تاریخ انتشار : سه شنبه 3 بهمن 1402 - 11:05
کد خبر : 113146

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری آب و انرژی

تمرکز بر انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری آب و انرژی

مدیرعامل مپنا گفت: حوزه‌های آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در مجموعه گروه مپنا، موضوعاتی هستند که از این پس، بیش از گذشته روی آن متمرکز خواهیم شد.

به گزارش تیتر داغ؛ محمد اولیا، مدیرعامل شرکت گروه مپنا در حاشیه سیزدهمین نمایشگاه بین‌المللی انرژی‌های تجدید پذیر و بهره‌وری انرژی برق در جمع خبرنگاران گفت: حوزه‌های آب، انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی در مجموعه گروه مپنا، موضوعاتی هستند که از این پس، بیش از گذشته روی آن متمرکز خواهیم شد.

وی ادامه داد: صنعت انرژی به سمت کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و رشد تجدیدپذیرها می‌رود و مپنا هم در همین راستا برای توسعه تجدیدپذیرها برنامه ریزی کرده است.
اولیا با اشاره به اینکه از ۱۰ سال گذشته تا کنون، گروه ما در بخش نیروگاه‌های بادی فعالیت کرده که این فعالیت شامل ساخت تجهیزات نیروگاه‌های بادی، اجرا و بهره برداری از نیروگاه‌هایی مثل کهک، آغ کند، میل‌نادر و … بوده است.
وی ادامه داد: قدیمی‌ترین نیروگاه خورشیدی مپنا در کهک ساخته شده و اکنون در حوزه خورشیدی، نیروگاه ۶۰۰ مگاواتی را برای فولاد مبارکه در دست ساخت داریم.
مدیرعامل گروه مپنا خاطر نشان کرد: در حوزه فنی، نیروگاه‌های بادی از طرفی پیچیدگی و از طرف دیگر به سرمایه‌پذیری بیشتری نیاز دارد در حالی که نیروگاه خورشیدی، پنل‌ها هم یک‌طرفه و هم دو طرفه هست که پنل‌های دوطرفه که امروز بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد، ۲۰ درصد راندمان بیشتری دارد.

وی ادامه داد: مپنا در زمینه ساخت داخل تجهیزات نیروگاه‌های خورشیدی برنامه ریزی کرده به طوری که در برنامه دارد برای داخلی سازی تجهیزات، با سرمایه گذاران و سازندگان خارجی وارد شراکت شود.

وی با اشاره به اینکه به قیمت تجهیزات خورشیدی کاهشی و رو به توسعه است، خاطر نشان کرد: اغلب پنل‌ها در حال حاضر وارداتی است اما در زمینه تولید اینورتر در مقیاس‌های کوچک در مجموعه مپنا در حال ساخت هستیم.

اولیا ادامه داد :۷ پروژه فعال تجدیدپذیر در بخش نیروگاه‌های بادی و خورشیدی با مجموع ظرفیت ۷۰۰ مگاوات در ۱۸ ماه آینده در دست ساخت قرار دارد.

مدیرعامل گروه مپنا خاطرنشان کرد: بازبینی جدی در استراتزی‌های مپنا برای ورود به تجدیدپذیرها صورت گرفته تا بتوانیم سهم قابل توجهی در احداث نیروگاه‌های بادی و خورشیدی، به عنوان پشتوانه‌توسعه تجدیدپذیرها داشته باشیم.

وی افزود: برای ۶۵۰ مگاوات ساخت نیروگاه خورشیدی در ۲ کشور در حال مذاکره هستیم؛ یکی به اندازه ۳۰۰ مگاوات است که امیدواریم در این هفته نهایی شود.

اولیا اضافه کرد: اقدامات لازم برای صادرات برق ایران به ترکیه تقریباً تمام شده، اما هنوز اجرایی نشده است؛ ظرفیت خوبی برای صادرات برق به ترکیه ایجاد خواهد شد.

اولیا اضافه کرد: از برنامه توسعه فعالیت‌های این شرکت در زمینه آب با محوریت توسعه آب شیرین کن‌ها و ورود به مباحث انتقال آب وجود دارد که اکنون در حال مذاکره و شرکت در مناقصاتی برای احداث مجتمع‌های آب شیرین کن و احداث خطوط انتقال آب در جنوب و شرق کشور هستیم.

وی افزود: همچنین در زمینه بازچرخانی آب، پروژه مهمی را برای تصفیه و انتقال پساب دو شهر فولادشهر و زرین شهر به منظور تأمین آب کارخانه ذوب آهن اصفهان در دست اجرا داریم.

اولیا ظرفیت اسمی تولید برق کشور را حدود ۹۲ هزار مگاوات اعلام کرد و گفت: از این رقم بالغ بر نیمی از آن به میزان حدودی ۴۵ هزار مگاوات توسط مپنا ساخته شده است.

وی ادامه داد: ظرفیت نیروگاهی احداث شده توسط گروه مپنا در هفته‌های اخیر از مرز ۵۰ هزار مگاوات گذشت که از این رقم ۴۵ هزار مگاوات در داخل کشور و ۵ هزار مگاوات در خارج از کشور احداث شده است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.