تاریخ انتشار : دوشنبه 8 آبان 1402 - 10:42
کد خبر : 107562

محققان پی بردند؛

توقف مصرف متفورمین می تواند بر مغز افراد دیابتی تأثیر بگذارد

توقف مصرف متفورمین می تواند بر مغز افراد دیابتی تأثیر بگذارد

میلیون ها نفر از افراد مبتلا به دیابت از داروی متفورمین برای کنترل سطح قند خون خود استفاده می کنند.

به گزارش تیتر داغ؛ تحقیقات جدید نشان می‌دهد که توقف زودهنگام مصرف متفورمین ممکن است خطر ابتلاء به مشکلات تفکر و حافظه را با افزایش سن بیماران افزایش دهد.

«سارا آکلی»، محقق ارشد و اپیدمیولوژیست در دانشگاه بوستون، گفت: «ما دریافتیم که مصرف متفورمین از شروع زوال عقل جلوگیری می‌کند یا آن را به تأخیر می‌اندازد و این بسیار دلگرم کننده است.»

این مطالعه نشان داد افرادی که متفورمین را زودتر قطع کردند، در مقایسه با افرادی که این دارو را ادامه دادند، ۲۱ درصد بیشتر در معرض ابتلاء به زوال عقل بودند.

آکلی گفت: «متفورمین فواید گسترده‌ای دارد، به همین دلیل است که ابتدا در درمان دیابت تجویز می‌شود، و به افراد توصیه می‌شود از آن استفاده کنند مگر اینکه منع مصرف داشته باشند. افراد ممکن است به دلیل عوارض جانبی مانند مشکلات کلیوی یا به دلیل اینکه ترجیح می‌دهند قند خون خود را بدون دارو کنترل کنند، مصرف متفورمین را متوقف کنند.»

برای این مطالعه، محققان موارد جدید زوال عقل را در میان افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مورد بررسی قرار دادند، از جمله ۱۲۲۲۰ نفر که مصرف متفورمین را متوقف کردند و ۲۹۰۰۰ نفر که دوره را ادامه دادند.

او گفت: «اگر متفورمین مصرف می‌کنید و قصد قطع آن را دارید، ابتدا با پزشک خود صحبت کنید.»

متفورمین همراه با رژیم غذایی و ورزش برای مدیریت دیابت نوع ۲ استفاده می‌شود و دیابت نوع ۲ یک عامل خطر ثابت برای زوال عقل است.

به گفته آکلی: «دیابت نوع ۲ و بیماری آلزایمر چندین ویژگی مشترک دارند، از جمله اختلال در جذب گلوکز به مغز، و گلوکز برای عملکرد مغز حیاتی است. علاوه بر این، این دو وضعیت با مقاومت به انسولین و سطوح بالاتر استرس اکسیداتیو مرتبط هستند.»

وی خاطرنشان کرد: «اگر دیابت نوع ۲ دارید، مدیریت مؤثر آن با متفورمین یا سایر داروهای ضد دیابت به همراه مداخلات سبک زندگی ممکن است خطر زوال عقل را کاهش دهد و از مغز در برابر زوال شناختی محافظت کند.»

منبع: مدیسن نت

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.