تاریخ انتشار : دوشنبه 16 بهمن 1402 - 16:12
کد خبر : 113887

ظفری

خسارات ناشی از حوادث طبیعی در ایران سالانه ۵ میلیارد دلار است

خسارات ناشی از حوادث طبیعی در ایران سالانه ۵ میلیارد دلار است

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیرت بحران کشور گفت: خسارات ناشی از حوادث طبیعی و انسان ساز در ایران سالانه ۵ میلیارد دلار است.

به گزارش تیتر داغ؛ حسین ظفری، معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیرت بحران کشور عنوان کرد: با وجود آنکه ایران حدود ۱ درصد درصد جمعیت جهان را دارد اما ۶% خسارات ناشی از مخاطرات طبیعی را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: بر اساس مطالعات جهانی، خسارات ناشی از حوادث طبیعی و انسان ساخت در ایران، سالانه به‌طور متوسط ۵ میلیارد دلار است که بدین ترتیب ایران را جز ۱۰ کشور حادثه خیز جهان و چهارمین کشور آسیا می‌شناسند. این موضوع به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص ایران است که دارای مخاطرات متنوع و متعدد طبیعی و انسان ساخت است از سوی دیگر آسیب پذیری‌های مختلف، موجب افزایش ریسک بروز بحران در کشور عزیزمان شده است.

سخنگوی سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: رویکرد جدید سازمان مدیریت بحران به سمت هوشمندسازی مدیریت بحران سوق داده شده است همچنین در این راستا طراحی و معماری سامانه‌های جامع، با لایه‌های گوناگون اطلاعاتی و اطلس مخاطرات طبیعی در دستور کار سازمان مدیریت بحران قرار گرفته است.

وی گفت: استفاده کار آمد و ساماندهی ظرفیت عظیم و پای کارِ نیروهای جهادی و مردمی، با فعال کردن حلقه‌های میانی و کار گروهای میدانی و ظرفیت بخشِ خصوصی شامل شرکت‌های صنعتی، معدنی ساختمانی، خدماتی و کشاورزی و نیز بهره‌گیری از نیروهای مردمی و خیرین با راه اندازی قرارگاه مردم یاری بحران در تمامی استان‌ها در دستور کار قرار دارد.

ظفری بیان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده، تنها راه مقابله مؤثر با این مخاطرات انجام اقدامات پیشگیرانه که با برنامه‌های آموزشی، فرهنگ سازی و هوشمندسازی بحران و همچنین آمادگی از طریق برگزاری مانور است موجب کاهش ۱۲ تا ۲۴ برابری هزینه‌های ناشی از خسارات خواهد شد. بر این اساس از سال ۱۴۰۰ تا سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۵۲۱۸ مانور در سراسر کشور در سطوح ملی، استانی و شهری و روستایی و محله‌ای برگزار شده است که موجب ارتقا آمادگی دستگاه‌های ماده ۲ قانون مدیریت بحران کشور شده است.

معاون هماهنگی پیشگیری و کاهش خطرپذیری سازمان مدیریت بحران کشور افزود: تقویت سامانه‌های هشدار سریع از جمله لرزه نگارها، شتاب نگارها، هشدار سیلاب، آتش سوزی، طوفان و… موجب کاهش قابل توجه تلفات جانی و خسارات مالی شده است بگونه‌ای که از سال ۱۴۰۰ تا کنون با حمایت سازمان مدیریت بحران کشور، تعداد ۱۵ ایستگاه به شبکه لرزه‌نگاری و ۱۷۷ ایستگاه فعال به شبکه شتاب‌نگاری کشور اضافه شده است.

وی در پایان گفت: با توجه به اینکه حوزه مدیریت بحران فرابخشی است لذا تحقق جامعه‌ای ایمن و تاب‌آور نیازمند مشارکت جمعی و هم افزایی بین دستگاه‌ها و آحاد مردم است.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.