تاریخ انتشار : سه شنبه 18 آذر 1399 - 5:20
کد خبر : 15679

«ترور» اختلالی در مسیر مقاومت ایجاد نمی‌کند/ اسرائیل و عربستان کارگزاران آمریکا در منطقه هستند

«ترور» اختلالی در مسیر مقاومت ایجاد نمی‌کند/ اسرائیل و عربستان کارگزاران آمریکا در منطقه هستند

تحلیلگر استرالیایی تاکید کرد که ثبات قدم فعالیت و رهبران مقاومت و اشتباه محاسباتی دشمن، محور مقاومت را قدرتمندتر کرده است.

به گزارش تیتر داغ؛ در حالی که کمتر از دوهفته از ترور کور شهید محسن فخری زاده دانشمند هسته‌ای کشورمان و همچنین بیشتر از سه هفته تا اولین سالگرد شهادت مظلومانه سپهبد قاسم سلیمانی می‌گذرد، برخی‌ کارشناسان موقعیت کنونی محور مقاومت در منطقه را ارزیابی می‌کنند و به تاثیرات منفی و مثبت ترور‌ فرماندهان و دانشمندان برجسته صنایع موشکی و هسته‌ای بر روند پیمایش مسیر مقاومت تحلیل‌هایی را ارائه می‌دهند.

در این بین تحلیل ناظران خارجی که با توجه به خطوط فکری رسانه‌های جمعی و ضد مقاومت، تحولات منطقه را با دقت و زیرکی درخور توجهی پیگیری می‌کنند، شنیدنی و خواندنی است. از جمله این کارشناسان، «تیم اندرسون» استرالیایی است که اظهارات او به چشم اهل رسانه و افراد پیگیر تحولات منطقه آشنا می‌آید.

در اظهارات اندرسون علاقه‌ای به مجاهدت‌ها و مبارزه‌های محور مقاومت علیه دشمن صهیونیستی دیده می‌شود. او از رشادت‌های فرماندهان مقاومت در مبارزه با زیادی‌خواهی‌های آمریکا تقدیر می‌کند و جمهوری اسلامی ایران را بزرگترین چالش واشنگتن در پیگیری ایجاد «خاورمیانه جدید» می‌داند.

روشنگری‌های اندرسون درباره فلسطین و ظلم صهیونیست‌ها علیه مردم غرب‌آسیا به حدی بود که حتی به مذاق دانشگاه سیدنی هم خوش نیامد. اندرسون یکی از اساتید سرشناس دانشگاه سیدنی بود، که به دلیل گرایشات سیاسی ضد امپریالیستی خود نهایتا از این محفل علمی اخراج شد! وی حتی متهم به انجام برخی از اقدامت امنیتی در استرالیا شد اما هرگز این اتهام اثبات نشد و او تبرئه شد.

وی مولف و نویسنده بیش از بیست کتاب تاثیرگذار است. از جمله کتاب‌های جدید و خواندنی او، «جنگ کثیف علیه سوریه» و «محور مقاومت» است. وی سفرهای متعددی به منطقه غرب آسیا داشته و از نزدیک با بشار اسد هم ملاقات کرده است. در ادامه مصاحبه اندرسون با گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان را می‌خوانید:

۱) وضعیت محور مقاومت در شرایط کنونی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ آیا ترور فرماندهان و دانشمندان کشورمان توانسته محور مقاومت را متوقف کند؟

تیم آندرسون: مقاومت منطقه‌ای در دوره زمانی اخیر به شدت قدرتمند شده است. این رشد قدرت عمدتا به دلیل ثبات قدم فعالیت‌ و رهبران مقاومت است و البته اشتباهات محاسباتی دشمن، در ترور سردار سلیمانی، ابومهدی المهندس، دکتر فخری زاده و سایر رهبران مقاومت هم در توسعه مقاومت منطقه‌ای موثر بوده است.

کافی است به پیامد‌های منطقه‌ای ترور سردار سلیمانی و ابومهدی المهندس توجه کنیم، هرچند که عزاداری و تالم بسیاری زیادی از سوی مردم عراق حس شد، عراق برای اولین بار طی سال‌های گذشته متحد و خواستار اخراج نیرو‌های اشغالگر شد. در سرتاسر منطقه هدف مقاومت با وضوح زیادی تکرار شد: اخراج نیرو‌های اشغالگر از کل منطقه؛ و واکنش به ترور دکتر محسن فخری زاده چه بود؟ پارلمان ایران به سرعت درخواست کرد تا پیشرفت و پیگیری در حوزه انرژی هسته‌ای با جدیت بالایی پیگیری شود و تقریبا کشور را از بند توافق برجام که پیش از این از بین رفته بود، آزاد کرد و به نحوی پارلمان از دولت ایران پیشی گرفت.

صهیونیست‌ها شدیدا مایل به رویارویی رژیم ترامپ و تهران در روز‌های پایانی دولت کنونی بودند، اما اکنون خود را مهیای واکنش ایران می‌کنند و حمله ایران به پایگاه عین‌الاسد در ژانویه سال جاری را به یاد می‌آورند. شاید آقای نتانیاهو باید بیشتر حواسش را جمع کند.

۲) چگونه و در کدام ابعاد، اسرائیل از ترور دانشمندان ایران سود می‌برد؟

تیم اندرسون: ترور فخری زاده از سوی اسرائیل (آن‌ها به نقش خود در ترور فخری زاده اعتراف کرده‌اند)، با هدف ایجاد تحریک و براه افتادن یک درگیری نظامی که یک سمت آن آمریکا است، اتفاق افتاد. هرچند که این بازی بسیار پر خطری بود که نخست وزیر رژیم صهیونیستی به آن اذعان کرد، چراکه آمریکا همواره هم آن طور که پیش‌بینی می‌شود عمل نمی‌کند.

اقدام تروریستی در ترور فخری زاده، هیچ تاثیر واقعی بر روی برنامه هسته‌ای و پیشرفت‌های در سایر حوزه‌های تکنولوژی‌های استراتژیک ایران مانند انرژی و دفاعی که هزاران دانشمند در آن حوزه‌ها فعال هستند، نمی‌گذارد.

۳) چرا نهاد‌های حقوق بشری و مدعی در رابطه با اقدام اخیر صهیونیست‌ها در ترور شهید فخری زاده سکوت کرده‌اند؟

تیم اندرسون: بسیاری از گروه‌های حقوق بشری بین‌المللی و سازمان‌های غیردولتی (به ویژه دیده بان حقوق بشر و عفو بین الملل) به صورت عمده به عنوان مکملی برای سیاست خارجی و پیشبرد استراتژیک آمریکا تأسیس شده‌اند، برخی از آن‌ها نیز به تدریج به همکاری گسترده با دولت آمریکا روی آوردند. تردد افراد منتسب به این گروه‌ها به وزارت خارجه آمریکا و ایجاد هماهنگی در اظهارات و اقدامات در دستور کار است. «حقوق بشر» به صورت گسترده در جنگ افروزی‌های مداوم نادیده گرفته می‌شود. ما باید این مسئله را بپذیریم که غیر از چند ارگان کاملا مستقل، اکثر نهادهای حقوق بشری ابزار دست آمریکایی‌ها هستند.

«ترور» اختلالی در مسیر مقاومت ایجاد نمی‌کند/ اسرائیل و عربستان کارگزاران آمریکا در منطقه هستند

۴)به عنوان یک ناظر خارجی، چه چیزی اسرائیل، آمریکا و برخی از کشور‌های عربی را تا این حد علیه ایران متحد کرده و چه چیزی واقعا آن‌ها را آزار می‌دهد؟ مشکل اساسی این رژیم‌های با جمهوری اسلامی ایران چیست؟

تیم اندرسون: اسرائیل و عربستان سعودی به عنوان کارگزاران واشنگتن در منطقه، به درستی ایران را رهبر بلوک ملل مستقلی می‌دانند که در برابر ادعا‌های سلطه طلبی آمریکا سر خم نخواهد کرد. آن‌ها می‌دانند که ایران از سال ۱۹۷۹ تاکنون سربلند و مستقل بوده و از مقاومت در فلسطین، لبنان، سوریه، عراق و یمن حمایت می‌کند. از آنجا که مصر به حاشیه رانده شده و ترکیه در ناتو قرار دارد، ایران به عنوان مانع اصلی رویای واشنگتن در مورد «خاورمیانه جدید» تحت سلطه اسرائیل و سعودی و یا همان دوقلو‌های خونخوار، تلقی می‌شود.

۵)چگونه ایران می‌تواند چنین حمله تروریستی را تلافی کند؟

تیم اندرسون: ایران می‌تواند با مجازات‌های متمرکز، مانند آنچه در پایگاه هوایی آمریکا در عراق در اوایل سال جاری انجام شد، به این ترور پاسخ دهد. با این حال، ماهیت و زمان این پاسخ باید از سوی رهبران ایران تعیین شود تا هم هوشمند باشد و هم بهترین نتیجه را در بر داشته باشد. هیچ شخص خارجی هرگز نمی‌تواند حتی تظاهر به تصمیم‌گیری درباره چنین مواردی کند. از یک طرف صهیونیست‌ها مایل‌اند تا ایران واکنش نشان دهند، از سوی دیگر عدم واکنش و مجازات چنین جنایات سنگینی بسیار اشتباه است و نتایج بدی در پی خواهد داشت. این یک واقعیت آشکار است که اگر در برابر یک زورگو ایستادگی نکنید، او به حملات خود ادامه می‌دهد؛ بنابراین واکنش به این جنایت لازم است، اما یک مدیریت مسئولیت‌پذیر و پاسخگو باید درباره زمان و نحوه این واکنش تصمیم بگیرد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.