تاریخ انتشار : سه شنبه 22 آذر 1401 - 4:05
کد خبر : 91696

تعداد قربانیان اعتراضات پرو به ۴ نفر رسید

تعداد قربانیان اعتراضات پرو به ۴ نفر رسید

وزارت بهداشت پرو اعلام کرد تعداد قربانیان اعتراضات در این کشور به ۴ نفر رسیده است.

به گزارش تیتر داغ؛ وزارت بهداشت پرو در توییتی اعلام کرد که در جریان اعتراضات ضد دولتی در پرو، تا کنون چهار نفر کشته و ۳۰ نفر مجروح شدند.

وزارت بهداشت پرو همچنین اعلام کرد: هشت نفر بستری، ۳۰ نفر از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند و چهار نفر بر اثر تظاهرات در مناطق مختلف کشور فوت کرده‌اند.

اعتراضات در پرو پس از برکناری «پدرو کاستیو» از سمت رئیس دولت هفته گذشته آغاز شد.

عصر روز دوشنبه نیز در ادامه اعتراضات مردم در کشور پرو، معترضان فرودگاه «آرکیپا» (Arequipa) را اشغال کردند. رسانه‌های محلی نیز در این ارتباط گزارش دادند که معترضان به فرودگاه شهر آرکیپا در پرو وارد شده و برخی ساختمان‌های آن را به تصرف خود درآوردند.

معترضان خواستار استعفای «دینا بولارته» و آزادی رئیس جمهور «پدرو کاستیو» که توسط کنگره برکنار شد؛ هستند. معترضان همچنین خواهان برگزاری انتخابات عمومی برای سال ۲۰۲۳ و نه برای سال ۲۰۲۴، هستند.

ادامه اعتراضات در پرو در حالی است که «دینا بولوارته»، رئیس‌جمهور جدید این کشور اعلام کرده است که انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری را در آوریل ۲۰۲۴ برگزار خواهد کرد. معترضان در تظاهرات دیروز برگزاری انتخابات جدید، اعتصاب سراسری، استعفای دینا بلوارته رئیس جمهوری جدید و آزادی پدرو کاستیلو رئیس جمهوری برکنارشده این کشور را خواستار شده بودند.

تحولات و نا آرامی‌های پرو پس از آن روی داد که چهارشنبه گذشته «پدرو کاستیلو»، رئیس جمهور پرو ساعاتی پس از اعلام انحلال کنگره، بازداشت شد. کاستیو پیش از دستگیری در یک سخنرانی تلویزیونی گفته بود که خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام پارلمانی برای تصویب قانون اساسی جدید است. اعلامیه انحلال کنگره ساعاتی قبل از آغاز نشست استیضاح او در کنگره اعلام شد.

ویدئویی در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن نشان داده می‌شد کاستیلو در خیابان توسط پلیس بازداشت شده است. اعضای دادگاه قانون اساسی پرو اقدام کاستیلو برای انحلال پارلمان را «کودتا» توصیف و اعلام کردند او دیگر رئیس جمهور نیست. در همین حال، قانونگذاران به رغم اعلام کاستیلو با موفقیت به استیضاح او رأی دادند.

انحلال کنگره توسط رئیس جمهور پرو، با استعفای برخی نیروهای سیاسی از جمله اعضای حزب متحد رئیس جمهور محکوم شد و یک سری استعفاها در کابینه را به همراه آورد.

پرو از سال ۲۰۱۶ تاکنون پنج رئیس جمهور داشته است، از جمله کاستیلو، که از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۶ انتخاب شد. در سال ۲۰۱۸ نیز، پدرو پابلو کوچینسکی با طرح استیضاح روبرو شد اما قبل از رأی گیری از سمت خود استعفا داد.

پارلمان پرو، «پدرو کاستیلو»، رئیس‌جمهوری این کشور را با اتهام «تلاش برای کودتا و انحلال کنگره» برکنار کرد و به جای او خانم بولوارته، نخست‌وزیر این کشور، به صورت موقت مسئولیت ریاست‌جمهوری را به عهده گرفت.

منبع: تاس

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.