تاریخ انتشار : جمعه 4 اسفند 1402 - 11:33
کد خبر : 114916

تولید «ژیلت» سخت بود/ رابطه استقبال از تئاتر با جیب مخاطب

تولید «ژیلت» سخت بود/ رابطه استقبال از تئاتر با جیب مخاطب

کارگردان نمایش «ژیلت» که در تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه است، روند تولید این اثر نمایشی را به لحاظ زمانی و اقتصادی سخت و دشوار ذکر کرد.

به گزارش تیتر داغ؛ حسن جودکی کارگردان نمایش «ژیلت» که این روزها با حضور امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار در سالن سمندریان تماشاخانه ایران‌شهر روی صحنه است، درباره این اثر گفت: نمایش «ژیلت» بعد از نمایش «بیوه سیاه بیوه سفید» در سال ۹۸ که در تماشاخانه نوفل‌لوشاتو اجرا کردم، هفتمین تجربه کارگردانی من در عرصه تئاتر است. اصولاً به دلیل کار و شغلی که در تئاتر شهر داشتم، هر ۳ یا ۴ سال یک بار کارگردانی تئاتر را انجام می‌دادم و بیشتر در حوزه تهیه و تولید تئاتر کار می‌کردم. وقتی نمایشنامه «ژیلت» به نویسندگی عباس عبدالله‌زاده را خواندم نظرم را برای تولید و کارگردانی جلب کرد.

وی ادامه داد: این نمایش شرایط نویسنده‌ای در دوره استالین را روایت می‌کند که به دنبال گرفتن مجوز برای رمان جدیدش است.

جودکی درباره روند تولید نمایش «ژیلت»، توضیح داد: از ماه آذر درگیر کار شدم ولی چون بازیگران درگیر پروژه‌های تصویری بودند از نیمه دی تمرین نمایش را شروع کردیم. ضمن اینکه دکور نمایش کاربردی است و باید دکور آماده می‌شد تا بازیگران با دکور تمرین کنند. ساخت و آماده‌سازی دکور هزینه و زمان زیادی صرف خود کرد و وقتی دکور آماده شد به دلیل آغاز جشنواره تئاتر فجر فضا برای تمرین نمایش نداشتیم. به طور کلی شرایط تولید کار به لحاظ زمان و شرایط اقتصادی سخت بود.

کارگردان «ژیلت» با بیان اینکه محصور شدن آدم‌های نمایش محتوای اصلی مدنظر در «ژیلت» بوده است، درباره شکل اجرایی نمایش افزود: فضا در ابتدای نمایش باز است و به مرور زمان فضا برای بازیگران محدودتر می‌شود و در نهایت بازیگران در یک چهاردیواری محصور می‌شوند.

وی درباره طراحی صحنه نمایش نیز گفت: در ابتدا طراحی صحنه «ژیلت» رئال به نظر می‌رسد ولی در طول نمایش دکور تغییر پیدا می‌کند و به مرور به یک دکور مینی‌مال مدرن تبدیل می‌شود.

جودکی درباره چالش‌های تولید «ژیلت» با توجه به شرایط اقتصادی موجود تئاتر، تاکید کرد: چالش اقتصادی همیشه در تئاتر وجود دارد. زمان اجرای ما هم مناسب نیست و بلافاصله بعد از جشنواره تئاتر و فیلم فجر، نمایش را روی صحنه بردیم و به همین دلیل مردم هزینه‌های فرهنگی خود را صرف کرده‌اند. ما تهیه‌کننده و اسپانسر نداریم و متکی به گیشه هستیم و امیدواریم گیشه بتواند هزینه‌های ما را تأمین کند. استقبال از نمایش نیز به شرایط اقتصادی مردم مرتبط است، ضمن اینکه در بسیاری در انتهای ماه حقوق خود را دریافت می‌کنند و بسته به دریافتی‌شان برای سبد فرهنگی خود برنامه‌ریزی انجام می‌دهند.

کارگردان «ژیلت» درباره چرایی انتخاب نوبت اجرایی بهمن و اسفند، یادآور شد: ۲ سال در تماشاخانه ایران‌شهر پیگیر اجرا بودم و زمانی که در اختیار من قرار گرفت، این زمان بود. من هم قصد اجرای نمایش را داشتم و نمی‌خواستم بیات شود.

بازیگران نمایش «ژیلت» به ترتیب حروف الفبا امیرکاوه آهنین‌جان و شهروز دل‌افکار هستند که تا ۲۲ اسفند در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.