تاریخ انتشار : یکشنبه 30 مهر 1402 - 10:55
کد خبر : 107011

دانش بنیان‌ها دستگاه‌های نانواکسیژن برای مزارع آبزی پروری ساختند

دانش بنیان‌ها دستگاه‌های نانواکسیژن برای مزارع آبزی پروری ساختند

فناوران یک شرکت دانش بنیان موفق به ساخت دستگاه های نانواکسیژن برای استفاده در مزارع آبزی پروری شدند که این سیستم نوین تولید آبزیان را تا ۳ برابر افزایش می دهد.

به گزارش تیتر داغ؛ عارف دادگستر مدیر عامل شرکت دانش بنیان نانو حباب انرژی درباره فعالیت این شرکت توضیح داد و گفت: بخشی از فعالیت شرکت در حوزه آبزی پروری است که در این زمینه سامانه‌های نانو اوزنی را تولید کرده ایم که گندزدایی و حذف میکروب‌ها را از سطح آب انجام می‌دهد و در بخش دوم دستگاه‌های نانواکسیژنی ساخته ایم که وظیفه اکسیژن رسانی پیشرفته را به منظور افزایش میزان تولید ماهیان برعهده دارند.

این فعال فناور ضمن اشاره به اینکه اکسیژن یکی از مهمترین فاکتورهای آبزی پروری است و متابولیسم ماهیان به شدت تحت تأثیر غلظت اکسیژن است، خاطرنشان کرد: کاهش میزان اکسیژن محلول باعث کاهش تنفس و فعالیت تغذیه شده که سرعت رشد آبزیان را کند می‌کند و می‌تواند سبب بیماری و عفونت‌های قارچی شود.

وی ضمن بیان این مطلب که با اکسیژن کافی در آب می‌توان تراکم بیشتری از آبزی در واحد سطح نگهداری کرد که منجر به افزایش عملکرد تولید خواهد شد، تصریح کرد: اکسیژن کافی می‌تواند از سمی شدن آب به وسیله مواد دفعی آبزیان یا حتی موادی که از بیرون وارد آب می‌شوند، بکاهد.

وی ادامه داد: فناوری نانو حباب به عنوان نسل جدید سیستم اکسیژن رسانی نقش ویژه ای در کاهش تلفات و افزایش میزان تولید دارند. در ژنراتورهای نانو حباب که توسط این شرکت ساخته شده راندمان اکسیژن به داخل آب بسیار بالا بوده به طوری که بهره برداری از حداکثر ظرفیت را از طریق حباب‌های نانو به عنوان منابع اکسیژن غوطه ور در داخل آب فراهم می‌کند.

دادگستر خاطرنشان کرد: اکسیژن رسانی با استفاده از فناوری نانوحباب نسبت به روش‌های مرسوم اکسیژن رسانی عملکرد بهتری دارند و می‌توانند اکسیژن را به تمام استخرهای پرورشی برسانند. همچنین باعث می‌شود استرس ماهی‌ها پایین بیاید و در نتیجه بیماری ماهی‌ها کمتر می‌شود و راندمان تولید افزایش می‌یابد.

وی از دیگر مزیت‌های نانو حباب در مزارع آبزی پروری را افزایش راندمان اختلاط اکسیژن، بهتر شدن کیفیت آب، کاهش تلفات و بیماری، پرورش ماهیان سردابی گرمایی و میگو، افزایش راندمان مصرف اکسیژن توسط آبزی و افزایش تراکم تولید عنوان کرد و گفت: به طور مثال از این فناوری در یک مزرعه قزل آلا در شهر ارومیه استفاده کردیم که تراکم تولید را تا ۳۰۰ درصد افزایش داد. این مزرعه پرورش ماهی، یک مزرعه ۱۳۰ تنی است و در این پروژه ستاد نانو ناظر پروژه بود و ما مجری طرح بودیم و در حال حاضر این آزمایش تأیید شده است.

این فعال فناور با بیان اینکه ما تنها شرکتی هستیم که تاییدیه سیستم نوین اکسیژن رسانی پیشرفته در آبزی پروری را دریافت کرده ایم، افزود: در حال حاضر در مرحله تجاری سازی قرار داریم.

وی با اشاره به تنش آبی در برخی استان‌های کشور گفت: در حال حاضر با بحران کم آبی در کشور مواجه هستیم و این موضوع باعث شده برخی مزارع پرورش ماهی از مدار کار خارج شوند در حالی که ما معتقدیم که می‌توان با استفاده از این تکنولوژی مزارع پرورش ماهی را سرپا نگه داشت.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.