تاریخ انتشار : شنبه 21 تیر 1399 - 10:52
کد خبر : 10772

تورم گریبان تخم مرغ را هم گرفت

تورم گریبان تخم مرغ را هم گرفت

به گفته کارشناسان حوزه کشاورزی، صادرات تخم مرغ به دلیل گرانی این محصول در داخل کشور، متوقف شده است.

به گزارش تیتر داغ؛ قبل از شیوع کرونا بسیاری از محصولات را صادر می کردیم که تخم مرغ هم یکی از آنها بود. صادرات محصولات کشاورزی ارز آوری خیلی خوبی برای کشور دارد و می تواند به اقتصاد کشور کمک شایانی کند.

بنابر آخرین آمار سال گذشته ۴۱ هزار تن و از ابتدای امسال ۵ تا ۶ هزار تن تخم مرغ به بازار‌های هدف صادر شده است. صادرکنندگان زیادی در کشور وجود دارند که خواهان صادرات این محصول هستند اما تجار عراقی آن سوی مرز‌ها بر سر قیمت می‌زنند، از جهتی هم به سبب بالا بودن قیمت در بازار داخل، صادراتی انجام نمی‌شود.

به گفته کارشناسان کشاورزی، صادرات تخم مرغ به دلیل گرانی آن در کشور متوقف شده است که اگر قیمت این محصول به یک ثبات نسبی برسد می توان صادرات آن را نیز آغاز کرد تا ارزآوری از این طریق از سرگرفته شود.

 

صادرات تخم مرغ وضعیت مطلوبی ندارد

تقوی فر نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق ایران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با تاکید بر اینکه اگر در حال حاضر صادرات تخم مرغ داشته باشیم بسیار ناچیز و محدود است، گفت: صادرات تخم مرغ وضعیت مطلوبی ندارد چرا که قیمت تخم مرغ در کشور بالاست و همین امر اجازه صادرات را نمی‌دهد.

نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ایران در خصوص قیمت تخم مرغ برای صادرات، گفت: سازمان حمایت از مصرف کنندگان قیمت هر شانه تخم مرغ ۳۰ عددی  را حدود ۲۰.۰۰۰ هزار تومان تعیین کرده است، اما این میزان برای صادرات زیاد است.

او بیان کرد: برای تنظیم بازار اجازه صادرات هم داده نمی‌شود و به نوعی می‌توان گفت صادرات تخم مرغ ممنوع شده است. اشکال کار در مجموع این است که مسئولان دولتی در حوزه صادرات هماهنگی ندارند.

تقوی فر بیان کرد: دولت باید در مورد دارایی تصمیم بگیرد و کار اجرایی دست بخش خصوصی باشد. در حال حاضر در تولید و بخش‌های مختلف مرتبط با این حوزه هماهنگی وجود ندارد و به نوعی می‌توان گفت تمام اجرائیات دست دولت است و اینگونه نمی‌توان کار را با هماهنگی پیش برد.

///

نائب رئیس دوم کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق بازرگانی ایران بیان کرد: اعلام کرده اند که ۸۴ درصد اشتغال در تولید و ۱۶ درصد اشتغال در بخش دولتی است، اما این ۸۴ درصد نقشی در تصمیمات ندارند این موارد باعث می‌شود که صادرات افت کند.

تقوی فر بیان کرد: در حال حاضر قیمت و صادرات مرغ، تخم مرغ و محصولات کشاورزی دیگر بسته به تصمیمات دولت است. هم اکنون در تمام صنایع مشکل داریم و تولید کننده هیچ نقشی در سیاست گذاری ندارد و تمام این موارد در دست دولت است.

او بیان کرد: یک مرغدار ۱۰ درصد خوراک را تولید می‌کند، اما این مرغدار هیچ اهلیتی ندارد که مواد اولیه را وارد کنند. دولت نه تنها در صادرات بلکه در واردات هم دخالت دارد.

ظرفیت خوبی برای صادرات تخم مرغ در کشور وجود دارد

غلامعلی فارغی عضو اتاق بازرگانی ایران  با اشاره به ظرفیت موجود در صادرات مرغ و تخم مرغ به کشور‌های منطقه، با بیان اینکه بخش خصوصی از سال‌ها پیش بار‌ها اعلام کرده است که توان و ظرفیت خوبی برای صادرات این محصولات به کشور‌های مختلف وجود دارد، بیان کرد:  متاسفانه تغییرات مداوم در سیاست‌ها، کار را در این حوزه دشوار کرده است.

///

به گفته عضو اتاق بازرگانی ایران، در صورتی که سیاست‌های صادراتی به شکل دقیق و ثابت تدوین شوند و تغییرات در آن‌ها رخ ندهد، می‌توان انتظار داشت که ظرف چند ماه، بخش قابل توجهی از تولید مازاد داخلی به کشور‌های مختلف صادر شود و در کنار تامین ارز مورد نیاز برای کشور، ظرفیت تولید داخلی هم برای آینده کاهش پیدا نکند.

شیوع ویروس کرونا منجر به مختل شدن صادرات تخم مرغ به بازار‌های هدف شد

ناصر نبی پور رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار استان تهران در گفت و گو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون متوسط قیمت هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۷ هزار و ۵۰۰ تومان معادل شانه‌ای ۱۵ هزار تومان است.

او افزود: با توجه به بسته شدن مرز عراق در هفته‌های اخیر به دنبال شیوع ویروس کرونا، قیمت هر کیلو تخم‌مرغ ۴۰۰ تا ۵۰۰ تومان کاهش یافت.

نبی پور با بیان اینکه شیوع ویروس کرونا منجر به مختل شدن صادرات تخم مرغ به بازار‌های هدف شد، گفت: طی چند روز اخیر، عراق مرز‌های خود را به روی صادرکنندگان ایرانی باز کرد و صادرات این کالا مجدد از سر گرفته شد.

رئیس هیئت مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار با اشاره به نابه سامانی‌های بازار نهاده‌های دامی گفت: قیمت ذرت به سبب کمبود عرضه افزایش چشمگیری داشته به طوری که ۸۰۰ تومان بالاتر از نرخ مصوب در بازار عرضه می‌شود.

نبی پور مجموع صادرات تخم مرغ گفت: سالیانه رقمی حدود ۲۰۰ هزار تن مازاد بر نیاز کشور تخم مرغ در کشور داریم که باید به بازار‌های هدف صادر شود.

///

صادرات بین ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تن تخم مرغ در سال

رضا ترکاشوند رئیس تعاونی مرغداری اصلی ایران وضعیت تولید تخم مرغ کشور را مطلوب توصیف کرد و گفت: براساس برنامه تولیدی، صادرات بین ۷۰ هزار تا ۸۰ هزار تن تخم مرغ پیش بینی شده است.

رئیس تعاونی مرغداری اصلی ایران اظهار کرد: با پیگیری‌های سازمان توسعه تجارت و پیوست تجاری ما در افغانستان، صادرات تخم مرغ به افغانستان تسهیل شده است، زیرا پیش از این محدودیت‌هایی برای صادرات این محصول به این کشور وجود داشته است.

این مقام مسئول تصریح کرد: البته، هر ساله در این زمان به دلیل کاهش مصرف، با افت قیمت تخم مرغ رو به رو می شویم که البته امسال به دلیل مدیریت و افزایش مصرف این محصول و بسته شدن اکثر واحد‌های تأمین کننده مواد غذایی، قیمت خیلی کاهش نیافته است.

ترکاشوند بیان کرد: سال گذشته حدود ۱ میلیون تن تخم مرغ در کشور تولید شده است که از این تعداد بیش از ۴۱  هزار تن آن به کشور‌های هدف صادر شده است.

هفته‌های گذشته، واحد‌های صنعتی مرغ تخم گذار کشور با مشکل تامین ذرت رو به رو بودند که در نهایت با رایزنی‌های انجام شده با شرکت پشتیبانی امور دام کشور، ذرت مورد نیاز بخش تولید با استفاده از ذخایر راهبردی به استان‌ها ارسال شد تا التهاب بازار کاهش یابد.

منبع: جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.