تاریخ انتشار : دوشنبه 4 دی 1402 - 10:23
کد خبر : 111043

یافته جدید محققان؛

درمان سل با نانوذرات پرشده با آنتی بیوتیک!

درمان سل با نانوذرات پرشده با آنتی بیوتیک!

محققان دانشگاه ایالتی سائوپائولو به بررسی عملکرد نانوذرات پر شده با آنتی بیوتیک و سایر ترکیبات ضد میکروبی پرداختند.

به گزارش تیتر داغ؛ محققان نشان دادند که این نانوذرات بر روی سلول‌های آلوده به باسیل که باعث سل می‌شود، اثربخش هستند. این فناوری کم هزینه‌ که شامل نانوذرات پر از آنتی بیوتیک و سایر ترکیبات ضد میکروبی است، می‌تواند برای مقابله با عفونت باکتری‌هایی نظیر سل مورد استفاده قرار گیرد.

نتایج این پروژه که توسط محققان در دانشگاه ایالتی سائوپائولو (UNESP) در برزیل انجام شده، در قالب مقاله‌ای در نشریه Carbohydrate Polymers به چاپ رسیده است. نتایج این مقاله نشان داده است که این راهبرد نانویی می‌تواند برای مقابله با مقاومت باکتریایی چند دارویی استفاده شود.

به گفته وزارت بهداشت برزیل، در سال ۲۰۲۲ حدود ۷۸۰۰۰ مورد سل گزارش شده است که ۵ درصد بیشتر از سال گذشته بوده و بیشتر از هر کشور دیگری در قاره آمریکا است. علاوه بر افزایش آمار مبتلایان، تعداد موارد مربوط به سویه‌های مقاوم در برابر چند دارویی نیز در حال رشد است.

عامل اصلی این بیماری باسیلوس مایکوباکتریوم توبرکلوزیس، یکی از کشنده‌ترین باکتری‌های شناخته شده برای دانشمندان است. انتقال از طریق استنشاق باسیل رخ می‌دهد، که به آلوئول‌های ریوی مهاجرت می‌کنند و باعث التهاب مجاری هوایی و در نهایت از بین بردن بافت ریه می‌شود.

استفاده از فناوری نانو یکی از راهبردهای جدید درمانی است که دانشمندان را در سراسر جهان برای مقابله با این بیماری امیدوار می‌کند. این گروه نشان داد نانوذراتی شامل N- استیل سیستئین به همراه کیتوزان (یک ترکیب طبیعی در اسکلت بیرونی سخت‌پوستان)، یک پپتید ضد میکروبی که در اصل از پوست نوعی قورباغه برزیلی جدا شده و ریفامپین (آنتی بیوتیکی که معمولاً برای درمان سل استفاده می‌شود) می‌تواند به شکل موثری در درمان سل به کار رود.

نتایج نشان داد که نانوذرات به طور قابل توجهی از پیشرفت بیماری جلوگیری می‌کنند و مقاومت در برابر دارو را بدون ایجاد آسیب سلولی رفع می‌کند.

به گفته محققان این پروژه، داروی ریفامپین به تنهایی برای مقابله با برخی از گونه‌های باسیل، منسوخ شده است. این سامانه جدیدی که محققان ارائه کرده‌اند می‌تواند اثربخشی بالاتری داشته باشد.

منبع: مهر

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.