تاریخ انتشار : جمعه 22 اردیبهشت 1402 - 8:26
کد خبر : 97859

خزعلی:

تغییر نگرش فرهنگی نقش زیربنایی در امور اقتصادی دارد

تغییر نگرش فرهنگی نقش زیربنایی در امور اقتصادی دارد
معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده گفت: مسائل فرهنگی و تغییر نگرش فرهنگی نقش زیربنایی در همه امور از جمله مسائل اقتصادی دارد.

به گزارش تیتر داغ؛ انسیه خزعلی، در نشست فعالان حوزه زنان و خانواده که در استانداری خراسان رضوی برگزار شد، اظهار کرد: مسائل فرهنگی و تغییر نگرش فرهنگی در همه امور مرتبط با سبک زندگی نقش مهمی دارد به گونه‌ای که جمعیت مردم‌نهاد “نفس” که در زمینه پیشگیری از سقط جنین کار می‌کند، مسئله فرهنگی و نگرش را عامل بسیار مهمی در سقط جنین می‌داند و نقش اقتصادی را تنها ۳۰ درصد می‌شمارد لذا این گروه برای پیشگیری از سقط جنین تلاش کرده نگرش پدر و مادر را در مورد فرزندآوری و تعداد فرزندان تغییر دهد.

وی در زمینه آسیب‌شناسی مسائل فرهنگی بیان کرد: یکی از مسائلی که رهبر معظم انقلاب در بیانات عید نوروز و پس از آن اشاره داشتند مسئله تجمل‌گرایی و اسراف است و در یک نظرخواهی اجمالی که داشتیم نقش زنان در پیشگیری از تجمل‌گرایی یا ترویج آن تا ۷۰ درصد برآورد شده است. بنابراین نقش مهم زنان در تغییر فرهنگ و ایجاد پویش‌هایی که بتواند از برخی از سنت‌ها و آداب و رسوم غلط که موجب رواج تجمل‌گرایی و چشم و هم چشمی می‌شود پیشگیری کند، حائز اهمیت است.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده ضمن تشویق دختر نوجوانی که از مسیر تراش سنگ‌های قیمتی توانسته بود اشتغال خوبی را ایجاد کند، خاطرنشان کرد: ما در این زمینه ظرفیت مناسبی را برای آموزش به کشورهای همسایه و صدور دستگاه‌های تراش جواهر و ارزآوری برای کشور داریم که زنان ما می‌توانند در این زمینه پیشگام باشند.

خزعلی در خصوص ازدواج آسان با تاکید بر اینکه باید در این مسیر حرکت کنیم که تسهیل و تسریع در امر ازدواج صورت گیرد، ادامه داد: در دوران همه‌گیری کرونا آمار ازدواج افزایش یافت چراکه در این دوران تجمل‌گرایی و مجالس پرهزینه کاهش یافته بود.

وی ادامه داد: لذا خانواده‌ها نباید به دنبال چشم و هم‌چشمی بروند چراکه در دین و در فرهنگ اسلامی تجمل‌گرایی و اسراف‌گرایی جایگاهی ندارد و باید در این زمینه فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش صورت بگیرد.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه مرکز مردم‌نهاد “نفس” برای جلوگیری از سقط جنین سالم تغییر نگرش در زوجینی که قصد اقدام به چنین کاری را دارند را دنبال می‌کند، افزود: موضوع زیست عفیفانه و سواد رسانه در خراسان رضوی و استان‌های دیگر آموزش داده می‌شود به ویژه در آموزش و پرورش برای خانواده‌ها تا سبک زندگی ایرانی اسلامی تقویت شود.

خزعلی ادامه داد: طی یک سال اخیر در دولت سیزدهم در حوزه زنان و خانواده ۶ مصوبه و ۲ جلسه با حضور رئیس‌جمهور برگزار شده است و در این جلسات موضوع نظام واره شغلی زنان با توجه به توانایی‌هایشان، مرخصی‌های زایمان و دورکاری آنان مطرح است تا قوانینی تصویب شود که در راستای حمایت از زنان باشد.

وی با بیان این‌که ایجاد بازارچه‌های ملی و مرزی از جمله برنامه‌های دولت است که هر استان یک بازارچه داشته باشد، گفت: قرار است تخصص بانوان مورد حمایت قرار بگیرد و اگر پروپوزال و طرح تحقیقی دانشگاهی آنان مرتبط با کار و ایجاد اشتغال و اقتصاد و درآمدزایی باشد، حمایت می‌شود لذا خواهشمندیم برای دریافت حمایت، طرح‌های کسب و کار خود را ارائه دهند.

اجرای طرح کاشت یک میلیارد نهال

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده در پاسخ به نگرانی یکی از حاضران در مورد محیط زیست به دو طرح پیشنهادی شده جهت اجرا در سال جاری اشاره کرد و افزود: در این راستا ۲ طرح کاشت یک میلیارد نهال و تهیه خشکاله به عنوان نهاده دامی پس از توافقات لازم الاجرا خواهد شد. با توجه به کمبود نهال در سطح کشور، قرار است بذر در اختیار زنان خانه‌دار قرار بگیرد تا آن را پرورش دهند و تبدیل به نهال کنند و نهال‌ها از آنان خریداری شود.

خزعلی گفت: همچنین با تبدیل ضایعات میوه‌ها و غذاهای مصرفی به خشکاله به عنوان غذای دامی و فروش آن به دامپروران علاوه بر اینکه کیفیت این نوع خشکاله سبب افزایش ۶۵ درصدی کیفیت شیر و گوشت دام بنا بر نظر متخصصان امر می‌شود سبب جلوگیری از خروج ارز برای تهیه نهاده‌های دامی و جلوگیری از ایجاد شیرابه در محیط زیست همچنین کمک به رشد اقتصاد کشور خواهد شد.

وی ادامه داد: قانون تخصیص بودجه یک درصد سازمان‌ها به حوزه زنان و خانواده تصویب شده است و امیدواریم به ثمر برسد.

معاون رئیس‌جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به اینکه قانون بیمه زنان دارای سه فرزند از روستا آغاز شده و امید است به شهرها هم سرایت کند، بیان کرد: قانون بیمه زنان روستایی دارای سه فرزند نیز آغاز شده و اعمال می‌شود اگر در جایی این قانون اعمال نمی‌شود مراتب را مکتوب ارسال کنید.

خزعلی عنوان کرد: ارتقای پست و ساختار بانوان در سازمان‌ها از کارهای مهم دولت است که در حال اجراست لذا از مشاوران زن در فرمانداری‌ها می‌خواهیم که با نشان دادن توانمندی‌های خود شرایط را برای ارتقای پست خود فراهم کنند.

منبع: روابط عمومی معاونت ریاست جمهوری در امور زنان و خانواده

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.