تاریخ انتشار : سه شنبه 5 مهر 1401 - 6:59
کد خبر : 36753

بی‌تدبیری و تعارض منافع موجب تعطیلی مدارس ایران در امارات شد

بی‌تدبیری و تعارض منافع موجب تعطیلی مدارس ایران در امارات شد

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گفت: به دلیل بی‌تدبیری و تعارض منافع بعضی از افراد و روابط سیاسی ایران با کشور امارات درگذشته ۳ مدرسه از ۷ مدارس در امارات تعطیل شده‌اند.

به گزارش تیتر داغ؛ مهدی فیاضی در خصوص مأموریت و شرح وظایف مرکز بین‌الملل گفت: این مرکز سه وظیفه اصلی شامل؛ اداره مدارس ایرانی خارج از کشور، مدارس تطبیقی و بین‌المللی اتباع، غیردولتی بین‌الملل و سفارتخانه‌ها در داخل ایران و دیپلماسی آموزشی را بر عهده دارد.

وی اعلام داشت: ایرانیان خارج از کشور یکی از فرهیخته‌ترین اقوام مهاجر هستند که جز افرادی با مشاغل خوب و طبقه اجتماعی بالا در کشورهای میزبان هستند. ایرانیان عموماً به عقبه تمدنی خود علاقه‌مند هستند و حفظ ارتباط با تمدن کهن ایرانی- اسلامی بالأخص به زبان و هنر پارسی علاقه ویژه ای دارند که مدارس خارج از کشور یک حلقه ارتباطی در این زمینه می‌باشند.

فیاضی یادآور شد: بیش از ۱۲۰ سال است که کشورها در خارج از مرز خود مدارسی را تأسیس می‌نمایند و منافع ملی خود را توسعه می‌دهند و برخی کشورها چند هزار مدرسه، در خارج از مرزهای خود تأسیس نموده‌اند تا افراد بومی را آموزش دهند.

وی افزود: در نقاطی که تمرکز جمعیتی بالایی از ایرانیان وجود دارد، مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور اقدام به تأسیس مدارس کرده است تا ایرانیان مقیم خارج از کشور از این موقعیت برای فرزندان خود استفاده نمایند. مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور گام‌های ناتمامی در جهت بین‌المللی شدن نظام آموزشی مدارس خارج از کشور برداشته است که این روند باعث جذب حداکثری در مدارس خواهد شد.

فیاضی در خصوص اتباع کشورهای میزبان نیز ابراز داشت: علاوه بر ایرانیان، اتباع کشورهای میزبان، اگر درخواست ثبت‌نام در مدارس ایرانی را داشته باشند و خواهان تحصیل فرزندان خود در محیطی فرهنگی و اخلاقی باشند، مدارس ما با استقبال نسبت به ثبت نام آنان می‌پردازند.

فیاضی بازگشایی مدارس در مهرماه امسال را بسیار باشکوه خواند و گفت: دو سال گذشته به دلیل وجود بیماری کرونا بازگشایی مدارس به‌صورت غیرحضوری صورت گرفت، اما امسال با حضور محصلان، مدارس بازگشایی شد و این نشاط و شادمانی دانش آموزان، طراوت خاصی را به مدارس داد.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در برنامه زنده شبکه جام جم ابراز داشت: مدارس ما در جهت ویژه شدن (برند شدن) خود باید کوشا باشند تا اقبال دانش آموزان به مدارس بیشتر شود.

وی افزود: خانواده‌هایی هستند که مایلند دانش آموزان خود را در مدارس بومی کشور میزبان و مدارس ایرانی توأمان ثبت‌نام کنند و بدین منظور در روزهای تعطیل کشور میزبان و در نوبت دوم آموزش دروس هویتی انجام می‌شود تا از هر دو مدارس بهره‌مند شوند.

فیاضی در خصوص تعطیلی تعدادی از مدارس امارات اظهار داشت: به دلیل بی‌تدبیری و تعارض منافع بعضی از افراد و روابط سیاسی ایران با کشور امارات درگذشته ۳ مدرسه از ۷ مدارس در امارات تعطیل شده‌اند، اما از کشور امارات که برادر ما است خواستاریم به دلیل همسایگی ما با خود مسائل سیاسی را تسری به دانش آموزان ندهند و امکانی جهت بازگشایی ۳ مجتمع آموزشی ایران را فراهم‌سازیم تا با همکاری هم بتوانیم تحصیل دانش آموزان را سهل نمائیم.

فیاضی در خصوص سازمان‌دهی دانش آموزان اتباع افغانستانی یادآور شد: کشور ایران هرساله میزبان نیم میلیون اتباع افغانستانی بوده است که به‌یک‌باره امسال این تعداد حدود ۲۰۰ هزار نفر افزایش یافته است که البته این آمار دقیق نیست.

وی گفت: اگر هرکلاس درس را مختص ۳۰ دانش‌آموز قرار بدهیم ،۷۰۰۰ کلاس برای ساماندهی این دانش آموزان مورد نیاز است و اگر فرض داشته باشیم که هر کلاس دو یا سه معلم جهت تدریس نیاز داشته باشد حدود ۱۴۰۰۰ تا ۲۱۰۰۰ معلم جدید برای این دانش آموزان نیازمندیم؛ و به دلیل دستور مقام معظم رهبری در خصوص ثبت‌نام کلیه دانش آموزان اتباع اعم از اتباع با حضور قانونی یا غیرقانونی، ما به همه دانش آموزان خدمات آموزشی را ارائه خواهیم داد و این فشار جمعیتی را با سازمان‌دهی فضا و نیروی انسانی مدیریت خواهیم نمود. از کلیه اتباع خواهانیم تا حتماً در سرشماری شرکت نمایند، برگه سلامت و برگه کفالت را تهیه کنند تا ما خدمات آموزشی خود را به ایشان راحت‌تر ارائه نمائیم.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور افزود: تعداد کثیری از این افراد اهل سنت هستند، اما ما هیچ تفاوتی بین ادیان قائل نیستیم و فرزندان همه این برادران در مدارس ساماندهی خواهند شد و امکانی جهت تدریس کتب مختص ادیان خودشان در مدارس را ایجاد نموده‌ایم که این از بزرگ‌ترین نشانه‌های تقریب مذاهب و وحدت اسلامی ایران است.

وی افزود: استقبال از مدارس ایرانی خارج از کشور در کشورهای مختلف متفاوت است. این استقبال تابعی از شاخص‌هایی همچون امکانات سخت‌افزاری مدارس، عملکرد معلمان و نظام آموزشی متنوع هست. در کشورهای حوزه خلیج‌فارس استقبال بسیار زیادی از دانش آموزان داریم اما در کشورهای اروپایی رقابت سخت‌تری وجود دارد و دانش آموزان کمتری در مدارس مشغول به تحصیل هستند. ۸۰ درصد مدارس با استقبال بسیار زیادی روبرو هستند که از تمام ظرفیت خود در ارائه امکانات آموزشی استفاده می‌نمایند.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور بیان کرد: حرکت به سمت خودکفایی مالی در مدارس خارج از کشور به دلیل هزینه‌های ارزی یک ارزش است، خودکفایی مالی با خودگردانی، خصوصی‌سازی و واگذاری متفاوت است.

مدارس باید باانضباط مالی و شفافیت، از مشارکت‌های مردمی استفاده کنند زیرا بدون حرکت به سمت خودکفایی مالی، مدارس در ارائه خدمات آموزشی کیفی دچار کاستی خواهند شد.

فیاضی در خصوص ایرانیان مقیم خارج از کشور که از مدارس ایرانی فاصله جغرافیایی زیادی دارند، گفت: مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور در این راستا ۵ مدرسه آموزش از راه دور دارد که امکان ثبت‌نام برای دانش‌آموز مقیم خارج از کشور در آن‌ها وجود دارد و مدارکی که این مدارس ارائه می‌کنند کاملاً معتبر است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.