تاریخ انتشار : یکشنبه 15 تیر 1399 - 9:40
کد خبر : 10554

«جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا

«جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا

روزنامه انگلیسی نوشت اعتراضات اخیر به نژادپرستی در آمریکا بزرگترین اعتراضات در تاریخ این کشور را با مشارکت ۲۶ میلیون نفر رقم زده است.

به گزارش تیتر داغ؛ روزنامه انگلیسی دیلی میل گزارش داد اعتراضات موسوم به «جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد» بزرگترین اعتراضات را در تاریخ آمریکا با مشارکت ۲۶ میلیون نفر در بیش از ۴۷۰۰ تظاهرات رقم زده است.

بنا بر این گزارش، این آمار و ارقام از چهار نظرسنجی اخیر حاصل شده و نشان می‌دهد ۱۵ تا ۲۶ میلیون نفر بخشی از شرکت‌کنندگان در اعتراضاتی بوده‌اند که بدنبال مرگ «جورج فلوید»، «احمد آربری» و «برونا تایلور» رخ داده است.

نیل کارن، استادیار دانشگاه کارولینای شمالی به نیویورک تایمز گفت: «من هرگز چنین مشارکتی را در اعتراض به یک مسئله خاص در یک مدت کوتاه ندیده‌ام.»

این بررسی‌ها نشان می‌دهد بطور حداقل، هفت میلیون نفر در تظاهرات چند هفته گذشته شرکت کرده‌اند. در مقام مقایسه، حدود ۳ تا ۵ میلیون نفر در تظاهرات زنان در مارس ۲۰۱۷ در یک روز شرکت کردند.

«جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا

دوا وودلی، استادیار سیاست در دانشکده نیوف، گفت واقعا مبالغه کردن درباره ابعاد این جنبش دشوار است. وی افزود تظاهرات حقوق مدنی در دهه ۶۰ هم به این بزرگی نبوده است.

وی ادامه داد: «اگر ما همه این اعتراضات در این دوران را جمع کنیم درباره صد‌ها هزار نفر صحبت می‌کنیم نه میلیون‌ها نفر.»

بازبینی اعتراضات بین‌المللی برای روز استقلال از سوی اریکا چنووت، استاد دانشگاه هاروارد کندی، نشان داد حدود ۳.۵ درصد از جمعیت یک کشور به برکناری رهبری دولت اعتراض می‌کنند.

«جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا

بیش از ۴۷۰۰ تظاهرات در آمریکا از ۲۶ مه برپا شده است که به طور میانگین ۱۴۰ تظاهرات در هر روز می‌شود.

کنت اندروز، استاد جامعه‌شناس دانشگاه کارولینای شمالی، اعلام کرد: «گسترش جغرافیایی این اعتراضات یک ویژگی کاملا مهم است و پیامی حاکی از عمق و وسعت حمایت از این جنبش را مخابره می‌کند.»

استاد وودلی توضیح می‌دهد این اعتراضات با تعدادی بسیار وسیع برگزار می‌شود، چون فعالان، دستورالعمل و چارچوب اعتراضات شان را از جنبش جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد، می‌گیرند.

«جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد»، بزرگترین اعتراضات تاریخ آمریکا

دیلی میل در ادامه نوشت: به نظر می‌رسد نوعی ارتباط بین این پویش و انزجار از ترامپ و دولتش وجود دارد. نظرسنجی واشنگتن پست و موسسه کایسر فامیلی نشان داد یک پنجم آمریکایی‌ها می‌گویند از زمان روی کار آمدن ترامپ، در یک تظاهرات شرکت کرده‌اند. حدود ۱۹ درصد از آمریکایی‌ها اعلام کردند آن‌ها معترضان جدید هستند.

دست کم ۱۳۶۰ کشور در آمریکا – حدود ۴۰ درصد – به نوعی اعتراضات جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد را برگزار کردند. اکثریت جمعیت حدود ۹۵ درصد از این کشورها، سفیدپوست هستند و جمعیت حدود سه چهارم از این کشور‌ها نیز سفیدپوست هستند.

داگلاس مک آدام، استاد بازنشسته دانشگاه استنفورد که برروی جنبش‌های اجتماعی مطالعه می‌کند، گفت: «بدون انکار واقعیت و اهمیت حمایت سفیدپوستان از این جنبش در اوایل دهه ۶۰، تعداد سفیدپوستانی که به شکلی مستمر در این مبارزه فعال بوده‌اند در مقام مقایسه با الان بسیار کم است و قطعا هیچ شباهتی به آنچه ما در هفته‌های اخیر شاهدش بودیم، ندارد.»

تعداد بیشتری از جوانان و ثروتمندان آمریکایی نیز در تظاهرات شرکت کردند. بیشترین سهم معترضان آمریکایی را رده سنی زیر ۳۵ سال تشکیل می‌دهد.

به نوشته این روزنامه انگلیسی، ویدئو‌های اخیر از خشونت پلیس در قبال معترضان یا جامعه سیاه‌پوستان یک عامل انگیزشی فوق‌العاده برای حضور اولیه مردم در اعتراضات بوده است. با توجه به همه گیری کرونا در آمریکا، مردم زمان بیشتری برای مشارکت در این پویش داشتند.

دانیل گیلون استاد دانشگاه پنسیلوانیا اعلام کرد: «در خانه ماندن و کاری برای انجام دادن نداشتن، احتمالا عامل تقویت‌کننده‌ای در این میان بوده است.»

منبع: جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.