تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1402 - 11:35
کد خبر : 111558

در نشست سالیانه مجمع «رصتا» مطرح شد: رسانه ملی از رویش‌های تولیدی با خروجی «اصالت محتوا» حمایت می‌کند

در نشست سالیانه مجمع «رصتا» مطرح شد: رسانه ملی از رویش‌های تولیدی با خروجی «اصالت محتوا» حمایت می‌کند
تیتر داغ: دومین دوره نمایشگاه «رصتا» (رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی)، از ١٠ تا ١٢ دی‌ماه ١۴٠٢، در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.

رئیس رسانه ملی نگاه این رسانه به حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی را حمایتی خواند و گفت: ما باید از رویش‌های تولید محتوا به عنوان دستاورد حاکمیتی حمایت و فعالیت‌های‌شان را تسهیل کنیم که «اصالت محتوا» و «اصالت ارتقای محتوای فرهنگی» خروجی این فعالیت‌هاست.

به گزارش ستاد خبری دومین نمایشگاه «رصتا»، نشست سالیانه مجمع رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران (رصتا) با حضور پیمان جبلی رئیس رسانه ملی و اعضای مجمع در سالن اجتماعات نمایشگاه مصلی امام خمینی (ره) برگزار شد.

رئیس رسانه ملی بعد از دیدن کلیپ اقدامات مجمع «رصتا» در مجمع سالانه رسانه های صوت و تصویر فراگیر ایران درباره دومین دوره برگزاری نمایشگاه رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایران گفت: خیلی خوشحالم وعده‌ها و راهبردهایی که در طول دو سال گذشته بارها به عنوان سیاست‌های تنظیم‌گری رسانه ملی در حوزه صوت و تصویر فراگیر اعلام می‌شد و چه بسا شامل نقدها، تعریض‌ها و ابهامات فراوانی عمدا یا سهوا بود، امروز در عمل به مرحله ظهور رسیده است.

جبلی ادامه داد: ما تاکید کرده بودیم که به حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی و به تولیدکنندگان و فعالان صنعت به عنوان فرصت و نه تهدید نگاه می‌کنیم؛ حتی فراتر از فرصت و به‌عنوان مکمل رسانه ملی نه رقیب. زمانی تاکید می‌شد این مسئولیت ملی و قانونی یعنی تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر بر اساس قانون به عهده صداوسیما گذاشته شده و امروز شاهد هستیم با تعامل و هم‌افزایی بین فعالان صنعت و رسانه ملی تمام صحبت‌ها عملی شده است.

وی با بیان اینکه از ۱۵۰ رسانه دارای مجوز سال گذشته، امسال به بیش از ۴۰۰ رسانه دارای مجوز و بیش از ۱۵۰ رسانه شرکت‌کننده در نمایشگاه حضور دارند، توضیح داد: سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بزرگترین دستگاه فرهنگی در کشور و همه همکارانم در حوزه تولید محتوای صوت و تصویر فراگیر ازجمله فعالان صنعت، برنامه‌سازها، سکوها و ..‌. در یک نقطه اشتراک نظر داریم؛ هیچ‌کدام از ما و شما بازار را برای بازار انتخاب نکردیم.

جبلی توضیح داد: شما می‌توانستید در حوزه‌های دیگر فعالیت کنید، ولی حوزه فرهنگ و صوت و تصویر را انتخاب کردید. یعنی جنس شما فرهنگی است. اینکه من و شما به سراغ بازار رفتیم، برای خدمت به فرهنگ کشور بوده است. قصدمان استفاده از سازکار بازار برای ارتقای فرهنگ کشورمان بوده است. ما و شما امانت‌دار این ظرفیت بزرگ هستیم.

وی خاطرنشان کرد: نگاه رسانه ملی به حوزه صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی حمایتی است‌. یعنی ما باید از رویش‌های تولید محتوا به عنوان دستاورد حاکمیتی حمایت کنیم و فعالیت‌های‌شان را تسهیل کنیم. «اصالت محتوا» و «اصالت ارتقای محتوای فرهنگی» خروجی این فعالیت‌هاست.

رئیس رسانه ملی با بیان اینکه من سال گذشته در جمع خبرنگاران در نمایشگاه «رصتا» وعده دادم که در آینده شاهد خودتنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی خواهیم بود، افزود: الحمدالله این وعده عملی شد. وعده داده بودیم که به زودی نمایندگان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در فرآیندهای تصمیم‌گیری و حتی صدور مجوز می‌توانند فعالیت کنند. امیدوارم این مجمع با همکاری ساترا بتواند به وظیفه تنظیم‌گری خودش عمل کند.

جبلی با بیان اینکه آنچه به عهده سازمان صداوسیما و ساترا گذاشته شده تنظیم‌گری و نه‌فقط نظارت است، افزود: نظارت یعنی صرفا ارزیابی سیاست‌های خط قرمزی. یعنی اینکه ببینم کلمه، واژه، عبارت، سکانس و رفتار در محتوایی مشکل نداشته باشد. اما خطور سبز کجاست؟ آن عرصه‌هایی که باید فعالیت شود و نشده کجاست؟ در سند تحول سازمان صداوسیما در دوره جدید یکی از سرفصل‌های مهم انتقال سیاست‌های خط قرمز به سیاست‌های مبتنی بر خط سبز است، که به روشنی در سیاست‌های ساترا می‌بینیم. تنظیم‌گری یعنی باید فعالان صنعت را تشویق کرد، تا به حوزه‌هایی که کسی وارد نشده ورود کنند.

رئیس رسانه ملی در پایان تأکید کرد: از سال گذشته تا الان چند اتفاق خوب را شاهد بودیم که یکی از آن‌ها تشکیل مجمع رصتا برای ارائه خدمات به رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر است.

خبرنگار: فاطمه داداشی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.