تاریخ انتشار : یکشنبه 15 دی 1398 - 8:43
کد خبر : 5822

حمله الشباب به پایگاه مورد استفاده آمریکایی‌ها در کنیا

حمله الشباب به پایگاه مورد استفاده آمریکایی‌ها در کنیا

به گزارش تیترداغ؛ به گفته یک منبع مطلع، گروه الشباب سومالی به یک پایگاه نظامی در بخش لاما در منطقه ساحلی کنیا که مورد استفاده پرسنل ارتش ایالات متحده و کنیاست، حمله کرد اما میزان تلفات احتمالی هنوز مشخص نیست.

به گزارش تیترداغ؛ به گفته یک منبع مطلع، گروه الشباب سومالی به یک پایگاه نظامی در بخش لاما در منطقه ساحلی کنیا که مورد استفاده پرسنل ارتش ایالات متحده و کنیاست، حمله کرد اما میزان تلفات احتمالی هنوز مشخص نیست.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، این حمله تاکیدی بر ادامه حملات الشباب است که کمپین مرگبار بمبگذاری و حملات مسلحانه دارد. ارتش سومالی هم می‌گوید در حمله به یک پایگاه گروه الشباب ده‌ها شبه‌نظامی کشته و چند خودروی بمبگذاری شده نابود شد.

حدود یک هفته پیش الشباب مسئولیت انفجاری در موگادیشو با بیش از ۹۰ قربانی را بر عهده گرفت. در روزهای پایانی سال گذشته میلادی بر اثر انفجار یک خودروی بمبگذاری شده در موگادیشو، پایتخت سومالی تعداد زیادی، از جمله ده‌ها دانش‌آموز کشته و مجروح شدند. به گفته مقامات محلی این انفجار مهیب دست‌کم ۹۰ قربانی گرفته و در اثر آن حدود همین تعداد مجروح شدند. الشباب مسئولیت این انفجار انتحاری را بر عهده گرفت.

حمله تلافی‌جویانه ارتش سومالی به الشباب

خبرگزاری آلمان شامگاه جمعه ۱۳ دی ماه (سوم ژانویه) از قول اسماعیل مختار عمر، سخنگوی دولت سومالی گزارش داد، در حمله تلافی‌جویانه یگان‌های ویژه ارتش به یکی از پایگاه‌های گروه الشباب دست‌کم ۳۰ شبه‌نظامی کشته شدند و چند خودرو بمبگذاری شده نابود شده است.

بنا بر این گزارش فرمانده یکی از واحدهای ضدتروریستی که توسط نظامیان ایالات متحده آموزش دیده‌اند در یک مصاحبه رادیویی گفته پایگاهی که به آن حمله شد در روستایی در استان شابله در جنوب سومالی قرار داشته است.

او می‌گوید در حمله به این پایگاه یکی از فرماندهان ارشد الشباب نیز کشته شده که طراحی حمله‌های سنگین انتحاری با خودروهای بمبگذاری شده را بر عهده داشته و تعدادی از این خودروها با مقدار زیادی مواد منفجره نیز هدف قرار گرفته‌اند. برخی منابع گزارش داده‌اند که نیروهای آمریکایی نیز در حمله به پایگاه شبه‌نظامیان شرکت داشته‌اند. سخنگوی دولت سومالی از تائید یا تکذیب این خبر خودداری کرده است.

پس از انفجار مهیب خودروی بمبگذاری شده هفته گذشته پهپادهای آمریکا مواضع این شبه‌نظامیان را هدف قرار دادند. در این حمله چهار عضو گروه الشباب کشته شدند.

به گزارش خبرگزاری آلمان ارتش سومالی پیش از حمله به پایگاه الشباب موفق شده بود طی ۴۸ ساعت شبه‌نظامیان الشباب را از تعدادی از روستاهای استان شابله عقب براند.

انفجار هفته گذشته در نزدیکی یک پست بازرسی در یکی از محله‌های پر رفت و آمد موگادیشو رخ داد. به گفته پلیس شدت انفجار به حدی بود که دو مینی‌بوس حامل دانش‌آموزان در آن نزدیکی آسیب دیدند و بدنه آن‌ها در برخی قسمت‌ها کاملا متلاشی شد.

اعتراض علیه ترور و خشونت در موگادیشو

روز پنج‌شنبه هزاران شهروند سومالیایی در موگادیشو دست به تظاهرات زدند و خواهان پایان دادن به عملیات خونین تروریستی شدند. برخی تظاهرکنندگان برای مدت کوتاهی جلوی عبور خودروها را گرفتند و علیه ادامه خشونت و خونریزی شعار دادند.

عمر محمود محمد، شهردار موگادیشو از معترضان خواست تسلیم فشار و تهدید شبه‌نظامیان الشباب نشوند. او خطاب به معترضان گفته تروریست‌ها فرزندان شما را می‌کشند حتی اگر از آن‌ها حمایت مالی کنید.

گفته می‌شود باج‌گیری از مردم و مغازه‌داران یکی از منابع تامین مالی الشباب، به خصوص در مناطق تحت کنترل آن‌هاست. گروه الشباب که از جریان‌های نزدیک به شبکه تروریستی القاعده محسوب می‌شود، علیه دولت مرکزی سومالی می‌جنگد و تا سال ۲۰۱۱ بر بخشی از موگادیشو تسلط داشت. این شبه‌نظامیان با حمایت واحدهای نظامی اتحادیه آفریقا از موگادیشو بیرون رانده شدند اما هنوز بر بخش‌هایی از سومالی از جمله مناطق جنوبی تسلط دارند.

منبع: ایسنا

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.