تاریخ انتشار : دوشنبه 22 آبان 1402 - 13:18
کد خبر : 108475

کلانترمهرجردی، در نشست خبری سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، بیان کرد:

جهاد دانشگاهی ماموریت راهبردی ترویج مطالعه و نشر را دارد

جهاد دانشگاهی ماموریت راهبردی ترویج مطالعه و نشر را دارد
تیتر داغ: اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، روز 29 آبان ‌ماه ۱۴۰۲، در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می ‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی گفت: کتاب می‌تواند نقاط عطف جامعه را بازگو کند و به نوعی هر کتاب یک آزمایشگاه است؛ آنجایی که رخدادهای تاریخی در کتاب‌ها ثبت می‌شود فرصت چندباره زیستن را به انسان‌ها می‌دهد،‌ موضوعی که جز کتاب محقق نمی‌شود.

 

به گزارش خبرنگار فرهنگی اجتماعی سایت خبری تیتر داغ، نشست خبری سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، صبح امروز دوشنبه ۲۲ آبان ‌ماه ۱۴۰۲، با حضور علیرضا کلانترمهرجردی معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، حامد علی‌اکبرزاده رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن شهید نقوی خبرگزاری ایکنا برگزار شد.

علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی

علیرضا کلانترمهرجردی، معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، در ابتدای این نشست خبری گفت: امیدواریم فعالیت در زمینه کتاب برای اصحاب آن در مسیر تعالی بشر باشد و قرآن را که چراغ راه انسان است،‌ سرلوحه فعالیت خود قرار دهند.

وی مطالعه را در زندگی هر انسانی مهم برشمرد و اظهار داشت: کتاب می‌تواند نقاط عطف جامعه را بازگو کند و به نوعی هر کتاب یک آزمایشگاه است. آنجایی که رخدادهای تاریخی در کتاب‌ها ثبت می‌شود فرصت چندباره زیستن را به انسان‌ها می‌دهد،‌ موضوعی که جز کتاب محقق نمی‌شود.

معاون فرهنگی جهاد دانشگاهی، با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی ماموریت راهبردی ترویج مطالعه و نشر را دارد،‌ عنوان کرد:‌ سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با افتخار سی‌امین دوره کتاب سال دانشجویی را برگزار می‌کند و از تلاش همکاران خود در این سازمان تشکر می‌کنم. دانشجویی که وارد فضای دانشگاه می‌شود،‌ می‌تواند بنابر رویکرد جهاد دانشگاهی با کتابت هم آشنا شود.

کلانترمهرجردی، در پایان سخنان خود گفت: بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در کنار ترویج گفتمان علم به صورت جدی مورد توجه قرار خواهیم داد. سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی با برگزاری رویدادهای فرهنگی، توسعه و ترویج نشر و همچنین آموزش مهارت‌های نوشتن و مطالعه برای دانشجویان را در دستور کار خود دارد. ترویج هنر مطالعه موضوع مهمی است و نیازمند نهادهای حامی هستیم تا هنر مطالعه کردن را ترویج دهیم. این مهم در سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی اتفاق افتاده است.

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی

حامد علی‌اکبرزاده، رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، در ادامه این نشست خبری گفت: برنامه اصلی جهاد دانشگاهی در هفته کتاب جشنواره کتاب سال دانشجویی است که روز ۲۹ آبان‌ ماه ۱۴۰۲، در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می‌شود و این برنامه قدیمی‌ترین برنامه فرهنگی دانشگاه‌های کشور است. به لطف خدا این جشنواره دستاوردهای خوبی داشته و از جمله آن برگزیدگان ادوار گذشته این جشنواره است که هم‌اکنون از اساتید مطرح دانشگاه‌های کشور هستند.

وی استمرار و بهره‌گیری از گروه‌های علمی در جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی را از ویژگی‌های مهم این رویداد دانست و افزود:‌ حامی اصلی این برنامه جهاد دانشگاهی است و همراهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و خانه کتاب و ادبیات ایران را نیز جلب کردیم. امسال در شش بخش اصلی در گروه‌های علوم پایه،‌ فنی و مهندسی، علوم کشاورزی و منابع طبیعی، علوم انسانی، علوم پزشکی و دامپزشکی و هنر و معماری و در بخش ویژه نیز با دو شاخه ادبیات پیشرفت و اقتصاد دانش بنیان و تولید ملی آثار پذیرفته شد. همچنین در بخشی هم از خادمان کتاب جشنواره تجلیل خواهد شد.

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، با یادآوری اینکه پذیرش آثار از اسفند در سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی آغاز شد،‌ ادامه داد: برخی از ناشران نیز داوطلبانه در جشنواره شرکت کردند. ۵۵۴ اثر در جشنواره امسال دریافت شد. مجموعاً در سی دوره پذیرای ۱۲ هزار و ۴۸۶ اثر دانشجویی بودیم. از ۵ اثر به عنوان آثار برگزیده و از ۱۱ اثر به عنوان اثر شایسته تقدیر،‌ تجلیل خواهیم کرد. امسال ۳۰۱ اثر در گروه علوم انسانی، ۲۷ اثر در گروه هنر و معماری، ۲۵ اثر در گروه علوم پایه،‌ ۴۷ اثر در گروه فنی و مهندسی،‌ ۲۶ اثر در گروه کشاورزی و منابع طبیعی، ۲۲ اثر در بخش ویژه به جشنواره کتاب سال دانشجویی ارسال شد.

علی‌اکبرزاده، همچنین مطرح کرد: ۵۳ درصد آثار دریافتی تالیفی و ۴۷ درصد آثار ترجمه است و شرکت‌کنندگان در جشنواره از دانشگاه‌های دولتی با سهم ۲۰ درصد، دانشگاه آزاد با ۶۳ درصد و سایر دانشگاه‌ها با ۱۷ درصد  آثار خود را به جشنواره ارسال کردند. همچنین آثار این دوره از جشنواره تا ۳۱ درصد متعلق به آقایان و ۶۹ درصد متعلق به خانم‌ها بود. دانشجویان مقطع کارشناسی با ۶۹ درصد آثار ارسالی از مجموع آثار جشنواره صدرنشین هستند و دانشجویان کارشناسی ارشد ۲۳ درصد مشارکت داشتند و ۸ درصد مشارکت‌کنندگان از مقطع دکتری بودند.

وی همچنین برنامه‌های هفته کتاب جهاد دانشگاهی را تشریح کرد و گفت: جهاد دانشگاهی در ۱۱ استان برنامه‌های متنوعی را متناسب با هفته کتاب اجرا می‌کند؛ گیلان،‌ چهارمحال بختیاری،‌ اصفهان،‌ قزوین،‌ فارس،‌ زنجان،‌ تهران،‌ اراک، لرستان،‌ سمنان و اردبیل به طور ویژه با برپایی نمایشگاه، نشست‌های تخصصی،‌ مسابقه، کارگاه‌های آموزشی،‌ رونمایی از کتاب،‌ تخفیف در فروش کتاب،‌ جایزه به ناشران، نویسندگان و پدیدآورندگان اثر و نکوداشت بزرگان حوزه ادب و نشر و برنامه‌هایی از این دست در هفته کتاب فعالیت دارند.

رئیس سازمان ترویج مطالعه و نشر جهاد دانشگاهی، در پایان سخنان خود گفت: با همکاری معاونت فرهنگی ۲ رویداد باشگاه‌های مطالعه دانشجویی در دانشگاه‌های ۱۰ استان کشور فعالیت خود را آغاز می‌کنند، همچنین از آذرماه امسال در مدرسه نویسندگی دانشجویان با برگزاری کارگاه‌هایی، نویسندگی را به دانشجویان دانشگاه‌های کشور آموزش خواهیم داد.

بنا به این گزارش، اختتامیه سی‌امین جشنواره ملی کتاب سال دانشجویی، روز ۲۹ آبان ‌ماه ۱۴۰۲، در سالن فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار می ‌شود.

گفتنی است، سی ‌و یکمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، با شعار «آینده خواندنی است»، از ۲۳ تا ۳۰ آبان‌ ماه ۱۴۰۲ برگزار می ‌شود.

عکس و خبر: کوروش جم

تصاویر نشست خبری

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.