تاریخ انتشار : شنبه 1 مهر 1402 - 12:50
کد خبر : 105497

السودانی در سازمان ملل مطرح کرد؛

تاکید عراق بر همکاری با کشورهای همسایه

تاکید عراق بر همکاری با کشورهای همسایه

نخست وزیر عراق در سخنرانی خود در سازمان ملل به موضوعات مختلف از جمله حمایت از مسأله فلسطین و حاکمیت سوریه و تلاش بغداد برای تعامل سازنده با همسایگان خود پرداخت.

به گزارش تیتر داغ؛ «محمد شیاع السودانی» نخست وزیر عراق در سخنرانی خود در سازمان ملل تاکید کرد: دولت عراق برنامه‌هایی برای ایجاد فرصت‌های شغلی و پیشرفت ارائه خدمات در داخل این کشور با هدف بهبود اوضاع سرمایه گذاری و اقتصادی تدوین کرده است. دست همکاری ما به سمت تمام کشورهای همسایه با هدف محافظت از امنیت و ثبات منطقه و پیشرفت و شکوفایی اقتصادی آن دراز است.

السودانی تصریح کرد: پروژه توسعه‌ای که دولت عراق بر آن نظارت می‌کند جدیدترین پروژه در منطقه به شمار می‌رود و شامل یک کانال است که چند بخش حیاتی در جهان را به منطقه مرتبط می‌سازد.

وی تاکید کرد: ما از کشورهای دوست می‌خواهیم دست یاری و کمک به سمت عراق برای مبارزه با فساد و بازگرداندن اموال به غارت رفته این کشور دراز کنند. زمان آن فرارسیده که عراق جایگاه طبیعی خود را در جامعه بین الملل بعد از مبارزه با تروریسم به نیابت از تمام جهان، به دست بگیرد.

السودانی ادامه داد: عراق با مداخله در امور داخلی اش به هر بهانه‌ای مخالف است و همگان باید به حاکمیت این کشور احترام بگذارند. ما خواهان ایجاد سیاست خارجه متوازن بر اساس نزدیک کردن دیدگاه‌ها و اصل احترام متقابل هستیم. عراق بر قوانین بین المللی به ویژه در قبال کشورهای همسایه با هدف محافظت از امنیت منطقه پایبند است. عراق حق دارد به هرگونه تجاوز به حاکمیت خود واکنش نشان دهد.

وی در خصوص مسأله فلسطین نیز گفت: عراق از مسأله فلسطین و حقوق ملت فلسطین در خصوص تشکیل کشور مستقل خود به مرکزیت قدس حمایت می‌کند.

السودانی درباره سوریه تاکید کرد: باید دردها و رنج‌های ملت سوریه از بین برود و حاکمیت نظام این کشور بر تمام خاک سوریه بسط و گسترش پیدا کند.

وی تصریح کرد: ما خواهان ایجاد یک مجموعه با حضور کشورهای حوزه خلیج فارس از عراق گرفته تا ایران و کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس با هدف مدیریت بحث آب هستیم. منطقه ما و به ویژه کشور عراق با بحث خشکسالی رو به رو است و نباید اجازه داد مهد تمدن بر اثر نبود آب از بین برود. افزایش بی سابقه گرمای هوا نیز برای عراق و کشورهای منطقه فاجعه بار خواهد بود.

السودانی همچنین در خصوص هتک حرمت قرآن کریم گفت: سوزاندن قرآن کریم یک جنایت نفرت انگیز است که یک چهارم جمعیت جهان را هدف قرار داده است.

منبع: المیادین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.