تاریخ انتشار : دوشنبه 30 بهمن 1402 - 10:57
کد خبر : 114619

تحلیل سبک سقاخانه‌ای در نقاشی مدرن/ گذر «از آفتابی به آفتاب دیگر»

تحلیل سبک سقاخانه‌ای در نقاشی مدرن/ گذر «از آفتابی به آفتاب دیگر»

کارگردان مستند «از آفتابی به آفتاب دیگر» درباره ویژگی‌های این مستند و اکران آن در جشنواره هنرهای تجسمی فجر توضیحاتی ارایه داد.

به گزارش تیتر داغ؛ مریم فرهمند کارگردان مستند «از آفتابی به آفتاب دیگر» که در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر حضور دارد درباره موضوع این فیلم و ارتباطی که با هنرهای تجسمی دارد، گفت: موضوع فیلم، تحلیل سبک سقاخانه‌ای در نقاشی مدرن ایران به نیابت استاد فقید منصور قندریز است. وی از پیشگامان این مکتب در تلفیق سنت و مدرنیسم، تکیه بر عناصر تزیینی ملی و اسلامی، کاربرد نقوش هندسی در معماری اسلامی و در یک کلام ایرانیزه کردن هنر مدرن در نقاشی معاصر بوده است.

وی درباره مخاطبان این فیلم بیان کرد: مخاطب فیلم من، همه علاقه‌مندان هنر نقاشی هستند؛ به‌ویژه آن‌هایی که به بحث تلفیق هنر سنتی و مدرن علاقه دارند.

این کارگردان درباره ویژگی‌های فیلم توضیح داد: معرفی تابلوهای مدرن دوره پایانی عمر کوتاه منصور قندریز که مُعرف سبک سقاخانه‌ای است، تاکید بر عناصر هندسی در این آثار و قرابت آن با سبک کوبیسم به نیابت پابلو پیکاسو و پل سزان و برخی هنرمندان ایرانی نظیر استاد حسین زنده‌رودی، پرویز تناولی و فرامرز پیل‌آرام که حکایت مشابهی دارند، از ویژگی‌های منحصر به فرد این مستند است.

فرهمند افزود: در این فیلم، با نظرات محمدرضا اصلانی، آیدین آغداشلو، علی‌اکبر صادقی و گارنیک درهاکوپیان درباره منصور قندریز و سبک سقاخانه‌ای همراه می‌شویم. حرکت دوربین در کوچه‌های قدیمی و گذر از درب‌ها، پنجره‌ها، خانه‌ها و اماکن سنتی و خوانش اشعار منتخب منصور قندریز توسط نریتور ترک‌زبان فیلم، همراه با نماهایی از اِلمان‌های مذهبی در آیین عزاداری محرم در تبریز و قبض و بسط ارتباط دوسویه‌ آن با تابلوهای قندریز و تفکر حاکم بر سبک سقاخانه‌ای، از دیگر سکانس‌های این فیلم مستند است که برای اولین بار درباره منصور قندریز نقاش مدرن تبریزی ساخته شده که در جشنواره تجسمی فجر به نمایش در می‌آید.

این مستندساز در پایان درباره اکران مستند در جشنواره هنرهای تجسمی فجر تاکید کرد: جشنواره هنرهای تجسمی فجر بسیار سوت و کور است و باری به هر رو برگزار می‌شود. من که در شهرستان زندگی می‌کنم و فیلمم در این جشنواره موضوعی پذیرفته شده است، تا امروز حتی یک تماس از دفتر جشنواره نداشتم و نمی‌دانم آیا دعوت می‌شوم تا فیلمم را همراه با تماشاگران جشنواره ببینم، یا خیر!

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.