تاریخ انتشار : دوشنبه 18 آذر 1398 - 11:18
کد خبر : 4031

تهدید ۱۰۰ پزشک برای تعطیلی درمان

تهدید ۱۰۰ پزشک برای تعطیلی درمان

پزشک همواره مورد اعتماد و احترام جامعه بوده و طبیبان در همه زمانها جایگاه والایی نزد مردم داشته اند، اما سوداگری معدودی از پزشکان در برخی مواقع و داشتن نگاه معامله گرانه در تأمین سلامت بیماران، باعث زیر سؤال رفتن جایگاه پزشکان در جامعه شده است.

به گزارش تیتر داغ؛ پزشک و دانش پزشکی در طول تاریخ همواره مورد احترام و اعتماد جوامع مختلف بوده است. از زمان زندگی بوعلی سینا پزشک شهیر ایرانی در حدود هزار سال پیش و ترویج دانش پزشکی ایرانی و اسلامی تاکنون از پزشک به عنوان درمانگر آلام جسمی و روحی همواره به نیکی یاد شده است و موضوع اخلاق محوری و داشتن سعه صدر، مدارا و رفق با بیماران از سوی پزشکان مورد تاکید بوده؛ به طوری که پزشکان هنگام فارغ‌التحصیل شدن با سوگند به مرام نامه و منشور اخلاقی خاص این حرفه با خود عهد می‌بندد که مهمترین موضوع و سرلوحه کار خود را توجه به ارزش‌های انسانی و شأن بیماران بدون در نظر گرفتن رنگ، ناد، مسلک و… قرار دهند.

دانش پزشکی هر کشوری برای خود سوگندنامه‌ای دارد که به روز شده سوگندنامه پزشکی بقراط است؛ پزشکان ایرانی نیز پس از اتمام دوره خود این سوگندنامه را قرائت می‌کنند:«اکنون که با عنایات و الطاف بیکران الهی دوره دکتری پزشکی را با موفقیت به پایان رسانده‌ام و مسئولیت خدمت به خلق را بر عهده گرفته‌ام، در پیشگاه قرآن کریم به خداوند قادر متعال که دانای آشکار و نهان است و نامش آرامش دل‌های خردمندان و یادش شفای آلام دردمندان، سوگند یاد می‌کنم که همواره حدود الهی و احکام مقدس دینی را محترم شمارم. 

از تضییع حقوق بیماران بپرهیزم و سلامت و بهبود آنان را بر منافع مادی و امیال نفسانی خود مقدم بدارم.در معاینه و معالجه حریم عفاف را رعایت کنم و اسرار بیماران خود را، جز به ضرورت شرعی و قانونی، فاش نسازم.

خود را نسبت به حفظ قداست حرفه پزشکی و حرمت همکاران متعهد بدانم و از آلودگی به اموری که با پرهیزکاری و شرافت و اخلاق پزشکی منافات دارد، اجتناب ورزم.

همواره برای ارتقای دانش پزشکی خویش تلاش کنم و از دخالت در اموری که آگاهی و مهارت لازم را در آن ندارم، خودداری کنم.در امر بهداشت، اعتلای فرهنگ و آگاهی‌های عمومی تلاش کنیم و تأمین، حفظ و ارتقای سلامت جامعه را مسئولیت اساسی خویش بدانم.»

در این میان و با توجه به تأکید زیاد بر مقوله اخلاق محوری و بی توجهی به نگاه مادی گرایانه به موضوع طبابت در منابع بسیار پزشکی و ارائه آموزش‌ها در حوزه  پزشکی مربوط به رعایت اصول انسانی در مسیر درمان بیماران، موضوع سوداگری و منفعت طلبی برخی پزشکان در طول سالهای گذشته کم و بیش مطرح بوده و نمونه‌ها و مصادیق آن را می‌توان در برهه‌های مختلف و با دلائل بعضاً ناموجه مشاهده کرد.

یکی از مهم‌ترین مفاد تعهدات پزشکان در سوگندنامه پزشکی‌شان این است که آنها قسم می‌خورند هنگام درمان بیماران به درآمد جیب او توجه نکنند و در صورت مواجه شدن با بیمار نیازمند، بدون در نظر گرفتن منافع مادی خود، او را درمان کنند.

اما نگاه مادی گرایانه تعداد معدوی از پزشکان در مواقعی آنچنان برجسته شده که گویی آنها در مواجه با موضوع تأمین سلامت و درمان بیماران بسان داد و ستد و معامله گری در بازار عمل کرده و درمانگری خود را مشروط به تأمین خواسته‌های مادی خود کرده‌اند!

بدیهی است که پزشک نمی تواند مثل جامعه کارگری، هر وقت خواست به هر بهانه ای کار را تعطیل کند چون هم مشکلات پزشکی شبیه مصائب کارگری نیست و مشکل معیشت ندارند و دوم هم این که تعطیلی کار درمان، منجر به صدمات جبران ناپذیر به جان مردم می شود.

تازه ترین اقدام این معدود  پزشکان در کشور در مسیر سوداگری و نگاه معامله گرایانه با بیماران، مشروط کردن ارائه خدمات درمانی به بیماران در قبال تأمین خواسته‌های مادی خود، مربوط به بیش از یکصد نفر از اعضای هیأت علمی و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی شیراز است که طی نامه‌ای مقرر کرده بودند اعمال جراحی الکتیو (غیر اورژانسی) را از امروز به دلیل پرداخت نشدن مطالبات و کارانه‌های خود انجام ندهند که این موضوع با تغییر رئیس این دانشگاه لغو شد. 

*چند پرده دیگر از مصادیق عملی سوداگری برخی پزشکان 

**سال ۹۵ نیز تهدید و اعتصاب پزشکان و پرستاران در همدان و برگزاری تجمع در تهران به دلیل پرداخت نشدن کارانه‌ها باعث بروز مشکلاتی برای مردم در بیمارستان‌های شهر همدان شد.

**شهریور ماه سال ۹۶ نیز متخصصان بیهوشی در پی اختلاف با وزرات بهداشت بر سر تعرفه‌ها، در برخی بیمارستان‌های کشور دست از کار کشیده و روند انجام عمل‌های جراحی را مختل کردند.

**بهمن ماه سال ۹۶، اغلب سونوگرافی‌های شهر ایلام با نصب برگه‌ای روی درب مطب از تعطیلی فعالیت‌شان تا آخر هفته خبر داده یا آنکه به مراجعان گفتند پزشک حضور ندارد. این‌گونه غیبت و تعطیلی یک‌باره سونوگرافی‌ها در استان ایلام مشکلاتی را برای بیماران به وجود آورد؛ این موضوع درحالی رخ داد که پزشکان رادیولوژی از تهران و شهرهای دیگر مقابل وزارت بهداشت تجمعاتی را برگزار کرده و خواستار رسیدگی به مشکلات صنفی‌شان شده بودند.

**خرداد ماه سال ۹۷ بود که پزشکان خانواده استان فارس به دلایلی از جمله ثابت ماندن بودجه پزشک خانواده نسبت به سال قبل و نصف شدن آن نسبت به دو سال قبل تر، حذف دستمزد روزهای تعطیل، عدم حفاظت فیزیکی صحیح از پزشکان و اعمال جریمه بر ارجاعات غیرضرور به بیمارستان سطح بالاتر و از سویی فشار ارباب و رجوع برای ارجاع تصمیم به اعتصاب گرفتند که پس از پرداخت شدن بخشی از کارانه‌های خود در محل کار حاضر شدند.

**مهرماه سال ۹۷ نیز اغلب بیمارستان‌های مشهور خصوصی و خیریه‌ای شیراز نظیر «کوثر»، «مادر و کودک»، «اردیبهشت»، «فرهمندفر»، «میر»، «دنا»، «مجتمع چشم‌پزشکی بصیر» و … از سوم شهریورماه به مدت ۳۶ روز، به دلیل مطالبات سنگین خود از بیمه سلامت و تامین اجتماعی، از پذیرش دفترچه بیمه امتناع کردند و این موضوع سبب بروز مشکلات متعدد و دلخوری شدید مردم شد.

**اسفندماه سال ۹۷ بود که رؤسای انجمن داروسازان با انتقاد از بدعهدی سازمان‌های بیمه‌گر تهدید کردند که در صورت پرداخت نشدن مطالبات‌شان هزینه‌ها را به صورت نقدی از بیماران دریافت خواهند کرد.

**اول مرداد ۱۳۹۸، ۲۵۰ تن از کارکنان بیمارستان آریای شهر رشت به دلیل کاهش بی‌دلیل حقوق از ۵۰۰ تا ۷۰۰ هزار تومان اقدام به اعتصاب کردند؛ بنا به گفته یکی از کارکنان این بیمارستان«بیش از یک سال است که کارانه و سایر مزایای پرسنلی نیز قطع شده است و هیچ پرداختی به پرسنل انجام نمی‌شود؛ آن‌ هم در شرایطی که بیمارستان تمامی مبالغ از جمع حق خدمات را از بیماران دریافت می‌کند اما یک ریال نیز به پرسنل پرداخت نمی‌شود.»

**هشتم مهرماه۹۸ نیز خبر اعتصاب پزشکان خانواده جنوب کرمان در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که پس از گذشته چندین ساعت روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی جیرفت اعلام کرد، پزشکان خانواده جنوب کرمان به دلیل پرداخت نشدن حقوق و کارانه معوق خود اعتراض دارند که بخشی از مطالبات آنها پرداخت شده و در محل کار حاضر شده‌اند.

با نگاه به مصادیق سوداگرایانه برخی پزشکان در نقاط مختلف کشور طی سه سال گذشته به خوبی می‌توان مشاهده کرد که علی رغم اینکه ماهیت حرفه پزشکی فارغ از نگاه مادی و تنها توجه صرف به تأمین سلامت بیماران است و رعایت موازین اخلاقی و مقدم دانستن تأمین تندرستی بیماران بر منافع مادی به عنوان منشور اخلاقی و محتوای اصلی سوگند نامه پزشکان همواره مورد تأکید بوده است، اما برخی از پزشکان از این دایره خارج شده و در مسیر کسب منافع مادی حرکت کرده و درمان بیماران را امری مشروط دانسته؛ به شکلی که اگر خواسته‌های مادی آنها تأمین نشود، به راحتی از درمان بیماران سرباز می‌زنند.

کلام آخر اینکه؛ معدود پزشکانی که نگاه مادی گرایانه شان را مقدم بر درمان بیماران و ایفای نقش اصلی حرفه مقدس خود می‌دانند، باید به این نکته مهم توجه کنند که آنها در بدو ورود به این حرفه به موضوع و اصل مهم پرهیز از نگاه مادی داشتن در امر طبابت خود سوگند یاد کرده و عهد کرده‌اند که تنها درمان بیماران و رعایت اخلاق حرفه‌ای را سرلوحه کار خود قرار دهند و پایبندی به همین نکته مهم سوگند نامه، کافی است تا از هرگونه حرکت در مسیر منفعت طلبی  خودداری کرده و نگذارند دامن پاک شغل پزشکی آلوده به مطامع و منافع مادی شود و همواره جایگاه این حرفه در نزد جامعه والا و بالاتر باشد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.