن است دولت مناطق دیگری هم احداث کند. اما تصمیم بر این است که زیرساخت‌‌‌های دو منطقه پارسیان و لامرد تکمیل شود و آنگاه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار گیرد.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان، پیرامون این پرسش که آیا سرمایه‌گذاران خارجی از منطقه بازدید کرده‌‌‌اند، گفت: سرمایه‌گذاران خارجی طالب وجود زیرساخت‌‌‌ هستند. تاکنون زیرساخت‌‌‌های مناسبی نداشتیم‌‌‌ و سرمایه‌گذار برای سرمایه‌گذاری نیاز به زیرساخت دارد، امسال با توجه به اینکه زیرساخت‌‌‌ها با سرعت در حال تکمیل هستند، برای بازدید سرمایه‌گذاران خارجی برنامه در نظر گرفته‌‌‌ایم. از این رو تیرماه سال‌جاری نمایشگاه ویژه منطقه در مرکز استان برگزار می‌شود که در این راستا بسته‌‌‌های سرمایه‌گذاری آماده شده و در اختیار استاندار قرار داده شده است‌‌‌.

بنا به این گزارش، خبرنگاران حوزه های تخصصی اقتصاد و معدن، با حضور در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر پارسیان، در جریان اقدامات صورت گرفته از سوی مدیران این منطقه قرار گرفتند.

گفتنی است، این برنامه بازدید خبرنگاران از منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی ‌‌‌بر  پارسیان، توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) برنامه ریزی و انجام شده است.

خبرنگار رسانه: هادی یاس

تصاویر نشست خبری

تصاویر بازدید خبرنگاران از منطقه پارسیان

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.