تاریخ انتشار : دوشنبه 15 اردیبهشت 1399 - 8:41
کد خبر : 9157

جوجه هایی که در نطفه خفه می‌شوند!

جوجه هایی که در نطفه خفه می‌شوند!

صنعت مرغداری مدت‌هاست که زیان ده شده است و ماجرای انتشار فیلم جوجه کُشی نیز طغیانی بر این وضعیت بود تا افکار عمومی و مسئولان را متوجه وضعیت خود کند.

انتشار فیلم و خبر مربوط به معدوم سازی ۱۵ میلیون قطعه جوجه یک روزه به روش غیرانسانی با واکنش‌های بسیاری از سوی مردم روبه رو شد و مقامات کشوری، استانی و انجمن‌های مربوطه مجبور به بیان علت این معدوم سازی شدند.

مقامات قضایی نیز پا به میدان گذاشتند و به دلیل انجام عمل غیرانسانی و غیر اخلاقی که منجر به نقض حقوق حیوانات و تشویش اذهان عمومی شده بود، پرونده تشکیل دادند که فعلا در حال بررسی است.

مازاد عرضه و عدم تامین نهاده از جمله مواردی بود که به عنوان دلیل این معدوم سازی مطرح شد.

حبیب شریفیان، معاون بهبود تولیدات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص فیلم انتشار یافته از معدوم سازی جوجه‌های یک روزه، می‌گوید: در صنعت مرغداری و دامی کارهایی چون سربریدن حیوان و … انجام می‌شود که پخش تصاویر آن در انظار عمومی کار بسیار اشتباه و غیرقابل پذیرش توسط افکار عمومی است.

وی می‌افزاید: چند هفته است که با شیوع بیماری کرونا در کشور، واحدهای دامی و طیور نیز با تعطیلی مدارس و دانشگاه ها، غذاخوری‌ها و مسافرت‌ها با مشکل کاهش تقاضا روبه‌رو شده اند.

وی ادامه می‌دهد: با کاهش تقاضا برای خرید مرغ، قیمت آن افت کرد و مرغداران نتوانستند به سود موردنظر خود برسند و زیان دیدند، در این راستا مرغداران دیگر نیازی به تولید مرغ نداشتند و از خرید جوجه یک روزه سرباز زدند.

 افت قیمت، دلیل معدوم سازی جوجه‌ها 

شریفیان می‌افراید: عدم تقاضا برای خرید جوجه‌ها نیز باعث افت قیمت جوجه یک روزه شد و جوجه‌ها در دست صاحبان خود ماندند؛ فروختن جوجه به قیمت ۲۵۰۰ تومان کمتر از قیمت مصوب فقط باعث زیان می‌شد که در نتیجه اقدام به معدوم سازی جوجه‌ها کردند.

وی روش جوجه کشی در فیلم منتشر شده را عمل غیر انسانی دانسته و می‌گوید: هیچ کس این اقدام را تایید نمی‌کند؛ اما اگر ضرورتی هم برای جوجه کُشی بوده باید بر اساس پروتکل‌های بهداشتی، با روش مشخص شده معدوم سازی و با کمک دامپزشکی این عمل انجام می‌گرفت.

وی اظهار می‌کند: در صنعت مرغداری وقتی بیماری در واحد تولیدی شایع می‌شود نیز معدوم سازی تمامی مرغ‌ها، جوجه‌ها و تخم مرغ‌ها رخ می‌دهد اما هرکاری راه و روش خود را دارد.

معاون بهبود تولیدات دامی استان با اشاره به معدوم سازی جوجه خروس‌ها، اضافه می‌کند: هر ماه پس از جوجه ریزی، سه میلیون جوجه‌ خروس به دلیل عدم کارایی معدوم می‌شود؛ در برخی کشورهای خارجی آزمایشاتی برای تشخیص نطفه تخم مرغ انجام می‌شود تا جوجه خروس‌ها به دنیا نیایند اما متاسفانه امکان تشخیص جنین قبل از تولد در کشور ما وجود ندارد.

تولید ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه اقدام عادی بود 

وی با بیان این‌که طی ماه‌های گذشته مازاد تولید نداشتیم بلکه فقط افت قیمت رخ داد، می‌گوید: با توجه به بازار عید و رمضان، در شرایط عادی سرانه مصرف ۳۰ کیلوگرم است و برای تامین این مقدار، تولید ۱۴۰ میلیون قطعه جوجه عادی بود و باید این اتفاق می‌افتاد اما با شیوع بیماری کرونا و تعطیلی‌ها، قیمت افت پیدا کرد که امر طبیعی است.

وی بیان می‌کند: اکنون ستاد تنظیم بازار به دلیل کاهش تقاضا، میزان جوجه ریزی را ۱۱۰ میلیون قطعه اعلام کرده اما اگر طی ماه‌های آتی، تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها رفع شود قیمت مرغ و جوجه به دلیل کمبود در بازار افزایش می‌یابد و بار دیگر مجبور خواهند بود تعداد جوجه ریزی را افزایش دهند.

بر اساس این گزارش، انجمن صنفی تولیدکنندگان جوجه یکروزه پس از انتشار فیلم معدوم سازی جوجه‌های یک روزه، اعلام کرد که باید تخم مرغ‌ها در دستگاه ستر معدوم می‌شد که برخی خلاف این امر عمل کرده و اقدام به معدوم سازی جوجه‌های یک روزه زنده کردند که بر این اساس، معدوم سازی جوجه‌های تولیدی ممنوع است و به لحاظ حفظ حقوق حیوانات، تمامی عواقب آن برعهده شرکت‌های خاطی خواهد بود.

اکبر فتحی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص مشکل مرغداران، به ایسنا، می‌گوید: تمامی مرغداری‌ها یک برنامه ایده آل دارند و انتظار مرغدار این است که همه چیز از جمله نهاده، واکسن، دارو و .. فراهم باشد تا به تولید مرغ بپردازد.

 افزایش ۲۰۰ هزار قطعه‌ای تولید جوجه در استان نسبت به سال گذشته

وی در خصوص وضعیت تامین نهاده مورد نیاز استان، اظهار می‌کند: این ماه به مقدار دو میلیون و ۸۰۰ هزار جوجه ریزی در استان رخ داده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته با تعداد دو میلیون و ۶۰۰ هزار قطعه افزایش یافته است؛ این امر نشان می‌دهد که نهاده‌های مورد نیاز تامین می‌شود.

نهاده داریم اما با دغدغه تامین می‌شود

وی می‌افزاید: اما تامین این نهاده‌ها با کش و قوس فراوان همراه است و دغدغه مرغداران محسوب می‌شود.

وی در خصوص مشکل تامین نهاده‌های دامی، متذکر می‌شود: مرغداران چهار ماه پیش، هزینه نهاده‌ها را پرداخت کرده‌اند اما واردکنندگان نهاده‌ها را تحویل نمی‌دهند به همین دلیل نهاده‌های مورد نیاز از محل ذخیره شرکت پشتیبانی دام تامین می‌شود که پس از اتمام این ذخیره نیز با مشکل روبه‌رو خواهیم بود.

معدوم سازی مرغ نخواهیم داشت 

فتحی با بیان این‌که معدوم سازی جوجه‌های یک روزه در استان به دلیل تعداد اندک واحدهای تولیدی رخ نداده است، اضافه می‌کند: انتظار معدوم سازی مرغ در استان را هم نداریم اما با این حال قیمت‌ها کاهش یافته و گوشت مرغ در بازار به قیمت ۱۰ الی ۱۱ هزار تومان و مرغ زنده نیز به قیمت ۷۰۰۰ تومان فروخته می‌شود.

وی ادامه می‌دهد: قیمت مصوب مرغ زنده ۸۹۰۰ تومان است اما به دلیل کاهش مصرف و تقاضا برای گوشت مرغ، ۱۹۰۰ تومان ارزان‌تر فروخته می‌شود.

خرید تضمینی گوشت مرغ توسط شرکت پشتیبانی دام با قیمت ۱۲۹۰۰ تومان

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در خصوص تمهیدات دولت برای پشتیبانی از مرغداران، اظهار می‌کند: دولت، شرکت پشتیبانی دام را مکلف کرده تا مرغ مازاد را خریداری کند تا جلوی ضرر و معدوم سازی آن گرفته شود؛ بر این اساس، نمی‌گذاریم هیچ مرغی در استان معدوم شود و خودمان با قیمت ۱۲۹۰۰ تومان خریداری می‌کنیم و برای مواقع نیاز ذخیره می‌شود.

بر اساس این گزارش، علت معدوم سازی ۱۵ میلیون جوجه‌ یک روزه، افت قیمت بوده که پس از آن، تعداد جوجه ریزی بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار کاهش می‌یابد تا دیگر شاهد مازاد جوجه نباشیم. هم‌چنین با ممنوعیت معدوم سازی نیز دیگر این شاهد اقدام غیر اخلاقی نخواهیم بود.

نهاده‌های دامی نیز به تدریج تامین شده و در اختیار مرغداران قرار خواهد گرفت. در صورت مشکل مازاد مرغ نیز شرکت پشتیبانی دام خریدار این مرغ‌ها خواهد بود. به این ترتیب امیدواری واحدهای تولید طیور نیز بیش از این ضرر نکنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.