تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1400 - 16:10
کد خبر : 29217

تابلو فرش دستباف میراثی ماندگار

تابلو فرش دستباف میراثی ماندگار

به گزارش خبر آنلاین تبریز از زمان هلاکوخان مغول از مراکز عمده تولید و دادوستد قالی بوده است. پا به پای شهر هرات (در خراسان قدیم و حالیه افغانستان) قالی بافی در آن مراحل تکاملی خود را می پیموده است. بخصوص در زمان صفویان با ایجاد کارگاههای بزرگ قالی بافی، بافندگان طراز اول گردهم آمده

به گزارش خبر آنلاین تبریز از زمان هلاکوخان مغول از مراکز عمده تولید و دادوستد قالی بوده است. پا به پای شهر هرات (در خراسان قدیم و حالیه افغانستان) قالی بافی در آن مراحل تکاملی خود را می پیموده است. بخصوص در زمان صفویان با ایجاد کارگاههای بزرگ قالی بافی، بافندگان طراز اول گردهم آمده به بافت نمونه های ارزنده ای دست یافتند.

تابلو فرش دستباف و قالی بافی در آذربایجان ریشه کهن دارد. تأمین مواد اولیه فرش و سهولت دستیابی به ضرورتهای این حرفه نسبت به سایر مناطق ایران بیشتر بوده و تبریز را نه تنها بازار مناسبی برای فرش بلکه برای سایر تولیدات نیز قرار داده بود.

ریز بافت ترین فرشهای ایران در تبریز بافته می شود. گره با قلاب و از نوع متقارن (ترکی) و پودگذاری بصورت دو پوده (مانند کلیه نواحی ترک زبان) است. تار فرش تبریز اغلب پنبه ای و بسیاری مستحکم و با دوام و پود و پرز پشم است. اما فرشهای ابریشمی نیز بصورت گل ابریشم، تمام ابریشم و یا چله ابریشم بافته می شود و قالیچه های چله ابریشم تبریز در نوع خود از بهترین فرشهای ایران است که قسمت عمده ابریشم آن از خراسان و تهران تهیه می شود.

قسمت عمده پشمی که در صنعت قالیبافی تبریز مورد استفاده قرار می گیرد از منطقه ماکو، که کوهپایه باریکی است، تهیه می گردد.

آمار کاهش صادرات فرش و تابلو فرش

پیش از خروج آمریکا از برجام ؛ صادرات فرش دستباف و تابلو فرش روندی صعودی داشت به گونه‌ای که از ۲۹۰ میلیون دلار در پایان سال ۹۴ به ۳۵۹ میلیون دلار در پایان سال ۹۵ و ۴۲۶ میلیون دلار در پایان سال ۹۶ رسید. اما متاسفانه از سال ۹۷ این روند افزایشی جای خود را به روندی کاهشی داد چنان که در پایان سال ۹۷ تنها ۲۳۸ میلیون دلار فرش دستباف از کشورمان صادر شد. بنا بر آمار غیررسمی این عدد در پایان سال ۹۸ در حد ۶۰ میلیون دلار باقی ماند. مهمترین علل این کاهش صادراتی از یک سو تحریم‌های خارجی و از سوی دیگر خودتحریمی‌های داخلی میباشد.

میتوان گفت که تحریم‌های غیرمستقیم نیز  بر اقتصاد فرش و تابلو فرش اثر گذاشته است. از جمله: افزایش ریسک و هزینه‌های صادرات، دشواری در نقل و انتقال ارز و مراودات بانکی، سیاست‌های نادرست داخلی و خودتحریمی‌ها؛ برای نمونه بالا بردن تعرفه واردات ابریشم و نیز دردسرهای گمرکی و مشکلات مربوط به بازگرداندن ارز که ربط مستقیمی به تحریم‌های خارجی ندارند. بی‌توجهی یا کم‌توجهی از سوی دولتمردان و فقدان برنامه جامع توسعه بازار در این صنعت و بی‌بهره ماندن از تسهیلات حمایتی را نمی‌توان به پای تحریم‌های خارجی نوشت.

فرش، پرچم دار هنر ایرانی

دولت آمریکا فرش دستباف ایران را را تحریم کرد، زیرا فرش پرچم هنری ایران محسوب می‌شود و تولید فرش دستباف مکمل توسعه کشاورزی و دامپروری محسوب می‌شود. وی ادامه داد: در مقابل این تحریم دولت باید از تولید کنندگان از طریق بیمه، پرداخت تسهیلات کم بهره و حذف مالیات حمایت و راه صادرات را آسان می‌کرد.

دفاع از هنر توسط هنردوستان

شک نداریم که دراین سرزمین انسان های فرهنگی و هنردوست و هنرشناسی هستند که به فرش عشق می ورزند. عکاسان، سینماگران، نقاشان و حتی نویسندگان بسیاری که فرش دستمایه اندیشه و ذهن آنان در کار هنری بوده است. حتی تجار و تولید کنندگان و مجموعه داران برجسته ای که عشق و زیبایی را با گرد آوردن نمونه های بی‌همتایی از فرش های مناطق مختلف ایران معنا کرده اند. چرا این افراد  دردفاع از فرش سخن نمی گویند؟! آیا این کوتاهی از آنان است یا از ما که هرگز فرش را جز یک کالای مصرفی تلقی نکردیم.

به هرحال شاید بحران پیش آمده را فرصتی تلقی کنیم برای زدن پلی بین هنرمندان بزرگ خارجی از پیشروترین آنان در هنرهای مدرن نظیر پل کله و موندریان و وازارلی تا نسل اندکی قبل تر نظیر سزان و ماتیس و گوگن حسرت مندانه در جاذبه نقوش دلفریب و رنگ های زیبای مینیاتور ها و فرش های ایرانی غوطه خورده اند.

نکاتی در خصوص انتخاب و خرید تابلو فرش

تابلو فرش‌ها طیف گسترده‌ای از طرح و نقش تا جنس و بافت دارند. ممکن است تصویری از یک منظره طبیعی، حیوانات، گل و گیاه، پرتره مختلف انسان‌ها، تصویری آبستره و … را به نمایش بگذارند. لذا با تنوع پهناوری از طرح و نقش مواجه هستیم.

چالش بزرگ، دانستن نکات مهم در هنگام خرید تابلو فرش دستباف و پیدا کردن تابلو فرش مدرن  است. در هنگام خرید تابلو فرش شاید به نظر برسد مسائل مالی عامل مهم‌تری است، اما عوامل تاثیرگذار دیگری نیز در این میان مطرح خواهد بود که به طور مستقیم در انتخاب شما باید لحاظ شوند. موارد موثر عبارتند از :

ابعاد فرش
توجه به رنگ و رنگ‌بندی
بررسی طرح و نقشه تابلو
ریز یا درشت‌بافی فرش
توجه به قاب تابلو
برند تابلو قرش
بررسی پشت تابلو فرش

بطور معمول و نه همیشه، فرش‌های شهری، به علت تولید منسجم در کارگاه و تحت نظارت متداوم سرمایه‌گذار، با دقت و ظرافت بیشتری تولید می‌گردند و از این رو دارای کیفیت بالاتری هستند. در فرش‌های روستایی و عشایری، به علت تولید غیرمنسجم و اغلب بدون نظارت یا نظارت کم، احتمال بروز رگه در رنگها، غلط‌بافی، کجی و … بیشتر است. از این رو بطور معمول فرش‌های شهری گران‌قیمت‌تر هستند.

محل بافت یکی از مهمترین شاخص‌هایی است که در هنگام بررسی یک فرش مورد توجه قرار می‌گیرد. به سابقه تاریخی، برخی شهرها یا مناطق همچون تبریز، اصفهان و قم دارای پیشینه درخشانی در زمینه تولید فرش دستباف هستند. کیفیت بافت و مزد بافنده به طور معمول در این شهرها نیز بیشتر است.

از دید مشتریان، وجود نام این شهرها بر روی فرش، به معنی کیفیت بالاتر آن‌ها است. برای مثال ارزش‌گذاری دو فرش که با نقشه مشابه در شهرهای بیجار و زنجان بافته شده باشند متفاوت است. و بطور معمول بافت بیجار گران قیمت‌تر خواهد بود.

بافت فرش

یکی دیگر از عوامل تاثیرگذار در انتخاب شما توجه به تعداد رج و ظرافت بافت تابلوفرش است. هرچه تعداد رج یک تابلوفرش بیشتر باشد، ظرافت آن نیز بیشتر است. به طور معمول تعداد گره بافته شده، از عوامل تعیین‌کننده در کیفیت بافت و قیمت نهایی فرش‌های دستباف هستند. طبیعتا برای بافت یک تابلو فرش ریزبافت زمان، انرژی و در نهایت هزینه بیشتری در نظر گرفته می‌شود.

انواع نقشه تابلو فرش دستباف

در خرید تابلو فرش دستباف برای مکان‌های مختلف، طرح از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

انواع تابلو فرش دستباف :

تابلو فرش آثار نقاشان
تابلو فرش آیه
تابلو فرش چهره
تابلو فرش تندیس
تابلو فرش حیوانات
تابلو فرش گل
تابلو فرش میوه
تابلو فرش منظره
تابلو فرش مینیاتوری

تبدیل عکس به تابلو فرش

معمولا وقتی صحبت از دادن هدیه و یادگاری به عزیزی پیش می آید همیشه تابلو فرش انتخابی مناسب خواهد بود. تبدیل عکس به تابلو فرش یکی از خدماتی است که توسط اصل فرش ازائه می شود.

حتی اگر قصد خرید به صورت اینترنتی تابلو فرش را دارید با مشاهده عکس‌های باکیفیت محصول، اطمینان خاطر را در مورد کیفیت بافت به دست بیاورید. حتما از اعتبار قروشنده و دارا بودن نماد اعتماد ، اطمینان حاصل نمایید. تابلوفرش‌ها با تنوع گسترده‌ای از طرح، اندازه و قیمت، دغدغه‌های زیادی را برای انتخاب ایجاد خواهند نمود اما امیدواریم با دقت در نکات بالا بتوانید راحت‌تر انتخاب خود را انجام دهید

اصل فرش تبریز از بهترین بافنده های تابلو فرش در شهر تبریز با سابقه نزدیک به ۳۰ سال در امر تولید انواع فرش و تابلوفرش دستباف ، با دارا بودن نماد اعتماد از اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی ، در خدمت هموطنان عزیز می باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.