تاریخ انتشار : دوشنبه 20 تیر 1401 - 11:29
کد خبر : 34184

داربست چکشی چیست؟

داربست چکشی چیست؟

داربست یکی از ابتدایی‌ترین ملزومات هر پروژه ساختمانی است. داربست‌های چکشی سازه‌های موقتی هستند که در هنگام انجام تعمیرات یا نگهداری ساختمان‌ها، پل‌ها و غیره استفاده می‌شوند. یک سیستم داربست کارآمد برای صنعت ساخت و ساز ضروری است. داربست‌های ساختمانی با کیفیت، بادوام و ایمن برای ایمنی کارگران در محل کار، مورد نیاز است و

داربست یکی از ابتدایی‌ترین ملزومات هر پروژه ساختمانی است. داربست‌های چکشی سازه‌های موقتی هستند که در هنگام انجام تعمیرات یا نگهداری ساختمان‌ها، پل‌ها و غیره استفاده می‌شوند. یک سیستم داربست کارآمد برای صنعت ساخت و ساز ضروری است.

داربست‌های ساختمانی با کیفیت، بادوام و ایمن برای ایمنی کارگران در محل کار، مورد نیاز است و انتخاب مناسب‌ترین نوع داربست‌های ساختمانی برای این کار حیاتی است. سیستم‌های داربست می‌توانند محیط را برای کارگران ایمن کنند و کارایی کلی را بهبود بخشند. اگرچه این روزها انواع داربست در بازار موجود است. با این حال، اکثر حرفه‌ای‌ها از داربست‌های مدولار استفاده می‌کنند. داربست مدولار چکشی و داربست مدولار مثلثی دو نوع رایج داربست در ایران هستند.

داربست چکشی

داربست چکشی یا اسکافلد چکشی (در انگلیسی Scaffold یا اسکافلد، به معنای داربست است)، یکی از انواع داربست‌های مدولار است که در آن میله‌ها، تیرها و مهاربندها فقط در مجاورت یکدیگر قرار می‌گیرند و از پیچ و مهره در این نوع داربست استفاده نمی‌شود. نصب و باز کردن آن‌ها بسیار آسان است و برای بستن اتصالات نیازی به آچار نیست و برای جداسازی و نصب میله‌ها و قطعات تنها از ضربات چکش استفاده می‌شود.

داربست چکشی به دلیل نیاز کم به تجهیزات به عنوان ساده‌ترین نوع داربست برای نصب و استقرار شناخته می‌شود.

برای نصب داربست چکشی، نصابان داربست میله‌های افقی (ledgers) و میله عرضی (Transoms) را با ضربات چکش به میله‌های عمودی (Standard) متصل می‌کنند برای تطبیق بیشتر پروژه، ممکن است از لوازم جانبی مانند براکت‌های جانبی، سکوهای ضد لغزش، نرده‌های محافظ یا گاردریل دوتایی و تخته‌های زیرپایی استفاده شود.

انواع داربست چکشی

داربست مدولار چکشی ستاره ای

داربست چکشی ستاره‌ای را می‌توان با سرعت زیادی مونتاژ کرد. این نوع داربست در سراسر جهان به طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد و در انواع و اقسام پروژه‌ها از ساخت خانه گرفته تا عملیات معدنی و پالایشی استفاده می‌شود.

داربست چکشی چیست؟

داربست مدولار چکشی کاسه‌ای یا کاپلاک

داربست چکشی کاپلاک (Cuplock) نوعی داربست مدولار با سیستم قفل منحصر به فرد است. این داربست نیز یکی از محبوب‌ترین انواع داربست در ساخت و ساز مدرن است.

داربست کاپلاک به دلیل توانایی آن در تحمل بارهای سنگین بسیار مورد توجه است. داربست چکشی کاپلاک، یک سیستم کاملاً گالوانیزه است که در برابر زنگ‌زدگی و آسیب‌های جوی بسیار مقاوم است و می‌تواند ۲۰٪ سبک‌تر از لوله‌های فولادی معمولی باشد. مکانیزم قفل منحصر به فرد کاپلاک امکان نصب سریع و انعطاف‌پذیر را فراهم می‌کند.

داربست چکشی کاپلاک به دلیل تطبیق‌پذیری آن در سراسر جهان از ساختمان‌های ساده خانگی گرفته تا سازه‌های صنعتی پیچیده دیده می‌شود. همچنین می‌توان از آن در داربست‌های نوسازی، داربست‌های نما، داربست‌های بنایی و برج‌های پلکانی و همچنین در کاربردهای تخصصی‌تر مانند کشتی‌سازی استفاده کرد. علاوه بر این، به ویژه برای سازه‌های منحنی مناسب است زیرا میله‌های افقی را می‌توان تقریباً از هر زاویه‌ای قفل کرد.

داربست چکشی چیست؟

برای نصب داربست چکشی، حداکثر چهار لوله افقی به یک میله عمودی متصل می‌شود؛ که سپس با یک ضربه چکش در موقعیت خود قفل می‌شود. به این نحو که هرکدام از میله‌های افقی مابین دو قسمت بالایی و پایینی قفل که مانند فنجان و کاسه است مطابق شکل بالا قرار می‌گیرد. کاسه پایینی ثابت است و کاسه بالایی کشویی است که بعد از قرار گرفتن میله‌های افقی، روی انتهای تیغه‌های افقی می‌افتند و می‌چرخد تا محکم در جای خود قفل شوند. بعد از آنکه تمام میله‌های افقی در جای خود قرار گرفتند با ضربات چکش سعی می‌شود که قفل در محل خود محکم شود.

داربست چکشی کاپلاک دارای نقاط قوت زیادی است. سیستم قفل نه تنها انعطاف‌پذیر است، بلکه در زمان و هزینه صرفه‌جویی می‌کند زیرا مونتاژ آن آسان است، به اتصالات کمتری نیاز دارد و اتصالات شل کمتری دارد.

مزایای داربست چکشی

داربست چکشی مدولار است، به این معنی که می‌توان آن را برای مقاصد مختلف در صورت نیاز تغییر داد. این نوع سیستم به ویژه در شرایطی که نمای ساختمان متفاوت است و استفاده از داربست‌های سنتی ممکن نیست، مفید است. مزایای داربست چکشی عبارت است از:

تطبیق پذیری

تطبیق‌پذیری داربست چکشی امکان استفاده از آن را در شرایط مختلف فراهم می‌کند. این سیستم به صورت انعطاف‌پذیر طراحی شده است و هر جزء به راحتی با پروژه‌های مختلف سازگار است زیرا در هر زمان تنها با افزودن یا حذف ماژول‌ها می‌توان طراحی آن را تغییر داد.

سهولت استفاده

داربست چکشی یک سیستم بدون پیچ و مهره است و تنها با یک حرکت می‌توان آن را مونتاژ کرد. مغزی اتصال به چهار میله افقی اجازه می‌دهد که به راحتی و به سرعت متصل شوند، در زمان راه‌اندازی این نوع داربست صرفه‌جویی شود و همچنین تعداد کارگران مورد نیاز برای این کار بسیار کمتر است.

برخلاف دیگر سیستم‌های داربست، داربست چکشی برای راه‌اندازی به بیش از یک چکش نیاز ندارد. قطعات مختلف به شکلی قابل تنظیم و ایمن در کنار هم قرار می‌گیرند و برای محکم شدن در جای خود فقط به چند ضربه چکش نیاز دارند. این سیستم علاوه بر ساده‌سازی الزامات ابزار دستی برای راه‌اندازی، نسبتاً سریع نصب می‌شود و باعث صرفه‌جویی در زمان نیز می‌شود.

داربست چکشی چیست؟

امنیت

دوام و استحکام سیستم داربست چکشی بی نظیر است. می‌توان آن را به راحتی باز کرد و آن را برای مشاغلی که نیاز به جابجایی منظم در اطراف یا مکان‌های مختلف مانند سایت‌های ساختمانی دارند، استفاده کرد! روشی که اجزای افقی به میله‌های عمودی متصل می‌شوند تضمین می‌کند که وزن قطعات همیشه پشتیبانی می‌شود، حتی زمانی که به درستی ایمن نشده باشند. این بدان معنی است که حتی اگر یک نقطه اتصال خاص در اثر نصب نادرست شل شده باشد، سازه همچنان پابرجا باقی می‌ماند و می‌توان آن را با خیال راحت تعمیر کرد.

استحکام

تقریباً تمامی انواع داربست به لطف آلومینیوم یا فولاد می‌توانند دوام سازه را تضمین کنند. بسته به درجه فولاد، آن‌ها همچنین می‌توانند در برابر آب و هوا، واکنش‌های شیمیایی و همچنین سایش و پارگی مقاوم باشند.

نیاز به نیروی کار کمتر

 

یکی دیگر از مزایای عمده‌ای که می‌توانید با داربست‌های چکشی دریافت کنید این است که می‌توانید نیروی کار را ذخیره کنید. داربست چکشی در مقایسه با سایر انواع داربست به راحتی قابل نصب است. همچنین می‌توانید سریع و فوری آن را نیز از بین ببرید!

اتصالات کمتر شل می‌شوند

 

اگر نگران ایمنی و امنیت کارگران هستید، با داربست‌های چکشی دیگر نگران نخواهید بود! به لطف اتصالات موجود در سازه، احتمال شل شدن اتصالات به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد که به این معنی است که ایمنی و امنیت کارگران شما افزایش یافته است.

این موارد از جمله مزایای برتر انتخاب داربست چکشی هستند؛ و اگر آن را از یک تأمین کننده یا تولیدکننده قابل اعتماد دریافت کنید، هرگز مشکلی نخواهید داشت!

نکاتی برای استفاده از داربست چکشی

  1. هرگز از داربست چکشی بدون پشتیبانی و تجهیزات ایمنی مناسب استفاده نکنید. شما نه تنها امکان رساندن آسیب به خود یا دیگران را دارید، بلکه در صورت سقوط داربست چکشی به اموال خود نیز آسیب وارد می‌کنید.
  2. همیشه داربست‌های چکشی را قبل از استفاده برای هر منظوری با نگاه کردن به هر اتصال و بررسی خوردگی یا سایر عیوب بازرسی کنید. این کار بسیار حائز اهمیت است زیرا داربست‌های چکشی زمانی که زیر وزن یک جسم یا شخص به دلیل ساختار معیوب اتصالات و تکیه‌گاه‌ها فرو می‌ریزند می‌توانند خطرناک باشند.
  3. داربست چکشی یک سازه موقت عالی برای ساخت و ساز است. این داربست سبک وزن بوده و حمل و نقل آن آسان است که آن‌ها را برای ساختمان‌های چند طبقه با راه‌پله‌های باریک ایده آل می‌کند. در صورت وجود هرگونه نشانه‌ای از خوردگی یا آسیب نباید از داربست چکشی استفاده شود.
  4. داربست چکشی فقط می‌تواند مقدار معینی وزن را قبل از اینکه ناپایدار شوند و تحت فشار فرو بریزند، نگه دارند. داربست چکشی یک سازه موقت است که فقط باید تا زمان تکمیل پروژه مورد استفاده قرار گیرد. اسکافلد چکشی کار در ارتفاعات را بدون ترس از آسیب یا مرگ در اثر سقوط اجسام ممکن می‌سازد.

 

اگر شما یک طراح داربست هستید، داربست چکشی احتمالاً داربست انتخابی سیستم شما خواهد بود. از کاربردهای تجاری گرفته تا مسکونی، داربست چکشی هم آسان است و هم نسبتاً سازگار است.

با سرعتی که صنعت ساخت و ساز در حال رشد است، تقاضا برای خدمات داربست در حال افزایش است؛ بنابراین اگر روی یک پروژه ساختمانی کار می‌کنید، مطمئن شوید که کارگران خود را با یک محیط امن و ابزارهای صحیح تجهیز می‌کنید که به آن‌ها کمک می‌کند کار خود را یکپارچه انجام دهند. ارزش این را دارد که امروز روی داربست چکشی سرمایه‌گذاری کنید تا بهره‌وری پروژه ساخت و ساز خود را بهبود ببخشید و تمام پروژه‌های خود را بدون مشکل انجام دهید. تنها پولاد با سال‌ها تجربه، بهترین و باکیفیت‌ترین تجهیزات ساختمان از جمله انواع داربست را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، همچنین مشاوره مدیریت پروژه را توسط کارشناسان خبره ارائه می‌دهد تا طیف وسیعی از تجربیات خود را در اختیار شما قرار دهد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.