تاریخ انتشار : سه شنبه 17 دی 1398 - 12:06
کد خبر : 6055

تحلیل و بررسی بازارهای مالی به ویژه بازار بورس بعد از ترور سردار سلیمانی

تحلیل و بررسی بازارهای مالی به ویژه بازار بورس بعد از ترور سردار سلیمانی

در عراق به پاس قدردانی از خدمات و زحمات ایران و نقش بی بدیل سردار سلیمانی، در مجلس عراق بدون حضور سنی ها و کردها طرح اخراج نیروهای امریکا و ائتلاف تصویب شد و بر خشم ترامپ و امریکا اضافهگشت.

یوسف کاووسی کارشناس اقتصادی در یادداشتی به تیتر داغ نوشت: امروز هم بازاربورس منفی شروع کرد و ریزش شدیدی را تقدیم به سهامداران کرد البته این سومین روز ازریزش های پیاپی است  وانتظارهم همین بود. البته مسئولان و متصدیان بازار این ریزش ها را پیش بینی و تقاضای تعطیلی چندروزه بورس را داشتند که منطقی نبود.

چون درجایی که نگرانی وجود دارد، اقتصاد هم نگران می شود بازارهای سرمایه گذاری هم تاثیر می پذیرند و تعطیلی ،موضوع به عقب انداختن است و چاره کارنیست و بر عکس بازارهای آنی و نقدی مثل طلا و ارز جان گرفته و پرطرفدار می شوند چرا که ثبات و آرامش در بازار حاکم نیست و چشم انداز هم روشن نیست و افق هم امیدی به ثبات نشان نمی دهد و حقوقی ها هم توان بازارسازیشان محدود است.

بعد از ترور ناجوانمردانه سردارایران همه مسئولان کشور از بالا ت اپایین واژه انتقام سخت رابه کارمی برند واین یعنی بازار نمیتواند آرامش را تصور کند.
در طرف مقابل ترامپ جنایتکار که مسئولیت ترور را برعهده گرفته در پاسخ به انتقام ایران تهدید به زدن مراکز حساس ایران می کند و به جای عذرخواهی تهدیدب یشتر می کن.د
ازطرف دیگر اتحادیه اروپا با چند روز تاخیر ضمن رعایت نکردن بی طرفی ، طرف امریکا را می گیرد و از ایران می خواهد انتقام نگیرد.

جانسون که به ترامپ انگلیس مشهور شده هم همانطور که انتظار می رفت حرکت امریکا را تایید و ایران رات حریک کرد و به نوعی حق به امریکا داد. و از طرفی اعلام کرد ازین پس کلیه کشتی های تجاری خود را در خلیج فارس با ناو اسکورت می کند تا از تنگه هرمز عبور کنند و این یعنی احتمال تنش بیشتر می شود.
اما در عراق به پاس قدردانی از خدمات و زحمات ایران و نقش بی بدیل سردار در مجلس عراق بدون حضور سنی ها و کردها طرح اخراج نیروهای امریکا و ائتلاف تصویب می شود و بر خشم ترامپ و امریکا اضافه می کند و البته مرهمی بر زخم دلهای غصه دار ایرانی می شود.

لازم به ذکر است نبود کردها و سنی ها درجلسه نگرانی های بعدی و انشقاق جدی در عراق دارد که میتواند دامن ایران را در دورزدن تحریم ها و صدور و ورود کالاها را بگیرد و البته مسئله تحریم های گسترده عراق تو سط امریکا که پیش نویس اولیه آن به عراق داده شده تا با توجه به عواقب آن تصمیم، مصوبه مجلس عراق را اجرایی کند، که موضوع تحریم عراق هم می تواند به نا اطمینانی دربازارهای ایران اثر بیشتری بگذارد.
و در این بحبوبه و وانفسای شرایط تاریخ انقضای مهلت گام پنجم هم می رسد و در شرایط احساسی و فریادهای انتقام سخت انتظار دیگری جز اجرای وعده و آغاز گام پنجم نمی ماند و البته تاریخ انقضای فرصت به ایران برای اجرای الزامات fatf هم درحال نزدیک شدن است وماجرای ترور و انتقام سخت باعث شده فضا از حالت کارشناسی به فضای احساسی تبدیل و گمانه زنی ها حکایت از تصویب نشدن درمجمع میباشد.

حال باتوجه به این همه اخبار منفی و تقریبا بسته شدن همه منافذ دیپلماسی که برگرداندن هیات عمانی که برای صحبت ازک اهش تنش ها به ایران آمده بود یکی از آنهاست می توان نتیجه گرفت و پیش بینی کرد: کاهش شاخص سهام بورس حداقل تا یکی دوهفته آینده ادامه دارخواهد بود و بازارهای نقدی همچون طلا و ارز باعلم به سرکوب تقاضا و بازارسازی دستخوش تغییربه سمت بالا گردد مگر اینکه اتفاقات خاصی بیفتدکه قابل پیش بینی درحال حاضر نیست .
البته وزیراقتصاد و دارایی امروز باهدف جلوگیری ازکاهش شاخص و امنیت سهامداران درجلسه ای بافعالان اقتصادی واتاق ایران پیشنهاد افزایش سرمایه بانکها را از طریق ارزیابی مجدد دارایی ها داد که مشمول پروسه های خود می باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.