تاریخ انتشار : یکشنبه 27 شهریور 1401 - 19:57
کد خبر : 36533

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست

ابتدا باید ببینیم فروت ست چیست؟ کود فروت‌ست، ترکیب متناسبی از عناصر ازت، روی، بر و پتاسیم است و این امکان را برای گیاه بوجود می‌آورد که عناصر غذایی مورد نیاز برای سال آینده را ذخیره و خود را برای ورود به فصل زیستی جدید آماده کند. وجود این عناصر در کنار یکدیگر به بهبود

ابتدا باید ببینیم فروت ست چیست؟

کود فروت‌ست، ترکیب متناسبی از عناصر ازت، روی، بر و پتاسیم است و این امکان را برای گیاه بوجود می‌آورد که عناصر غذایی مورد نیاز برای سال آینده را ذخیره و خود را برای ورود به فصل زیستی جدید آماده کند. وجود این عناصر در کنار یکدیگر به بهبود و افزایش گل‌دهی و تبدیل بیشتر گل به میوه کمک نموده و کیفیت بهتر محصول را به دنبال دارد در ضمن برای افزایش مقاومت گیاه از تلفیق کود آمینو اسید، کود فولیک اسید و کود جلبک دریایی نیز همراه با این کود استفاده می شود. استفاده از این ترکیب در شروع فصل و هنگام تورم جوانه‌ها موجب افزایش انرژی گیاه، جلوگیری از ریزش گل و تشکیل میوه‌های سالم می‌گردد.

کود فروت ست یک محرک زیستی است و با تامین ریزمغذی هایی مانند فسفر و نیتروژن باعث فعال تر شدن گیاه در پایان فصل سرما می شود. تصور می شود که برخی کودها از جمله کود گل انگیزی یا فروت ست با تنظیم هورمون های رشد میوه دهی درختان را کنترل می کنند ، شاید با افزایش جریان کربوهیدرات ها و مواد مغذی معدنی به تخمدان ها یا میوه ها در حال رشد این امر صورت بگیرد.

بهترین زمان محلول پاشی فروت ست

در بعضی از گونه ها میوه دهی توسط  هورمون اکسین موجود در گرده تحریک می شود و رشد بیشتر گیاه به اکسین ها و سایر هورمون های تولید شده در گیاه بستگی دارد. تولید میوه بیشتر احتمالاً به مقادیر کافی بیش از یک هورمون و مواد مغذی نیاز دارند.

استفاده از کود فروت ست باعث افزایش مقاومت درختان در برابر تنش های مختلف از جمله سرمازدگی بهاری می شود . این کود میزان گلدهی و تولید میوه را افزایش داده و بطورکلی باعث  رشد و توسعه بیشتر اندام های سبز گیاهان می شود.

بهترین زمان مصرف کود فروت ست

بهترین زمان مصرف این کود اواخر زمستان و اوائل بهار است که درختان کم کم از خواب زمستانی به دلیل گرم شدن هوا خارج می شوند. به عبارت دیگر زمانی که جوانه های درخت شروع به تورم می کنند بهترین زمان برای استفاده از کود فروت ست است که جذب کود در بالاترین میزان است.

در برخی منابع هم  ذکر شده است  می توان این کود را پس از برداشت میوه و قبل از ریختن برگ های درخت مورد استفاده قرار داد. این مسئله باعث از بین رفتن مسئله سال آوری در درختان می شود.

در بعضی از کتب هم از نوبت سوم نیز یاد شده است بهترین حالت در طول فصل رشد می توان ۳ نوبت از این کود استفاده کرد. نوبت اول بلافاصله پس از برداشت میوه های درختان ، نوبت دوم اوائل بهار ، زمان تورم جوانه‌ ها و باز شدن اولین برگ‌ و نوبت سوم بعد از تشکیل میوه‌ ها است.

نقش های نیتروژن در گیاه:

کاهش رشد زردی گیاه (ابتدا در برگهای مسن،) باریک شدن و کوتاه شدن برگها و ساقه، عدم توسعه کلروپلاست،برگریزی ،رشد ریشه، بلوغ و پیری زود راس

  • نیتروژن یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده کلروفیل (ترکیب شیمیایی که مسئول انجام فتوسنتز و تولید مواد قندی ست) است.
  • نیتروژن ازجمله عناصر اصلی تشکیل دهنده آمینواسیدها (واحدهای سازنده پروتئین ها) است.
  • عنصر نیتروژن یکی از عناصر اصلی تشکیل دهنده اسیدهای نوکلئیک مواد ژنتیکی مثل DNA است.
  • نیتروژن در ساخت پروتئین ها نقش دارد.
  • نیتروژن در ساخت کوآنزیم ها کاربرد دارد.

خواص کود روی در گیاهان

فعالیت های آنزیمی عنصر روی سبب می شود تا نقش و تاثیر روی در گیاهان مشخص شود. عنصر روی در تولید هورمون های رشد و همینطور تلقیح و باروری گیاهان مورد استفاده قرار می گیرند. این عنصر دارای خاصیت مشخصی بر روی ریزش برگ ها است و همینطور کمبود آن سبب تاخیر در باز شدن به موقع برگ ها و گل ها می شود و در نهایت محدودیت در رشد گیاهان ایجاد می شود.

منبع: سنگک شاپ

 

.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.