تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 اردیبهشت 1402 - 8:22
کد خبر : 97451

تجهیز بیش از ۲.۸میلیون هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری

تجهیز بیش از ۲.۸میلیون هکتار از اراضی به سامانه‌های نوین آبیاری
معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از تجهیز بیش از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت کشور به سامانه‌های نوین آبیاری خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ وصفدر نیازی شهرکی معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی در دومین نشست شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک در کرج، به فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر صرفه‌جویی ۱۰ درصدی آب در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: این مهم با انجام مطالعات پژوهشی و تحقیقاتی و بکارگیری فناوری‌های نوین در بخش کشاورزی امکان‌پذیر است.

وی به وضع موجود عملکرد فیزیکی طرح‌های آب و خاک کشور اشاره و خاطرنشان کرد: تاکنون بیش از ۲.۸ میلیون هکتار از ۸.۵ میلیون هکتار اراضی قابل کشت به سامانه‌های نوین آبیاری تجهیز شده‌اند، همچنین بیش از ۳۲ هزار کیلومتر از قنوات کشور، احیا، مرمت و بازسازی و ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی کشور نیز تجهیز و نوسازی شده‌اند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به احداث شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی در ۱.۶ میلیون هکتار از اراضی کشور گفت: تاکنون ۳۳ هزار کیلومتر طرح انتقال آب با لوله و ۸۱۳ هزار هکتار طرح پوشش انهار سنتی در سطح کشور اجرا شده است.

وی اهداف کلی این معاونت را تأمین امنیت غذایی و پایداری تولید در چارچوب توسعه پایدار کشاورزی با افزایش بهره‌وری آب و خاک برشمرد و افزود: این معاونت با اجرای پروژه‌های تأمین آب، سامانه‌های نوین آبیاری، انتقال آب با لوله، پوشش کانال‌های خاکی، احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی و سایر پروژه‌های آب و خاک، موجبات افزایش بهره‌وری این بخش را فراهم می‌سازد.

نیازی تصریح کرد: سرعت بخشیدن به اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام و بهره‌برداری از آنها، توسعه فناوری‌های نوین برای ارتقای بهره‌وری آب کشاورزی و تقویت ارتباط با دانشگاه‌ها، مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌های تخصصی را از مهمترین سیاست‌ها و رویکردهای معاونت آب و خاک ذکر کرد.

به گفته وی، اجرای طرح جامع احداث و ساماندهی زیرساخت‌های منابع آب و خاک در سه استان شمالی کشور به مساحت ۱۶۰۰ هزار هکتار با بهره‌گیری از آب سبز و اجرای فاز دوم طرح احیا و توسعه ۵۵۰ هزار هکتاری استان‌های خوزستان و ایلام جز طرح‌های شاخص و راهبردی سازه‌ای آب و خاک هستند.

معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی پایش، ارزیابی و تهیه گزارش‌های اثربخشی طرح‌های موجود و الگویی آب و خاک، انتقال یافته‌های محققان به مزرعه و ارسال یافته‌های علمی به معاونت جهت بهره‌برداری را از جمله انتظارات این معاونت از مؤسسه‌های تحقیقاتی و آموزش و ترویج اعلام کرد.

تقویت تحقیقات با شورای راهبردی

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی نیز در این نشست، با اشاره به این که مجموعه معاونت آب و خاک از دیرباز با مؤسسه‌های تحقیقاتی سازمان تات ارتباط و همکاری تنگاتنگ داشته است، گفت: شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک به منظور تقویت و هم‌افزایی بیشتر مؤسسه‌های تحقیقاتی با بخش اجرا، تشکیل و راه‌اندازی شده است.

حسین جعفری افزود: تهیه سرفصل‌های تحقیقاتی و چگونگی اداره این شورا و تهیه آئین‌نامه داخلی در راستای نتیجه‌گیری مناسب‌تر باید در دستور کار شورای راهبردی تحقیقات آب و خاک آورده شود.

بنابر این گزارش، در این نشست که رؤسای مؤسسه‌های تحقیقات خاک و آب، تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، آموزش و ترویج کشاورزی، پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری و مسؤول تدوین و دبیر نظارت بر الگوی کشت سازمان تات حضور داشتند، مدیران کل دفاتر تخصصی معاونت آب و خاک، گزارش فعالیت‌های اجرایی و نیازهای تحقیقاتی بخش را ارائه کردند.

منبع: وزارت جهاد کشاورزی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.