تاریخ انتشار : دوشنبه 4 مرداد 1400 - 6:47
کد خبر : 22433

بیمه پس‌اندازی ایده‌آل یا کاری محافظه‌کارانه!/ چرا بیمه اولویت زنان خانه دار نیست؟

بیمه پس‌اندازی ایده‌آل یا کاری محافظه‌کارانه!/ چرا بیمه اولویت زنان خانه دار نیست؟

زمانی‌که از پس‌انداز برای آینده صحبت می‌شود، ذهن‌ها به سمت بیمه و بازنشستگی مردان و زنان شاغل می‌رود. حال آن‌که بیمه جنبه‌های دیگری هم دارد که یکی از آن‌ها بیمه زنان خانه‌دار است.

به گزارش تیتر داغ؛ همه‌ انسان‌ها در هرکجای دنیا که زندگی کنند، برنامه‌ای برای تامین  زندگی در پیری و میانسالی دارند و از دوران جوانی به فکر این هستند که در زمان از کارافتادگی منبع درآمدی داشته باشند و بتوانند در صورت بیماری هزینه های درمان خود را بدون هیچ دغدغه ای بپردازند.

مسیر‌های مختلفی برای تامین آتیه و حفظ کردن ارزش پول وجود دارد که بعضی‌از آن‌ها کم ریسک هستند و بعضی هم ریسک بالایی دارند مانند خرید طلا، زمین، سرمایه‌گذاری در بورس، نگه‌داری پول در بانک و پرداخت حق بیمه به امید این‌که روزی بازنشسته شوند.

بیمه اولویت زنان نیست

خانم خانه‌دار جوانی که با او صحبت کردم می‌گوید که دوازده سال است که از آغاز زندگی مشترک با همسرش می‌گذرد و حالا صاحب دو فرزند دختر و پسر است. او همیشه خانه‌دار بود و هیچ وقت شغلی نداشته است از نظر مالی مشکلی ندارد و همسرش به او پولی که نیاز دارد را می‌دهد.

خانم جوان که سحر نام دارد درباره نحوه گرفتن پول از همسرش می‌گوید که هر هفته ۵۰۰ هزارتومان از همسرش می‌گیرد و همه‌ خریدهای مربوط به خورد و خوراک خانه و خانواده به جز مرغ و گوشت با خودش است.

او با اشاره به همه‌ گرانی‌ها و این‌که تمامی مخارج خانه بر عهده اوست اظهار می‌کند: توانسته مبلغی پول برای پس‌انداز کنار بگذارد تا روزی که به آن احتیاج داشت، استفاده کند و به اصطلاح لنگ نماند.

از خانم جوان سوال کردم که شرایط پرداخت حق بیمه ماهانه ۲۵۰ هزار تومان را دارد تا پس از ۳۰ سال مانند زنان و مردان شاغل بازنشست شود او در پاسخ بیان کرد: با کم‌ کردن هزینه‌های شخصی‌اش به راحتی می‌تواند همچین مبلغی را ماهانه بپردازد اما اعتقاد دارد بیمه فکر خوبی برای آینده‌اش نیست و می‌گوید که تا ۳۰ سال دیگر کی مرده است و کی زنده است؟

خانم جوان افزود: بیمه هیچ وقت در اولویت من نبود و نیست تا زمانی که شما این موضوع را مطرح کردید هرگز به این‌که خود را بیمه کنم فکر نکرده بودم و خیلی با بیمه برای خانم‌ها موافق نیستم.

او اعتقاد دارد که بهترین پس‌انداز برای یک خانم طلاست چرا که مانند خرید ملک یا هرچیزی حجم زیادی پول نیاز ندارد و می‌تواند با پس‌انداز سالانه‌اش طلا بخرد در این صورت هم خودش می‌تواند از آن استفاده کند لذت ببرد و هم ارزش طلا همیشه بالا می‌رود و هیچ ضرری در کار نیست.

یک زن جوان دیگر درباره بیمه زنان گفت:منم این بیمه رو واریز میکنم ولی ۳۰ سال خیلیه و این که اینطور که من شنیدم اگه قبل از ۳۰ سال واریز فوت بشیم بیمه به دختر میرسه ولی کسی که پسر داره بهش تعلق نمیگیره ،حالا نمیدونم تکلیف پولی که واریز شده چی میشه؟؟،فکر میکنم بیمه عمر بهتره.

 

یک زن خانه‌دار حق بیمه را با چه درآمدی باید بپردازد؟

با همه‌ این‌ها باید گفت شرایط و نظرات مردم بسیار باهم متفاوت است عده‌ای تمکن مالی بالایی دارند و هیچ نیازی به بیمه یا پس‌انداز خاص دیگری ندارند و پول‌هایشان را صرف خرید ملک می‌کنند. عده‌ای وضع مالی خوب و یا معمولی دارند اما به بیمه شدن اعتقادی ندارند و آن را هدر دادن پول و عمر خود می‌دانند و پول را در کار می‌زنند یا وارد بازار پر ریسک بورس می‌شوند.

برخی معتقد هستند که سرمایه گذاری در خرید ملک، زمین، طلا و حتی استفاده از پول در کار بسیار سود آورتر از بیمه است و اصلا به سراغ آن نمی‌روند.

اما هستند زنان خانه‌داری که علاقه دارند خود را بیمه کنند تا در روزهای سالمندی ماهانه حقوق دریافت کنند و اموراتشان را با آن بگذرانند اما شرایط زندگی‌شان به گونه‌ای است که نمی‌توانند حق بیمه ماهانه ۲۵۰ هزارتومانی را بپردازند.

بعضی از خانم‌های خانه‌دار که تعدادشان کم هم نیست ماهانه پولی از همسرشان دریافت نمی‌کنند در این صورت این‌که بتوانند خود را بیمه کنند دور از انتظار به نظر می‌رسد.

یک زن جوان درباره مشکلات پیش روی زنان در پرداخت حق بیمه گفت:یک زن خانه دار چه درآمدی دارد که از طریق آن حق بیمه را در سطح مشاغل آزاد پرداخت کند پس نیاز است سهم دولت حداقل در این خصوص به صورت قابل ملاحظه ای افزایش یابد تا این خدمتگزاران عرصه خانه و خانواده در تنگنا قرار نگیرند.

شرایط بیمه اجتماعی زنان خانه‌دار چیست؟

مجید حسن‌زاده معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره میزان استقبال زنان خانه‌دار از این بیمه گفت: با توجه به تمهیدات و تسهیلات درنظر گرفته شده توسط سازمان تامین اجتماعی و اطلاع رسانی گسترده‌‏ای که صورت گرفته، تاکنون بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر نسبت به انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار اقدام کرده اند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان با اشاره به افزایش حق بیمه در سال جدید بیان کرد: با توجه به اینکه مبلغ حق ‏بیمه زنان خانه ‏دار تابع دستمزد اعلامی توسط شورای عالی کار است، لذا هر ساله مبلغ حق بیمه مزبور با توجه به نرخ پرداخت حق بیمه انتخابی در زمان انعقاد قرارداد دارای افزایش است.

مجید حسن‌زاده افزود: حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال قبل ۳۹ درصد افزایش داشته است. بر این اساس حداقل دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه مبلغ ۲۶,۵۵۴,۹۵۰ ریال تعیین شده است.

او ادامه داد: بیمه زنان خانه دار بر اساس ضوابط و مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد صورت می‌گیرد و متقاضیان می‌توانند بنا بر شرایط اجتماعی و اقتصادی خود نسبت به انتخاب یکی از نرخ‌های ۱۲، ۱۴ و یا ۱۸ درصد با رعایت شرایط مقرر اقدام کنند.

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان تصریح کرد: از آنجایی که در این نوع بیمه امکان انتخاب نرخ‌های متفاوت بسته به شرایط و خواست متقاضیان فراهم است و از طرفی دولت نیز در تامین حق بیمه به میزان ۲ درصد مشارکت دارد می‌توان گفت مناسب ‏ترین گزینه و نوع بیمه اجتماعی برای زنان خانه دار که فاقد درآمد هستند به شمار می‌آید.

مجید حسن‌زاده با اشاره به شرایط سنی این بیمه بیان کرد: بر اساس مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد حداقل و حداکثر سن پذیرش درخواست بیمه زنان خانه دار به ترتیب ۱۸ و ۵۰ سال است. ضمناً در صورتی که سن متقاضی در زمان ارائه درخواست بیش از ۵۰ سال باشد، دارا بودن سابقه معادل مازاد سن بر ۵۰ سال الزامی است.

او درباره نرخ‌های مختلف بیمه زنان خانه‌دار گفت: مطابق با مصوبه هیات مدیره سازمان تامین اجتماعی زنان خانه دار و البته دختران مجرد با احراز شرایط مربوطه از تاریخ ۱۷/۹/۱۳۸۷ در زمره مشمولین مقررات بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد قرار گرفتند. سه نرخ می‌توانند انتخاب کنند:
۱۲% (بیمه بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی)
۱۴% (بیمه بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی)
۱۸% (بیمه بازنشستگی، ازکارافتادگی و فوت)

معاون توسعه و تعمیم بیمه اداره کل امور بیمه شدگان افزود: زنان خانه‌دار و دختران مجرد درصورت تمایل به برخورداری از حمایت‌های درمانی می‌توانند گزینه درمان را نیز انتخاب کنند و حق سرانه درمان که معادل ۷۱۶۰۰۰ ریال است را ماهانه پرداخت کنند.

مجید حسن‌زاده ادامه داد: ازجمله تمهیدات در نظر گرفته شده برای زنان خانه دار این است که چنانچه به عنوان تبعی همسر یا پدر از درمان برخوردار باشند، می‌توانند بدون درمان بیمه شوند و صرفا حق بیمه مربوط به تعهدات بلندمدت (فوق الذکر) را پرداخت کنند.

او با اشاره به اقدامات اخیر سازمان تامین اجتماعی در جهت تسهیل در امر بیمه بیان کرد: غیرحضوری کردن ۳۰ خدمت به منظور کاهش بار مراجعه به شعب به میزان ۷۰ درصد بوده که یکی از این خدمات امکان انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه دار به صورت کاملا غیرحضوری و از طریق مراجعه به سایت خدمات غیرحضوری سازمان به نشانی eservices.tamin.ir بوده است.

پس‌انداز و آینده‌نگری امری است که همه بارها و بارها به آن فکر می‌کنند تا راهی که برای آن‌ها بهتر است انتخاب کنند عده‌ای بیمه را انتخاب می‌کنند چون سرمایه‌گذاری مطمئن و بدون ریسک است یا شاید به دلیل اینکه پول بیش‌تری ندارند که به صورت یک‌جا ملک ، طلا یا هرچیز دیگری بخرند پس هر کسی با توجه به شرایط زندگی خود و وضع مالی که دارد سعی می‌کند راهی که برایش بهتر است از بین گزینه‌های روی میز انتخاب کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.