تاریخ انتشار : سه شنبه 25 بهمن 1401 - 5:46
کد خبر : 94209

تعرفه واردات سموم و آسیب به بازار داخل/ بی برنامگی در مصرف سموم

تعرفه واردات سموم و آسیب به بازار داخل/ بی برنامگی در مصرف سموم

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور گفت: امسال حقوق ورودی گمرک برای سموم کم خطر یک درصد، متوسط صفر و پرخطر ۵ درصد شد. این درحالی است که تعرفه باید افزایش پیدا کند تا تعادل در داخل برقرار باشد.

به گزارش تیتر داغ؛ بر اساس آمار منتشر شده از آفت کش‌ها از ۴۱۵ سموم ۲۱۵ قلم از آن در کشور پرمصرف است. در این سموم آفت کش‌های پرخطر هم وجود دارد که باید با سموم کم خطر یا آفت کش‌های بیولوژیک جایگزین شوند. از سوی دیگر تولیدکنندگان داخلی گلایه مند هستند از ابتدا سال نرخ تعرفه گمرکی تغییر کرده و بر اساس مصوبه ۱۷ اردیبهشت هیأت وزیران در سال جاری به جهت حمایت از تولیدات داخل، تبعاتی داشته است. به گفته تولیدکنندگان کشور این مصوبه آسیب زیادی به محصولات داخلی زده است چراکه حقوق ورودی سموم آماده مصرف و مواد اولیه که عمدتاً از چین و هند وارد می‌شوند یکی در نظر گرفته شد. مسعود گیل آبادی، رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان سموم کشور در این باره به مهر گفت: محاسبات تعرفه گمرکی از ابتدا امسال تغییر کرد. سال ۱۴۰۰ نحوه محاسبه تعرفه گمرکی بر اساس ارز ترجیحی و با مبلغ ۴,۲۰۰ تومان انجام می‌شد. مبنا قرار گفتن ارز نیمایی سبب شد تا قیمت‌ها ۷ برابر شود.

وی افزود: تعیین حقوق گمرکی با مجلس شورای اسلامی بود که ۴ درصد بود. در ادامه مجلس ۳ درصد را بخشید و حقوق گمرکی یک درصد شد. این عدد برای تمام کالاهای وارداتی از مواد اولیه تا محصول آماده مصرف اعمال شد.

او تصریح کرد: سود بازرگانی در اختیار دولت است مثلاً هر سال سود واردات برنج کاهش پیدا می‌کند تا به میزان نیاز بازار واردات انجام شود. سود بازرگانی کنار حقوق گمرکی هزینه واردات محصولات را تعیین می‌کند.

گیل آبادی در ادامه سخنان خود درباره تغییرات عوارض گمرکی واردات سموم عنوان کرد: تصمیمات مسئولان در نهایت سبب شد تا سموم آماده مصرف همان حقوق و عوارض گمرکی داشته باشد که مواد اولیه دارد. این در حالی است که سال گذشته اختلاف سموم آماده مصرف و مواد اولیه در گروه کم خطر ۱۰ درصد بود. در واقع حقوق گمرکی نقطه تعادل سموم وارداتی و تولیدی بود. در حال حاضر که مواد اولیه با ارز نیمایی وارد می‌شود و ۴۰ درصد قیمت تمام شده را شامل می‌شود با تعرفه، تعادل قیمتی دارد.

وی با بیان اینکه حقوق ورودی سموم کم خطر و متوسط ۱۰ درصد و پرخطرها ۲۶ درصد بود، یادآور شد: این عدد اختلاف بین واردکننده و تولیدکننده را توجیه پذیر می‌کرد. اما امسال حقوق ورودی گمرک برای سموم کم خطر یک درصد، متوسط صفر و پرخطر ۵ درصد شد. این در حالی است که تعرفه باید افزایش پیدا کند تا تعادل در داخل برقرار باشد.

وی مدعی شد: تا امروز سهم سموم وارداتی آماده مصرف در بازار ۵۱ درصد بوده در حالی که توانمندی تولیدکنندگان داخلی در تأمین سموم و آفت کش‌های مورد نیاز بخش کشاورزی در کشور ۱۰۰ درصد است.

رئیس انجمن تولیدکنندگان سموم کشور درباره نیاز بازار با اشاره به مصرف سالانه ۳۵ هزار تنی کشور گفت: با عنوان رقابت ۵۱ درصد سموم بازار وارد می‌شود در حالی که این عدد می‌تواند سهم تولیدکننده داخلی باشد.

آمار مصرف سموم و میزان تولید

در ادامه حیدرعلی هدایتی یکی از فعالان بخش کشاورزی درباره سموم مصرفی داخل گفت: میزان سمی که باغدارها به گل درختان می‌دهند یک لیتر سم در ۲۰ لیتر آب برای یک هکتار درخت است که طبیعی نیست. بعد سیب ۱۰۰ گرمی ۳۰۰ گرم می‌شود که استاندارد نیست.

وی افزود: کود حیوانی و مرغی باید جایگزین کودهای شیمیایی شود. سرطان، ناباروری و افزایش ژن‌های معیوب حاصل چنین عملکردی در بخش آفت زایی محصولات کشاورزی است.

او تصریح کرد: کشاورزی اصولی در کشورهای اروپایی به گونه‌ای است که سموم به گل و ساقه درختان زده می‌شود نه ریشه.

هدایتی با اشاره به واردات سموم از چین که اما و اگرهایی به لحاظ کیفیت دارند، اظهار کرد: برای بهبود بخش کشاورزی باید به سوی فناوری نوین حرکت کرد. وزارت جهاد کشاورزی در این باره مدیریت ندارد؛ کلاس ترویج می‌گذارد و آموزش ابتدایی می‌دهد. در ایران براوردی وجود ندارد که بر اساس این مقدار مصرف کود و سم باید باغ آلو چه میزان برداشت داشته باشد. آمار تولید از محصولی به محصول دیگر متفاوت است اما متأسفانه در ایران این تفاوت‌ها دیده نمی‌شود.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.