تاریخ انتشار : پنجشنبه 12 مرداد 1402 - 10:12
کد خبر : 102426

درخواست هنیه از رئیس پارلمان لبنان درباره اردوگاه عین الحلوه

درخواست هنیه از رئیس پارلمان لبنان درباره اردوگاه عین الحلوه

رئیس دفتر سیاسی حماس در تماس تلفنی با رئیس پارلمان لبنان خواستار دخالت مثبت نبیه بری برای توقف درگیری در اردوگاه عین الحلوه لبنان شد.

به گزارش تیتر داغ؛  اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی حماس، تلفنی با نبیه بری رئیس پارلمان لبنان گفتگو کرد.

رئیس دفتر سیاسی حماس در این تماس تلفنی به تشریح اوضاع در اردوگاه عین الحلوه در پرتو شرایط تاسف بار آن، پرداخت.

وی در این تماس تلفنی خواستار تحرک مثبت نبیه بری برای توقف درگیری جاری در این اردوگاه شد.

«اسماعیل هنیه»، رئیس دفتر سیاسی حماس پیش از این هم با ارسال نامه‌ای به «سید حسن نصرالله»، دبیرکل حزب الله لبنان وضعیت اردوگاه فلسطینی عین الحلوه در لبنان را تشریح کرده بود.

در نامه اسماعیل هنیه به سید حسن نصرالله آمده است: «حوادث ناگواری که در حال حاضر در اردوگاه عین الحلوه در حال وقوع است، منجر به جان باختن تعدادی از فرزندان فلسطین و مجروح شدن ده‌ها نفر شده است. همچنین تعدادی از خانواده‌ها به ناگزیر به بیرون از اردوگاه آواره شدند.»

در ادامه این نامه؛ رئیس دفتر سیاسی حماس از دبیرکل حزب الله لبنان خواستار کمک و تلاش برای آرام شدن اوضاع اردوگاه فلسطینیان شده و گفته است: «از حضرتعالی درخواست دارم تا برای توقف درگیری‌های جاری در اردوگاه عین الحلوه تلاش نمائید و اوضاع را به حالت قبل برگردانید. اطمینان خاطر و تاکید دارم که جنبش حماس نیز به امنیت و ثبات در این اردوگاه اهمیت می‌دهد و این اردوگاه همچنان صحنه بازگشت به فلسطین خواهد بود و سلاح‌های فلسطینیان فقط علیه دشمن صهیونیستی استفاده خواهد شد.»

هنیه همچنین بر لزوم احترام به تصمیمات مراجع فلسطینی به ویژه کمیسیون اقدام مشترک فلسطینی و هماهنگی کامل با مراجع رسمی ذیربط لبنان در خصوص عدم توسل به تسلیحات، آتش بس نهایی و عقب نشینی شورشیان در اردوگاه اشاره کرد و گفت: «حضور شبه نظامیان در خیابان‌ها فرصتی برای کمیته تحقیق برای رسیدگی به جنایت‌هایی است که با هماهنگی برخی مقامات ذیربط انجام شده است.»

با وجود آنکه چند روز از آغاز درگیری‌ها در اردوگاه آوارگان فلسطینی در جنوب لبنان می‌گذرد اما تحلیلگران همچنان به بررسی ابعاد این فتنه در راستای انحراف افکار عمومی از اوضاع متشنج اراضی اشغالی و مشغول کردن گروه‌های مقاومت به خود می‌پردازند.

تشدید رقابت داخلی میان گروه‌های فلسطینی موجب سو قصد به جان محمود خلیل و عبد فرهود از اعضای عصبه الانصار و الشباب المسلم و ترور ابو اشرف العرموشی از مسئولان ارشد جنبش فتح در اردوگاه آوارگان فلسطینی- سوری عین الحلوه در لبنان شده است.

با گسترش دامنه نبرد مسلحانه میان گروه‌های درگیر، احزاب و ارتش لبنان برای کنترل نزاع و اعلام آتش‌بس به صورت مستقیم ورود پیدا کردند. المیادین به نقل از منابع محلی، خبر از افزایش سطح خشونت‌ها و ترک اردوگاه از سوی ۶۰ درصد از ساکنان آن داده است. علاوه بر این نیروهای سازمان ملل نیز به صورت موقت عملیات کمک‌رسانی به ۵۰ هزار نفر آواره اردوگاه عین الحلوه را به حالت تعلیق درآوردند.

اردوگاه عین الحلوه بزرگ‌ترین محل تجمع آوارگان فلسطینی در لبنان است. این منطقه فلسطینی‌نشین در نزدیکی شهر ساحلی صیدا واقع شده است. قدمت تأسیس عین الحلوه به سال ۱۹۴۸ باز می‌گردد. به گزارش سازمان کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان، تعداد فلسطینی‌های حاضر در عین الحلوه ۵۴ الی ۷۰ هزار نفر اعلام شده اما پس از آغاز بحران داخلی سوریه در سال ۲۰۱۱ تعداد پناهندگان این اردوگاه به رقم ۱۲۰ هزار افزایش یافته است. این موضوع سبب شده است تا عین الحلوه بدل به محلی برای حضور انواع عناصر وابسته به جریان‌های اسلام‌گرا، سلفی، ملی‌گرا و جریان نزدیک به فتح شود. با وجود قرار داشتن این اردوگاه در خاک لبنان اما ارتش ورود به این اردوگاه را ممنوع اعلام کرده و مسئولیت آن را به گروه‌های فلسطینی واگذار کرده است.

منبع: المیادین

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.