تاریخ انتشار : پنجشنبه 11 فروردین 1401 - 8:34
کد خبر : 29877

«در انتظار آدولف» باشید/ چالش انتخاب اسم برای کودک به دنیا نیامده

«در انتظار آدولف» باشید/ چالش انتخاب اسم برای کودک به دنیا نیامده

تماشای فیلم تئاتر «در انتظار آدولف» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی می تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی در ایام نوروز باشد.

به گزارش تیتر داغ؛ تعطیلات نوروز فرصت مناسبی برای علاقه‌مندان به تئاتر است که به دیدن آثار نمایشی روی صحنه که معمولاً از ۷ فروردین ماه اجراهای خود را آغاز می‌کنند، بنشینند اما در طول ۲ سال گذشته با توجه به تعطیلی تماشاخانه‌ها و مراکز هنری در ایام تعطیلات نوروزی به دلیل جلوگیری از شیوع بیماری کرونا و لزوم در منزل ماندن اکثر مردم، استقبال از دیدن فیلم‌تئاترهای مختلف توسط علاقه مندان به هنرهای نمایشی بیشتر شده است. البته امسال با کنترل وضعیت بیماری و عادی‌تر شدن شرایط از نیمه دوم تعطیلات نوروزی نمایش‌های مختلفی در تماشاخانه‌های تئاتری روی صحنه می‌روند یا اجرای سال قبلشان را ادامه می‌دهند و شهروندان تهرانی و یا مهمانان نوروزی که به پایتخت می‌آیند می‌توانند به دیدن این آثار بنشینند اما با این وجود دیدن فیلم تئاتری قدیمی و جدید برای افرادی که دیدن یک نمایش اجرا شده را از دست داده‌اند، علاقه‌مندانی که به دنبال تکمیل آرشیوشان هستند و یا در تهران زندگی نمی‌کنند و دیدن نمایش‌هایی که در مرکز تئاتر کشور به صحنه می‌رود برایشان امکان پذیر نیست، خالی از لطف نخواهد بود.

در همین راستا به روال سال‌های قبل در گزارش‌هایی جداگانه به معرفی فیلم تئاترهایی می‌پردازیم که در زمان اجرای عمومی مورد توجه قرار گرفتند و حتی فیلم تئاترهایشان نیز بعد از انتشار همچنان پرمخاطب هستند. از این رو دیدن فیلم تئاتر «در انتظار آدولف» به کارگردانی علیرضا کوشک جلالی به علاقه مندان هنرهای نمایشی پیشنهاد می‌شود.

نمایش «در انتظار آدولف» سال ۹۶ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر و تئاتر مستقل تهران به صحنه رفت و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت. این اثر نمایشی نوشته ماتیو دلاپرته و الکساندر دلاپاتلیر با نام اصلی «اسم کوچک» که تاکنون اقتباس‌های زیادی از آن برای اجرا شده است که علیرضا کوشک جلالی نیز با شیوه منحصر به فرد خود در کارگردانی این نمایش را برای اجرا آماده کرده بود.

اشکان خطیبی، آناهیتا درگاهی، حسین امیدی، آوا شریفی و رضا مولایی بازیگران این اثر نمایشی هستند.

«در انتظار آدولف» زندگی انسان‌هایی را روایت می‌کند که علیرغم ظاهر فرهیخته و اهل فرهنگ و ادبشان، افرادی بسیار دگم و سطحی نگر هستند.

در خلاصه این نمایش آمده است: در یک مهمانی دوستان عزیزتر از جان، بیان «یک شوخی بی مزه» باعث می‌شود تا قبرها شکافته شوند و ارواح خبیثه شروع به رژه رفتن کنند. طی بحث‌ها، ماسک‌های «تفاهم و دوستی» بی رحمانه بر زمین می‌ریزند و موقعیت‌های ابزورد و گروتسک، همراه با آتشفشانی از دیالوگ‌های گزنده و بی نظیر که یادآور سنت کمدی‌های انتقادی / اجتماعی فرانسه است، بر سر مخاطب فرود می‌آیند.

ماجرا از این قرار است که در یک مهمانی دوستانه، وینست (اشکان خطیبی) اعلام می‌کند که می‌خواهد نام فرزند در راهشان را «آدولف» بگذارد و تنش ابتدایی داستان که در ادامه شعله درگیری‌ها را می‌افروزد از همین جا کلید می‌خورد چون با وجودی که وینست می‌گوید منظورش از این نامگذاری نه اظهار ارادت به دیکتاتور خون‌ریز آلمان نازی بلکه شاعری هم‌نام او است اما دوستان وینسنت او را متهم به نژاد پرستی و فاشیست بودن می‌کنند چرا که اسم آدولف هر کسی را یاد هیتلر می‌اندازد. ماجرا به همینجا ختم نمی‌شود و آنها ظاهر متمدن خود را به زودی کنار زده و سر هر مسئله حتی بی اهمیتی به همدیگر پرخاش می‌کنند…

دیدن این فیلم تئاتر در ایام نوروز می‌تواند گزینه مناسبی برای علاقه مندان به هنرهای نمایشی باشد چون می‌توانند با دیدن این اثر لحظات مفرحی را در کنار خانواده سپری کنند و از دیدن کارگردانی درست و اصولی یک نمایش و بازی‌های جذاب اثر لذت ببرند.

این روزها علاقه مندان به دیدن فیلم‌تئاترها می‌توانند این محصولات را با خرید اینترنتی و تماشا در وی او دی‌ها و پلتفورم های مختلف نمایش فیلم تماشا کنند.

برچسب ها :

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.