تاریخ انتشار : سه شنبه 17 بهمن 1402 - 13:55
کد خبر : 113944

تدبیر دولت برای تشویق مردم به استفاده از کالابرگ

تدبیر دولت برای تشویق مردم به استفاده از کالابرگ

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی گفت: یارانه نقدی نباید الان و یک دفعه حذف شود، بلکه باید به تدریج این مسیر طی شود تا مردم بیشتر به سمت استفاده از کالابرگ گرایش پیدا کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ «علی‌اکبر کریمی» عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ارزیابی خود از نحوه اجرای طرح کالابرگ، اظهار کرد: با توجه به اینکه پرداخت یارانه‌ها از ابتدا معطوف به کالاهای اساسی بود، هر چقدر بتوانیم یارانه‌ها را به طور اختصاصی در مسیر خرید و در شبکه توزیع کالاهای اساسی ببریم، با منطق و هدف ابتدایی کار سازگاری بیشتری دارد.

وی ادامه داد: کالابرگ می‌تواند ما را در این هدف یاری کرده و این امکان را برای مردم ایجاد کند که یارانه‌های خود را به صورت هدفمند در زمینه تهیه کالاهای اساسی مصرف کنند.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: دولت برای تشویق مردم به استفاده از کالابرگ، یک ضریب افزایشی برای میزان یارانه در نظر گرفته است؛ به این معنا که برای کسانی که از کالابرگ استفاده می‌کنند، نسبت به کسانی که از کالابرگ استفاده نمی‌کنند، مقدار بیشتری اعتبار به کارت‌های آنان تزریق می‌شود. در واقع، مبلغ یارانه‌ای که به صورت خرید کالا از بستر کالابرگ الکترونیکی پرداخت می‌شد، افزایش پیدا کرده است که سیاست تشویقی دولت برای استفاده از کالابرگ است.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر موضوع استفاده از کالابرگ با جدیت بیشتر و با اطلاع‌رسانی و توجیه مردم انجام شود، به مرور یارانه‌ها به صورت هدفمند تبدیل به بستر و زمینه‌ای برای حمایت از معیشت مردم در حوزه کالاهای اساسی می‌شود.

کریمی افزود: مبلغ یارانه نقدی کاملاً مشخص است و برخی از افراد پول یارانه را صرف خیلی از کارهای دیگر می‌کنند و مبلغ یارانه فقط صرف تهیه کالاهای اساسی نمی‌شود. در مقابل، کالابرگ روی معیشت مردم و عمدتاً کالاهای اساسی و سفره مردم اثر دارد و مردم می‌توانند با استفاده از کالابرگ، برخی از کالاها را ارزان‌تر خریداری کنند. پس حُسن استفاده از کالابرگ آن است که افراد یارانه بیشتری می‌گیرند و کالاها را هم ارزان‌تر خریداری می‌کنند.

وی اظهار کرد: باید کار تبلیغی و توجیهی روی این موضوع انجام شود تا مردم از کالابرگ بیشتر از وضعیت فعلی استقبال کنند. کالابرگ یک حُسن دیگر دارد و باعث تقویت شفافیت در نظام یارانه‌ها است، به این معنا که شفاف می‌شود که افراد معمولاً یارانه خود را صرف چه چیزهایی می‌کنند. این شفافیت باعث می‌شود دولت شبکه توزیع کالاهای اساسی را بهتر مدیریت کند، اشراف بیشتری بر توزیع کالاهای اساسی و نحوه تأمین نیازهای مردم درباره کالاهای اساسی داشته باشد و این شفافیت به برنامه‌ریزی بهتر برای آینده هم کمک خواهد کرد.

نماینده مردم اراک در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: البته معتقدم که یارانه نقدی نباید الان و یک دفعه حذف شود، بلکه باید به تدریج این مسیر طی شود تا مردم بیشتر به سمت استفاده از کالابرگ گرایش پیدا کنند و البته باید بستر و زمینه این کار هم بیش از پیش فراهم شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.