تاریخ انتشار : پنجشنبه 20 آذر 1399 - 6:53
کد خبر : 15705

حقوق بشر در غرب افسانه یا واقعیت؟/ ترور شهید فخری زاده جلوه دیگری از دوگانگی قوانین بین الملل

حقوق بشر در غرب افسانه یا واقعیت؟/ ترور شهید فخری زاده جلوه دیگری از دوگانگی قوانین بین الملل

دهم دسامبر روز جهانی حقوق بشر است و دایه داران حقوق بشر بزرگترین ناقضان آن هستند.

به گزارش تیتر داغ؛  حقوق بشر، حقوقی که برای کمک به مردم و احیای حق آنان است، اما متاسفانه نادیده گرفته می‌شود و همان کشور‌هایی که خود دایه حقوق بشر دارند آن را بیش از پیش نقض می‌کنند.

حقوق بشر به دنبال جهانی عاری از خشونت، بدون هیچ جنگ و زندگی در آسایش برای تمام مردمان است، اما کشور‌های مختلف با نقض این حقوق و زیر پا گذاشتن بنیان‌های قانونی زندگی را برای مردمان سخت می‌کنند.

از فروش اسلحه‌های خطرناک به دیگر کشور‌ها تا بروز جنگ و خونریزی در مناطق مختلف همه و همه اقداماتی هستند که حقوق بشر را نقض می‌کنند.

امروزه بسیاری از کشور‌های غربی که قطعنامه حقوق بشر ایران را در سازمان ملل متحد مطرح کرده‌اند خود به بزرگترین فروشنده اسلحه تبدیل شده‌اند و حق هزاران نفر را پایمال کرده اند.

کشور‌های اروپایی که مدام بیانیه می‌دهند و در آن از آسایش مردمان جهان سخن می‌گویند، اما خود کشور‌های مختلف را اشغال کرده و با بمب و اسلحه خود را به مردم کشور‌ها تحمیل کرده‌اند.

همه ساله روز دهم دسامبر به عنوان روز جهانی حقوق بشر شناخته می‌شود حقوقی که امروز در کشور‌های اروپایی کمتر از هر روز دیگری دیده می‌شود و با وجود آنکه این حقوق به دنبال زندگی بهتر برای تمام مردمان جهان است و جهانی عاری از خشم و خشونت را دنبال می‌کند، اما متاسفانه از جنگ جهانی دوم تا به امروز جهان تنها کمتر از یک ماه در آرامش بوده و فقط در آن زمان در هیچ کجای جهان جنگی رخ نداده است.

دخالت کشور‌های غربی و فرامنطقه‌ای در کشور‌های منطقه و سوء استفاده آنان از ثروت منجر به آن شده تا آن‌ها با دخالت‌های بی جای خود حقوق بشر را نقض کنند و به جنگ میان کشور‌های مختلف دامن بزنند.

حقوق بشر مفهومی واقعی یا ابزاری سیاسی در دنیای غرب

سید مجید تفرشی معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشردر گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به بازار پر رونق فروش انواع تسلیحات و جنگ افزارها گفت: کشورهای پیشتاز در بازاریابی تسلیحات و جنگ افزارهای نظامی همزمان موجبات نقض سیستماتیک و آشکار حقوق بشر را فراهم آورده و در صورت وجود اراده کافی، مسئولیت بین المللی آنها در قبال این عمل متخلفانه و مهندسی انواع مخاصمات مسلحانه، محرز است.

تفرشی افزود: بعنوان مثال وقتی کشور کانادا علیرغم گزارش دبیر کل وقت سازمان ملل مبنی بر ارتکاب جنایت جنگی توسط حکام سعودی در یمن و آگاهی نسبت به تداوم این جنایات با افتخار موفقیت صادرات اسلحه به پادشاهان سعودی را جشن می گیرد، قطعا اقدامی در راستای نقض فاحش حقوق بشر  انجام داده و به دلیل معاونت در ارتکاب جنایت جنگی (حداقل در کشور یمن) شایسته محاکمه و مجازات است.

کشور‌های غربی مفهوم حقوق بشر را برای اهداف غیر انسانی خود تنزل داده‌اند

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر ضمن ابراز تأسف نسبت به کاهش جایگاه حقوق بشر و سوء استفاده ابزاری از آن افزود: در عصر ارتباطات فریب دادن ملتها امری محال بوده ضمن آنکه فقدان واکنش درخور از سوی سازمانهای مردم نهاد غربی  یا مدعیانی چون عفو‌ بین الملل و دیده بان حقوق بشر، ترجمان فقدان آزادی بیان و اراده  موثر در دفاع از ارزشهای حقوق بشری است.

تفرشی ضمن اشاره به ممنوعیت بکارگیری و یا حتی تهدید به استفاده از تسلیحات کشتار جمعی گفت: فقدان اراده بین المللی در ایجاد جهانی عاری از تسلیحات فوق اعم از هسته ای شیمیایی و میکروبی  حقیقتی تلخ و تهدیدی جدی برای آینده حقوق بشر در جهان است.

بیش از ۹۰ درصد قربانیان مخاصمات غیرنظامیان هستند

وی گفت: امروز شاهد ارتقا دقت و همزمان مرگبار بودن انواع سلاح های تولید شده هستیم وضعیتی که بنا به گزارش سازمان صلیب سرخ جهانی موجب شده تا بیش از ۹۰ درصد قربانیان در مخاصمات مسلحانه غیرنظامیان باشند!

تفرشی افزایش سهام اسلحه فروشی های غربی خصوصا آمریکایی دقیقا همزمان با شهادت سردار سلیمانی را نماد اقدامات ضد تروریستی و صلح جویانه شهید سلیمانی دانست.‌

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر  افزود: تنها چند ماه پس از اشغال افغانستان توسط آمریکا و متحدین غربی شاهد افزایش تولید مواد مخدر در این کشور جنگ زده بودیم به حدی که ظرف یکی دو سال تولید انواع مخدر از  ۲۰۰ تن به بیش از  ۹ هزار تن رسید. آمریکاییها درباره سوال جامعه جهانی در خصوص چرایی  افزایش ۴۵ برابری تولید مواد مخدر در افغانستان بعنوان اقدامی ضد حقوق بشری، چه پاسخی دارند؟ اقدام فوق نماد بی بدیل برخورد ماکیاولیستی با مفهوم حقوق بشر بوده و بیانگر این واقعیت است که اگر منافع مادی ایجاب کند در نقض فاحش حقوق بشر تفاوتی میان کودک یمنی کشته شده با تسلیحات غربی با معتاد شدن جوان اروپایی یا آمریکایی وجود ندارد!

۷۵ سال زندگی تنها با یک ماه زندگی بدون جنگ

تفرشی ضمن ابراز تأسف نسبت به محدود بودن دنیای عاری از جنگ به حدود ۲۲ روز طی ۷۵ سال گذشته یعنی از تاریخ شکل گیری منشور ملل متحد تا به امروز،  ماده ۳۳ منشور در برتری بخشی به ترتیبات منطقه‌ای را بسیار مهم دانست. تفرشی ماده ۳۳ را ترجمان ممنوعیت حضور کشورهای فرامنطقه ای در خاورمیانه دانسته و افزود: ماده ۳۳ صریحا خواستار اولویت بخشی به روش‌هایی چون مذاکره، میانجیگری، سازش، داوری، رسیدگی مشترک قضایی و توسل به هر نوع سازوکار یا ترتیبات منطقه ای و مسالمت آمیز  میان کشورهای یک منطقه در حل و فصل چالش ها و منازعات فی ما بین آنها است.

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر قطعنامه کانادا علیه ایران را که با ۷۹ رای مثبت در مقابل ۳۲ رای منفی و ۶۴ رای ممتنع به تصویب رسید را به دلیل برتری مجموع آرای ممتنع و منفی نسبت  به آرا مثبت قطعنامه‌ ای  سیاسی و نه حقوق بشری  و نماد یارکشی بی شرمانه از سوی صاحبان زر و زور دانسته و دولت  کانادا را به دلیل محرومیت سیستماتیک بیش از ۴۰۰ هزار ایرانی از حقوق کنسولی خود در این کشور، نماد شارلاتنیسم مدرن دانست.

حق ایرانیان در کانادا سلب شده است

وی گفت:  کانادا علیرغم اطلاع از رای اخیر دیوان دادگستری بین المللی در دعوی پاکستان و هند که طی آن دیوان حتی برای جاسوسان حق دسترسی کنسولی را ضروری دانسته به سیاست ضد حقوق بشری خود در محرومیت بیش از  ۴۰۰ هزار ایرانی مقیم این کشور از  دریافت خدمات کنسولی ادامه داده و همزمان به مأمنی برای پول شویان (خاوری…) و غارتگران بین المللی تبدیل شده است.

تفرشی افزود: تصور کنید ایرانیان مقیم کانادا طی ده سال اخیر برای رفع  نیازهای کنسولی خود اعم از صدور شناسنامه، گذرنامه، تایید اسناد هویتی و دهها خدمت دیگر می بایست هزاران دلار هزینه اضافه و تحمیلی را به جان خریده و برای دریافت آن به کشورهای اطراف کانادا سفر کنند. آیا چنین کشوری صلاحیت ارائه قطعنامه حقوق بشر علیه ایران را دارد؟ این همه در حالی است که حتی شاهد یک مورد ترک تابعیت در میان ۴۰۰ هزار ایرانی فوق نیستیم یعنی آنها کشورشان را دوست داشته، بدان عشق ورزیده و بالطبع نیازمند دریافت خدمات کنسولی هستند واقعیاتی که برای مدعی حقوق بشر یعنی دولت کانادا ابدا اهمیتی ندارد!

تحریم‌های فرا قطعنامه‌ای یکجانبه ناقض ماده ۲۵ منشور ملل متحد

معاون امور بین‌الملل ستاد حقوق بشر با اشاره به تحریم‌ها گفت: تحریم‌های فرا قطعنامه‌ای یکجانبه، ثانویه ناقض ماده ۲۵ منشور ملل متحد بوده و این خود جلوه دیگری از نقض آشکار حقوق بشر است. بنابر این هر کشوری که تن به این طیف از تحریم‌ها دهد در گسترش دامنه نقض سیستماتیک حقوق بشرعلیه ملت ایران سهیم و مسئول بوده و صلاحیت صحبت درباره حقوق بشر را ندارد.

تفرشی ضمن تاکید مجدد بر اساس اصول و اهداف مستتر ذیل ماده ۳۳ منشور ملل متحد، افزود: اولویت و صلاحیت شناسایی و مدیریت هر گونه چالشی ابتدا به کشور‌های منطقه تنفیذ شده فلذا کشور‌های منطقه می‌بایست بدون اتکا و یا نقش دادن به دول فرامنطقه‌ای با روش‌هایی، چون مذاکره، میانجیگری، سازش، داوری، رسیدگی مشترک قضایی، و توسل به هر نوع سازوکار یا ترتیبات منطقه‌ای و مسالمت آمیز نسبت رفع اختلافات خود و نهایتا صیانت از حقوق بشر همت گمارند.

ترور شهید فخری زاده جلوه دیگری از دوگانگی مشمئز کننده در عرصه برخورد و رعایت حقوق بشر

وی در ادامه حمله تروریستی به دانشمندان هسته ای را  فارغ از ملیت و یا محل وقوع، جلوه ای از حمله به تاسیسات هسته ای دانسته و گفت:  با توجه به اسناد مختلف از جمله سند مهم مصوب  ۲۰۰۸ توسط آژانس بین المللی انرژی اتمی که با حضور بیش از هزار دانشمند هسته ای در خصوص ایمنی و امنیت تاسیسات هسته ای به تصویب جامعه جهانی رسیده و یا محکومیت تروریسم دولتی ذیل سند مصوب ۱۹۸۴ می توان نتیجه گرفت عدم محکومیت و سکوت برخی کشورها در قبال ترور دانشمندان هسته ای کشورمان طی ده سال گذشته خصوصا مورد اخیر یعنی ترور شهید دکتر محسن فخری زاده  نماد دوگانگی مشمئز کننده در  حوزه صیانت از حقوق بشر است.

تفرشی ضمن اشاره به نگاه دوگانه دبیرکل  سازمان ملل متحد که ماه گذشته حمله تروریستی در شهر وین را محکوم و نسبت به حمله تروریستی سازمان یافته منتج به شهادت دکتر فخری زاده تنها سکوت اختیار پیشه کرده از وی بعنوان فردی از دنیای غرب خواست تا به این طیف از دوگانگی ها پایان داده و  بیش از پیش باعث تخریب جایگاه سازمان ملل متحد نشود.‌

معاون بین الملل ستاد حقوق بشر در پایان با تاسی به استدلال دبیرکل سازمان ملل متحد که موفقیت فرایند صلح سازی این سازمان را منوط به متوقف شدن فرایند کشتن حافظان صلح توسط طرفین درگیر دانسته بود خواستار محکومیت شدید حمله تروریستی علیه دانشمندان هسته ای فارغ از ملیت و محل وقوع، بعنوان اصلی ترین ظرفیت در صیانت از  ایمنی و امنیت تاسیسات هسته‌ای در جای جای جهان شده و این ترک فعل را مستوجب مسئولیت بین المللی وی و آغاز فصل جدیدی در بی اعتنایی نسبت به تروریسم  دولتی توسط عالی ترین مقام سازمان ملل متحد دانست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.