تاریخ انتشار : سه شنبه 30 خرداد 1402 - 6:38
کد خبر : 100014

تغذیه روحی مردم چرا باید شامل مالیات شود؟/ یک شوخی تلخ

تغذیه روحی مردم چرا باید شامل مالیات شود؟/ یک شوخی تلخ

داود نامور دبیر هیات مدیره صنف تماشاخانه‌های خصوصی ایران با انتقاد از اینکه فعالیت‌های فرهنگی شامل مالیات شده‌اند، عنوان کرد مردم نباید برای تغذیه روحی خود مالیات بپردازند.

به گزارش تیتر داغ؛ داوود نامور دبیر هیأت مدیره صنف تماشاخانه‌های خصوصی ایران و مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو با اشاره به تأثیر کرونا بر روند زندگی و فعالیت‌های گوناگون بیان کرد: شیوع کرونا در سال ۹۸ موجب شد فضاهای فرهنگی و به خصوص تماشاخانه‌های خصوصی تعطیل شود که این اتفاق موجب شد بسیاری از همکاران تئاتری ما ورشکست و خانه‌نشین شوند و بسیاری نیز تغییر شغل دادند تا بتوانند امرار معاش کنند. بعد از کرونا هم برای فعالیت‌های فرهنگی مالیات تصویب کردند. کمیسیون فرهنگی مجلس فضای کاری ما در روزهای سخت کرونا را شغل حساب نکرد و برایش مزایایی در نظر نگرفت اما امروز برای ما مالیات تعیین می‌شود.

وی افزود: در بیزینس‌های فعال در کشور گردش مالی بالایی وجود دارد و گاه از مالیات هم فرار می‌کنند اما در بخش فرهنگی، ما در حال خدمت‌رسانی به دولت و مردم هستیم. امروز ما به جای دولت، با سرمایه‌گذاری شخصی به مخاطبان، خدمات فرهنگی ارائه می‌کنیم. در عین حال کارآفرینی داریم و به سهم خود به فرهنگ کشور کمک می‌کنیم اما باز مشمول مالیات می‌شویم.

مدیر عمارت نوفل‌لوشاتو با اشاره به معافیت مالیاتی فعالیت‌های فرهنگی در دیگر نقاط دنیا، عنوان کرد: مالیات ما همین تأسیس یک مجموعه فرهنگی است که ۱۵ نفر را مشغول به کار کرده و به فرهنگ و هنرهای دراماتیک کمک می‌کند؛ این اتفاق توسط همه فعالان عرصه تماشاخانه‌های خصوصی انجام شده است. در هیچ جای دنیا فعالیت فرهنگی مالیات ندارد، مگر اینکه اتفاق صنعتی را هم شامل شود.

نامور ادامه داد: تئاتر یک محصول فرهنگی است و به قول فرهاد ناظرزاده کرمانی در کشوری که فرهنگ رشد کند، اقتصاد هم توسعه می‌یابد. چرا باید ۹ درصد مالیات از کسانی بگیریم که برای تماشای تئاتر آمده‌اند؟ مگر می‌شود برای کار فرهنگی مالیات داد؟ سوال من از مسئولان فرهنگی این است که آیا واقعاً می‌خواهند نمایش به حیات خود ادامه دهد؟ آیا نیاز به هنر داریم؟ اگر می‌خواهیم، باید به این بخش توجه ویژه داشته باشیم. از فعالیت‌های فرهنگی نه تنها نباید مالیات بگیریم بلکه باید سوبسید هم به فعالان هنری بدهیم اتفاقی که در همه دنیا رخ می‌دهد.

دبیر هیأت مدیره صنف تماشاخانه‌های خصوصی ایران گفت: نگاه حمایتی به بخش خصوصی کجا رفته است؟ از کمیسیون فرهنگی مجلس و وزارت ارشاد انتقاد دارم که از هنر نمایش حمایت نکردند. ما در بدترین شرایط کار کردیم و نگذاشتیم برای این عرصه اتفاقی بیفتد. همه سالن‌دارها و فعالان عرصه نمایش به اخذ مالیات انتقاد دارند.

این مدیر فرهنگی یادآور شد: از کمیسیون فرهنگی مجلس می‌خواهم فکری به حال این اتفاق بکنند. گرفتن ۹ درصد مالیات از مردم برای دیدن یک تئاتر شوخی تلخی است. گاهی یک نفر به رستوران می‌رود و مالیات می‌دهد اما کسی که برای تغذیه روحی آمده چرا باید مالیات دهد؟ باید به سمت و سویی برویم که همه مردم بیایند و با هزینه کمتر نمایش ببینند اما حمایتی انجام نمی‌شود.

نامور در پایان صحبت‌هایش اظهار کرد: امیدوارم این اتفاق از سوی نهادهای ذی‌ربط پیگیری شود. از اداره کل هنرهای نمایشی انتقاد دارم؛ معافیت مالیاتی برای فعالیت فرهنگی باید دوباره اعمال شود تا بدون استرس به کار خودمان ادامه دهیم. آقای کاظم نظری به عنوان مدیرکل هنرهای نمایشی همواره بر حمایت از تئاتر تاکید دارد و امیدوارم به این مسئله نیز ورود کند.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.