تاریخ انتشار : سه شنبه 21 آذر 1402 - 9:52
کد خبر : 110262

بودجه ۱۴۰۳ ناترازی دارد/افزایش مالیات به مودیان فشار می‌آورد

بودجه ۱۴۰۳ ناترازی دارد/افزایش مالیات به مودیان فشار می‌آورد

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال آینده گفت: لایحه بودجه سال آینده همین حالا ۴۰۰ هزار میلیارد تومان ناترازی دارد و با تورم، سنخیتی ندارد.

به گزارش تیتر داغ؛ «حسینعلی حاجی‌دلیگانی» عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره لایحه بودجه تقدیمی دولت به مجلس برای سال آینده اظهار کرد: میزان صادرات نفت به قیمت ۶۵ یورو یعنی حدود ۳۱ هزار تومان در این لایحه پیش‌بینی شده است؛ مطابق لایحه بودجه سال آینده، ۴۰ درصد از درآمد حاصل از صادرات نفت به صندوق توسعه ملی، ۱۴.۵ درصد سهم خود شرکت نفت و ۴۵ درصد هم برای دولت می‌ماند.

وی افزود: بر این اساس، سهم دولت از صادرات نفت ۵۸۰ همت شده است؛ در حالی که این رقم سال گذشته ۶۰۰ همت بود، یعنی حدود ۲۰ همت سهم دولت از صادرات نفت، کاهش پیدا کرده است.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ادامه داد: زمانی که هزینه‌های کشور افزایش پیدا می‌کند اما سهم دولت از درآمد حاصل از فروش نفت کاهش یافته، این باعث می‌شود که به بخش‌های درآمدی دیگر اضافه شود که یکی از این بخش‌ها، مالیات است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: زمانی که بخش مالیاتی بودجه افزایش یابد، فشار به مودیان مالیاتی زیاد می‌شود؛ برخی افراد و مالیات‌دهندگان همین الان هم نمی‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند و ما الان مراجعانی داریم که واقعاً مانده‌اند با مالیات زیاد خود چه کنند و حتی برخی از آنان، شغل‌های خود را تعطیل کرده‌اند.

حاجی‌دلیگانی گفت: لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ همین الان ۴۰۰ همت کسری بودجه دارد چرا که این لایحه نسبت به سال قبل، فقط ۱۸ درصد رشد داشته است؛ در حالی که میزان تورم حدود ۴۰ درصد است و این ناترازی است و قاعدتاً فشار این ناترازی به مردم وارد می‌شود و مشکل‌ساز خواهد شد.

وی افزود: درباره بحث مولدسازی هم باید این توضیح داده شود که علی‌رغم دستورالعمل‌های زیادی که برای مولدسازی تدوین شد، عدد مولدسازی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۲، ۱۲۸ همت بود که در کل ۲۰ همت آن وصول شد؛ عدد مربوط به مولدسازی در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کمتر هم شده و از ۱۲۸ همت به ۶۲ همت کاهش یافته و این هم یک مشکل دیگر است.

نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس اظهار کرد: من در مجموع با کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ مخالف هستم؛ درباره بحث مربوط به ترازهای مالیاتی بودجه هم مشکلاتی وجود دارد و آن فروضی که برای برآورد منابع و مصارف شده، به نظر می‌رسد که مصارف آن حتمی است اما منابع درآمدی آن معلوم نیست.

حاجی‌دلیگانی اظهار کرد: احتمالاً کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در صحن مجلس به تصویب می‌رسد اما من با آن مخالف هستم چراکه ایرادات اساسی دارد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.