تاریخ انتشار : شنبه 23 مهر 1401 - 6:13
کد خبر : 88150

حمایت اردوغان از طرح پوتین برای ایجاد مرکز بین‌المللی عرضه گاز

حمایت اردوغان از طرح پوتین برای ایجاد مرکز بین‌المللی عرضه گاز

رئیس جمهور ترکیه با حمایت از پیشنهاد همتای روسیه‌ای خود درباره ایجاد یک «مرکز بین‌المللی عرضه گاز طبیعی» در ترکیه، گفت که طرح‌ احداث به‌زودی ارائه خواهد شد.

به گزارش تیتر داغ؛ رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه با اشاره به ایده پیشنهادی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه جهت احداث یک «مرکز گازی» در ترکیه جهت عرضه گاز روسیه به اروپا، از آغاز قریب‌الوقوع فرآیند احداث این مرکز خبر داد.

اردوغان گفت که مقامات انرژی دو کشور (ترکیه و روسیه) در راستای تعیین بهترین مکان برای احداث مرکز توزیع گاز با یکدیگر همکاری خواهند کرد؛ مرکزی که احتمالاً در شمال غرب ترکیه، در منطقه تراس واقع خواهد شد.

اردوغان اظهار داشت: به همراه پوتین، به وزرای انرژی و منابع طبیعی و همچنین نهادهای مربوطه، دستور داده‌ایم تا با یکدیگر همکاری کنند.

وی گفت که ترکیه همین حالا هم یک مرکز ملی توزیع داشته و این مرکز جدید، نخستین مرکز بین‌المللی گاز طبیعی آنکارا خواهد بود.

وی افزود: آنها درباره این موضوع مطالعه خواهند کرد. در بهترین مکان، این مرکز توزیع را احداث خواهیم کرد.

این تصمیم در حاشیه اجلاس منطقه‌ای آستانه و در جلسه‌ای پشت درهای بسته بین اردوغان و پوتین گرفته شد. رئیس جمهور روسیه پیشنهاد احداث مرکز بزرگ عرضه گاز در ترکیه به منظور مدیریت عرضه گاز ارسالی به اروپا را مطرح کرد؛ گازی که پیش از این از طریق خط لوله نورد استریم یک و از زیر دریای بالتیک به اروپا و آلمان انتقال پیدا می‌کرد.

خطوط لوله نورد استریم یک و ۲، در ماه سپتامبر و پس از وقوع چند انفجار مشکوک به خرابکاری، به شدت دچار آسیب‌دیدگی شدند.

پوتین با تمجید از ترکیه به عنوان یکی از «قابل اطمینان‌ترین» شرکای انتقال سوخت روسیه به اروپا، تاکید کرد که یک مرکز بین‌المللی عرضه گاز نه تنها به عنوان یک سکوی عرضه مورد استفاده قرار می‌گیرد، بلکه می‌توان از آن برای قیمت‌گذاری گاز و جلوگیری از «سیاسی‌کاری» در این موضوع استفاده کرد.

پس از آنکه چندین تن در روسیه به اتهام خرابکاری در خط لوله «تِرک‌استریم» بازداشت شدند، کرملین از آنکارا خواست تا زیرساخت‌های گازی خود را توسعه دهد. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفته است که این خط لوله در حال حاضر تنها «مسیر کاملاً فعال، بارگیری شده و بدون اشکال» انتقال گاز روسیه به اروپا است.

منبع: راشاتودی

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.