تاریخ انتشار : پنجشنبه 8 اردیبهشت 1401 - 6:50
کد خبر : 30937

تفاهم‌نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید مهدوی امضاء شد

تفاهم‌نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید مهدوی امضاء شد

تفاهم‌نامه تأمین مالی مخزنگاه، انتقادات معاون وزیر نفت از آمار فروش بنزین در دولت قبل و تلفیق شرکت پتروشیمی و پالایش پخش و تأمین آب روستاهای پایین دست کرخه از مهمترین اخبار هفته اخیر بود.

به گزارش تیتر داغ؛ امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید نادر مهدوی، انتقادات معاون وزیر نفت از فروش بنزین با قیمت پایین در دولت قبل و طرح تلفیق شرکت پتروشیمی و پالایش پخش، وعده‌ها و اخبار حمایتی شرکت ملی نفت از دانش بنیان‌ها و اخبار آبی از مهمترین اخبار هفته اخیر بود.

امضای تفاهم‌نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید نادر مهدوی

تأمین مالی مخزنگاه شهید نادر مهدوی بین شرکت ملی پالایش و پخش و بانک ملی ایران منعقد شد؛ احداث مخزنگاه شهید نادر مهدوی با توجه به برنامه احداث پتروپالایشگاه شهید سلیمانی و مهر خلیج‌فارس در استان هرمزگان احداث می‌شود. این تفاهم نامه در قالب BOT (ساخت، بهره‌برداری و واگذاری) امضا شد و به گفته مدیرعامل بانک ملی ۹۰ میلیون دلار هزینه دارد.

صادرات بنزین با قیمت کمتر از نفتا / تافیق پتروشیمی و پالایش پخش کارشناسی نیست

در حاشیه امضای تفاهم نامه تأمین مالی مخزنگاه شهید نادر مهدوی جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فراورده‌های نفتی گفت: ایجاد نکردن ظرفیت ذخیره‌سازی فرآورده‌های نفتی در کشور در سال‌های اخیر سبب شد ایران بنزین صادراتی خود را زیر قیمت حتی نفتا صادر کند.

مدیرعامل شرکت پالایش و پخش فرآورده نفتی ایران درباره وضع سوآپ فرآورده‌های نفتی در شمال کشور گفت: در گذشته نیز سوآپ فرآورده‌های نفتی با کشورهای شمالی در قالب محموله‌های کوچک انجام می‌شد، برای کاهش هزینه‌های جابه‌جایی سوخت در کشور در حال استفاده از ظرفیت‌های پایانه‌های موجود در حاشیه دریای خزر هستیم و سوآپ و صادرات فرآورده با همکاری بخش خصوصی در دستور کار است.

سالاری با اشاره به طرح‌های پالایشی نو و روند کُند توسعه آنها در کشور گفت: از سازمان خصوصی‌سازی این تقاضا را داریم که این‌گونه طرح‌ها را از فهرست واگذاری خارج کنند تا ما بتوانیم با همکاری بخش خصوصی آنها را توسعه دهیم و این طرح‌ها پس از بهره‌برداری واگذار شوند.

وی درباره طرح ادغام شرکت‌های ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و صنایع پتروشیمی نیز تصریح کرد: در شرایط کنونی به نظر بنده اجرای این موضوع کار کارشناسی نیست. هم‌اکنون محدودیت‌های کاری این دو شرکت بسیار متفاوت است. برای نمونه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با مسائلی همچون توزیع سوخت به‌صورت کارمزد در سراسر کشور و تأمین یارانه روبه‌روست، در حالی که شرکت ملی صنایع پتروشیمی با این‌گونه محدودیت‌ها روبه‌رو نیست.

سالاری یادآور شد: در دولت گذشته ده میلیون نفتا را در کنار آمارهای بنزین اضافه کردند و همین امر باعث شده بود که آمار تولید بنزین افزایش یابد. با این حال ما بعداً یک شفاف سازی انجام دادیم.

توسعه همکاری ایران و عراق

در جریان سفر هیأت عراقی به ایران، وزیر نفت و وزیر برق عراق با یکدیگر دیدار و بر توسعه همکاری‌های دو کشور در بخش نفت و گاز تأکید کردند.

۷۰ میلیون یورو؛ ارزش ارزی قراردادهای دانش بنیان / هدفمندی پایان‌نامه های دکتری

محسن خجسته‌مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت در نشست با شرکت‌های دانش بنیان افزود: بر اساس مطالعات، مشاهده شد که مسائل اصلی مربوط به مخزن و چاه‌های نفت و گاز باقی مانده است و در معرض دید دانش‌بنیان‌ها قرار نمی‌گیرد؛ بر همین اساس تصمیم گرفتیم فعالیت‌هایی که به این مراکز سپرده می‌شود از میدان‌محور به سمت فناورمحور یا مسئله‌محور پیش رود و با دانشگاه‌ها بر همین اساس توافق کردیم.

وی درباره پیشرفت قراردادهایی که بر اساس مسئله‌محور امضا شده‌اند، گفت: بعضی از قراردادها پیشرفت مطلوبی داشته‌اند و مانعی بر سر راه آنها نیست؛ حدود ۷۰ میلیون یورو تنها ارزش ارزی این قراردادهاست و با مسئله‌محور شدن آن‌ها در مسیر اثربخش کردن آن‌ها گام نهادیم و به مسیر جهت دادیم.

وی افزود: بر همین اساس می‌خواهم اعلام کنم که هفته گذشته در هیئت‌مدیره شرکت ملی نفت ایران مصوب کردیم تا با شرایطی جذاب دانشجویان دوره دکتری پایان نامه‌هایشان را با پیشنهادهای فنی ارائه شده از سوی شرکت ملی نفت ایران پیش ببرند و برای اجرای این پایان‌نامه حقوق بگیرند که این موضوع برای نخستین بار اتفاق افتاده است.

آب ۱۳ روستای پایین دست سد کرخه تأمین می‌شود

بر اساس آمار، ورودی به مخازن در سال آبی جاری ۲۱.۹۵ میلیارد مترمکعب رسیده است که کاهشی معادل ۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال آبی گذشته دارد. همچنین از ابتدای هفته انتشار تصاویری از مخازن خالی سد کرخه نگرانی‌ها را از بابت مواجه با یک تنش آبی جدی تشدید کرد. در همین راستا وزارت نیرو اعلام کرد که آب ۱۳ روستای پایین دست سد کرخه حداکثر تا پایان اردیبهشت‌ماه تأمین خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.