تاریخ انتشار : یکشنبه 17 دی 1402 - 11:29
کد خبر : 112027

توسط دانش بنیان‌ها محقق شد؛

بومی سازی یکی از تجهیزات تحریمی در صنایع دفاعی و نفت و گاز

بومی سازی یکی از تجهیزات تحریمی در صنایع دفاعی و نفت و گاز

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان از ساخت بوسترپمپ‌ با عملگرهای هوا خبر داد که یک کالای استراتژیک بوده و در اکثر صنایع بالادستی از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع دفاع و صنعت فولاد کاربرد دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ این محصول راهبردی از سه کشور آلمان، آمریکا و هلند وارد می‌شد که امروز با تلاش متخصصان ایران بومی‌سازی شده است.

کیوان گلزار، مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پولاداوژن درباره محصول راهبردی این شرکت که ایردرایو یا پمپ‌ با عملگر هوا هستند اظهار کرد: وجه تمایز عمده این پمپ این است که برخلاف سایر پمپ‌ها که با برق کار می‌کند با فشار هوا کار می‌کند. بدین ترتیب که هوای فشرده ۷ بار به داخل پمپ‌ها آمده و این پمپ‌ها به صورت رفت وبرگشتی عمل می‌کنند. ما پمپ هایی از فشار ۷۰ بار تا فشار ۴۰۰۰ بار ساخته‌ایم و امکان ساخت پمپ‌هایی با فشار ۱۰۰۰۰ بار را نیز داریم.

وی گفت: این پمپ‌ها در اکثر صنایع بالادستی از جمله صنایع نفت و گاز، صنایع دفاع و صنعت فولاد و همچنین در تست‌های هیدرواستاتیک و فشارسازی کاربرد دارند و در واقع هرکجا که بحث فشارسازی باشد از این پمپ‌ها استفاده می‌شود.

گلزار تأکید کرد: این پمپ‌ها محدودیتی از لحاظ سیال مورد استفاده ندارند و سیالات آنها می‌تواند آب، روغن و اسیدهای رقیق باشد. یک محصول توسعه‌یافته‌تر از این محصول وجود دارد که به آن بوستر گفته می‌شود که به جای سیال مایع، سیال گاز را فشرده‌سازی می‌کند که آن نیز محدودیت فشار ندارد و تا ۲۵۰۰ بار ساخته شده است. در این تجهیزات از گازهای آرگون، هیدروژن، نیتروژن و هلیوم و حتی اکسیژن می‌توان به عنوان سیال گاز استفاده کرد.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان گفت: این پمپ یک کالای استراتژیک است چراکه مبنای ساخت انواع دستگاه‌های تست است شاید ما نزدیک به ۴۰ مدل دستگاه‌های تست در مدل‌های مختلف برای کاربردهای مختلف داشته باشیم که در همه این دستگاه‌های تست، از این پمپ‌های بوستر استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: به همین دلیل این پمپ و بوستر یک کالای استراتژیک محسوب می‌شود که قبلاً باید از کشور آمریکا، آلمان یا هلند وارد می‌شد که از سال ۱۳۹۶ که تحریم‌ها سختیگرانه شد و ورود این پمپ‌ها به ایران عملاً غیرممکن شد تصمیم گرفتیم که این پمپ‌ها را بسازیم و توانستیم بعد از یک سال کار تحقیق و توسعه، نخستین نسل از این پمپ را بسازیم و امروز چهارمین نسل این پمپ را ساخته‌ایم.

گلزار با بیان اینکه این پمپ در بسیاری از صنایع استفاده می‌شود، تصریح کرد: نزدیک ۱۰۰ پمپ در صنایع مختلف ایران ارائه کردیم که با توجه به تجربه ۲۰ ساله این مجموعه دانش‌بنیان در ساخت این پمپ‌ها، کیفیت بسیار خوبی را در این پمپ‌ها شاهد هستیم. به جرات می‌توانیم بگوییم که نمونه ایرانی از بسیاری از نمونه‌های خارجی بهتر است به عنوان مثال پمپ‌های خارجی نسبت به آلودگی سیال، حساس هستند و زود خراب می‌شوند اما با تمهیداتی که در این پمپ‌ها اندیشیده شده است نسبت به آلودگی، حساسیت کمتری داشته و دوام بیشتری دارند.

منبع: معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.