تاریخ انتشار : دوشنبه 17 بهمن 1401 - 16:52
کد خبر : 94075

بودجه سازمان فرهنگ ۱۳درصد افزایش داشته است/ راه‌اندازی «سامانه دماوند» در آینده نزدیک

بودجه سازمان فرهنگ ۱۳درصد افزایش داشته است/ راه‌اندازی «سامانه دماوند» در آینده نزدیک

روایتگری ما ضعیف است و در تلاش هستیم در این حوزه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. در شرایط چندماه پیش کشور روایت‌های متناقض زیادی از سوی غرب منتشر شد در حالی که ما باید روایت درست را تبیین می‌کردیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: در یک سال گذشته ۲۲ جابجایی در دفاتر نمایندگی خود را داشتیم؛ برای انتخاب رایزنان‌های فرهنگی این ۲۲ دفتر نزدیک به ۶۰۰ نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی – اجتماعی سایت خبری تحلیلی تیتر داغ، نشست خبری تشریح اقدامات و برنامه های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در یک سال گذشته، بعد از ظهر امروز دوشنبه ۱۷ بهمن‌ ماه ۱۴۰۱، با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان ریاست سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار گردید.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد مهدی ایمانی‌پور، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در ابتدای این نشست خبری گفت: یک سال و سه ماه از زمان ‌حضور بنده در این سازمان می‌گذرد. در سه ماه اول دوره جدید سازمان فرهنگ و ‌ارتباطات اسلامی باتوجه به درخواست دفتر رهبر معظم انقلاب و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موضوع روایتگری درحوزه بین‌الملل و اجتماعی‌سازی گفتمان انقلاب اسلامی مدنظر بود، از این‌رو موظف بودیم یک برنامه تحولی آماده کنیم که سه ماه اول دوره جدید مدیریتی به این ‌موضوع اختصاص پیدا کرد.

وی ادامه داد: بعد از برنامه تحول کارهای خود را به صورت میدانی آغاز کردیم. جذب نیروی انسانی تحول ‌خواه در رأس برنامه‌های ما بود و سعی کردیم نیروهای جوان و انقلابی را به کار بگیریم، البته این بدان معنا نیست که سطح کار را پایین بیاوریم. کسانی که به عنوان رایزنان فرهنگی اعزام‌ شدند از نظر آگاهی نسبت به زبان منطقه سواد لازم را داشته و همچنین در حوزه فرهنگی تحصیلات موردنظر را دارند.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاکید کرد: قرارگاه اجتماعی و فرهنگی امور بین‌الملل خواست رهبر مظعم انقلاب بود، بنابراین برای شکل‌گیری یک قرارگاه سه شرط وجود دارد. راهبری یک واحد اولین شرط قرارگاه است، دوم؛ تجمیع ظرفیت‌ها و سوم؛ سرعت عمل است که کاستی‌هایی در این بخش‌ها داشته و سعی در مرتفع کردن ایرادات خود هستیم.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، گفت: روایتگری ما ضعیف است و در تلاش هستیم در این حوزه اتفاقات خوبی را رقم بزنیم. در شرایط چندماه پیش کشور روایت‌های متناقض زیادی از سوی غرب منتشر شد در حالی که ما باید روایت درست را تبیین می‌کردیم.

وی افزود: برگزاری دو رویداد «جهان بانو» و «از ایران» را در راستای همین تبیین و روایتگری درست برگزار کرده‌ایم که از مخاطبین این حوزه‌ها دعوت کردیم تا در این امر ما را یاری کنند. البته ۸ مارس نیز ویژه برنامه‌ای برای نشان دادن چهره واقعی زنان ایرانی خواهیم داشت.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، با تشریح ویژه برنامه‌های این سازمان در یوم‌الله دهه فجر تصریح‌ کرد: تمام رایزنی‌های فرهنگی برگزاری نشست‌های علمی، جشنواره و جشن‌های انقلاب را در دستور کار دارند. همچنین گروه‌های موسیقی خوبی را در این‌ حوزه داشته‌ایم و ۲۰ گروه هنری برای برپایی این جشن‌ها اجرای برنامه خواهند داشت. از طرفی دیگر نمایشگاه صنایع دستی و معرفی ایران و بحث‌های علمی فناورانه خود را هم خواهیم داشت.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، در مورد وضعیت بودجه این سازمان نیز گفت: بودجه سازمان فرهنگ ۱۳درصد افزایش داشته است؛ اما متاسفانه بودجه هدفمندی را از دست دادیم. با همین وضعیت قدرت خرید ارز ما بسیار کاهش پیدا می‌کند و باتوجه به افزایش سنواتی؛ بودجه ما یک پنجم کاهش را در پی‌خواهد داشت و این امر بر روی موضوع اعزام‌ها و برنامه‌های ما تاثیر می‌گذارد. این در حالی است که رقیبان ما در آمریکا جنوبی و آفریقا در حال پیشروی هستند اما دفاتر نمایندگی‌مان درحال کاهش است.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته ۲۲ جابجایی در دفاتر نمایندگی خود را داشتیم، ابراز کرد: برای انتخاب رایزنان‌های فرهنگی این ۲۲ دفتر نزدیک به ۶۰۰نفر مورد مصاحبه قرار گرفتند. شرایط ما هم برای انتخاب یک رایزن آشنایی با زبان بومی منطقه موردنظر، داشتن سابقه مدیریتی فرهنگی و  انقلاب‌گری، داشتن تالیفات و عنصر فرهنگی بودن است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، از راه‌اندازی «سامانه دماوند» در آینده نه چندان دور خبر داد و گفت: این سامانه در حال آماده‌سازی و قرار است که محتواهای متناسب با داخل و خارج از کشور در این سامانه بارگذاری شود تا براساس آن علاقمندان رویدادهای مهم فرهنگی و هنری کشور را مشاهده و استفاده کنند.

حجت‌الاسلام ایمانی‌پور، از تاسیس پنج نمایندگی در ۱۴۰۱ خبر داد و افزود: ساماندهی نیروی انسانی را در پی این اتفاق  داشته‌ایم و برای ‌روایتگری موثر در حال شناسایی نیروهای بومی هستیم، البته ۱۰اندیشکده برتر که با ما همفکری می‌کنند را به همکاری دعوت کردیم.

وی ابراز کرد: در حوزه دیپلماسی فرهنگی در حال فعال شدن هستیم. دیپلماسی فرهنگی ظرفیتی برای فعال کردن به ویژه نمایندگی‌های هم مرز است.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در پایان سخنان خود، در مورد عملکرد ضعیف‌ دفاتر نمایندگی بیان داشت: بازگشت سریع یک دیپلمات واکنش خوبی در جامعه بین‌المللی ندارد، اما بعد از یکسال عملکردها بازبینی و برای ادامه همکاری تصمیم ‌گیری خواهد شد.

خبرنگار رسانه: امیر زالی زاده

 

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.