تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 بهمن 1402 - 11:51
کد خبر : 113679

تزریق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی کسب‌وکارهای خرد

تزریق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی کسب‌وکارهای خرد

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون از تزریق ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برای تامین مالی کسب‌وکارهای خرد از ابتدای دولت سیزدهم خبر داد.

به گزارش تیتر داغ؛ محمود کریمی بیرانوند معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون در یک برنامه تلویزیونی گفت: ایجاد اشتغالی که در وزارت تعاون برای آن سیاستگذاری می‌شود و نظارت و بررسی صورت می‌گیرد، ایجاد اشتغال در بخش خصوصی است. اشتغال بخش دولتی در دست سازمان اداری استخدامی است.

وی افزود: در ۲ سال گذشته شاهد رقم خوردن آمار خوبی در حوزه اشتغال بوده‌ایم، هرچند که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم اما آمار رو به بهبود است. بر اساس آخرین آمار منتشر شده از سوی مرکز آمار در پاییز ۱۴۰۲، اکنون نرخ بیکاری ۷.۶ است که کمترین میزان نرخ بیکاری مربوط به بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.

بیرانوند تاکید کرد: میانگین نرخ بیکاری تا قبل از سال ۱۴۰۰ تقریباً ۲ رقمی بوده، اما اکنون در کانال بین هفت تا هشت درصد قرار دارد. نرخ بیکاری فارغ التحصیلان که کیفیت مشاغل را نشان می‌دهد اکنون به ۱۱.۴ رسیده است. فاصله نرخ بیکاری کل و نرخ بیکاری فارغ التحصیلان نیز کمتر شده که این نیز از نظر آمار اتفاق بسیار مثبتی است.

وی تصریح کرد: نرخ اشتغال ناقص و بیکاری زنان نیز کاهشی بوده است و مجموعه اتفاقات نشان می‌دهد در چهل و چند سال گذشته وضعیت بازار کار با وجود نوساناتی که رخ داده اما رو به بهبود گذاشته است. نکته بعدی این است که یکی از شعارهایی که این دولت اعلام کرد و به آن وفادار ماند ایجاد یک میلیون شغل بود.

بیرانوند افزود: در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ که دولت سیزدهم امور کار را در دست گرفت تا پایان آن حدود ۷۰۰ هزار شغل ایجادی و در سال ۱۴۰۱ تعداد یک میلیون شغل محقق شد. از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا کنون نیز عملکرد اشتغال صحت‌سنجی شده کشور نشان از پیشرفت ۸۲ درصدی دارد. تعهد وزارت تعاون برای امسال ایجاد یک میلیون و ۸۸ هزار شغل توسط دستگاه‌ها است که و امیدواریم پایان سال بتوانیم به هدفگذاری که انجام شده دست یابیم.

معاون وزیر تعاون افزود: بزرگ‌ترین چالش بازار کشور بیکاری فارغ التحصیلان است. ما در بازار کار مشکلی از نظر کمیت شغل ایجاد شده نداریم، در دولت از نظر تعداد مشاغل زیادی ایجاد شده است. مسأله‌ای که روی آن متمرکز شدیم بیکاری فارغ التحصیلان هستند که ۴۰ درصد کل بیکاران را تشکیل می‌دهند. این جنبه فرهنگی و مهارتی دارد. بخشی از این افراد تحصیل کرده کسانی هستند که مهارت لازم را ندارند و مساله برخی هم مرتبط با فرهنگ کار است.

وی افزود: در چهار ماه گذشته که سامانه جستجوی شغل راه‌اندازی شده، تا کنون ۲۵۴ هزار نیروی کار ثبت نام کردند. طی این مدت ۲۶۱ هزار فرصت شغلی توسط کاریابی‌ها و کارفرماها بارگذاری شده است. در این مدت از طریق این سامانه ۲۵ هزار نفر شغل ایجاد شده است.

وی در تشریح دلایل بهبود وضعیت کار گفت: فضای کلان اقتصاد وضعیت خوبی دارد که رشد نرخ اقتصادی بالای هفت درصد کشور حکایت از آن دارد. مساله بعدی هدایت و نظارت دقیق وزارت کار بر فرایند ایجاد شد و مساله سوم این است که در حوزه تأمین مالی کسب‌وکارهای خرد از ابتدای دولت سیزدهم ۱۵۰ همت بودجه اختصاص یافته که این امر ادامه‌دار خواهد بود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.