تاریخ انتشار : جمعه 25 مهر 1399 - 8:45
کد خبر : 13913

دغدغه‌های افراد نابینا برای مناسب سازی شهر

دغدغه‌های افراد نابینا برای مناسب سازی شهر

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور درباره دغدغه‌های نابینایان در حوزه مناسب سازی شهری توضیحاتی داد.

به گزارش تیتر داغ؛ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور  درباره دغدغه‌های نابینایان در حوزه مناسب‌سازی شهری، اظهار کرد: مناسب سازی یکی از موضوعات مهم برای آحاد جامعه به ویژه افراد دارای معلولیت نابینایی است.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با بیان اینکه یکی از موضوعات مهم در حوزه مناسب سازی برای نابینایان تردد در خیابان‌هاست، بیان کرد: مناسب سازی مسیر ویژه نابینایان همواره در دستور کار شهرداری‌ها بوده و تا این لحظه هم اجرا شده، اما متأسفانه در بعضی از استان‌ها و خیابان‌ها ناقص انجام شده است و شاهد هستیم که مسیر‌های ویژه نابینایان در برخی از استان‌ها و به خصوص در برخی خیابان‌های شهر تهران به سمت جوی آب، درخت و مانع‌های بزرگ منتهی می‌شود.

مومن سرایی تصریح کرد: زمانی که مسیر ویژه نابینایان به صورت شیاری باشد، یعنی باید حرکت کرد و زمانی که به صورت سکه‌ای این مسیر‌ها در روی زمین طراحی شده باشد یعنی فرد نابینا باید توقف کند، اما متأسفانه در برخی از خیابان‌ها و شهر‌های کشور شاهد هستیم که جای شیاری و سکه‌ای تغییر پیدا کرده و باعث به اشتباه انداختن نابینایان هنگام حرکت شده است.

وی با تأکید بر اینکه متأسفانه در برخی از استان‌ها نیز شاهد هستیم مسیرهای ویژه نابینایان برای تزیین پیاده‌رو‌ها استفاده شده است، گفت: این نشان می‌دهد که پیمانکاران شهرداری آن استان‌ها، آگاهی کامل از این موضوع ندارند.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور با اشاره به اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های نابینایان درگاه‌ها و وبگاه‌های اینترنتی در سطح شهر است، افزود: در آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت نیز این موضوع آورده شده که باید برای تمام افراد دارای معلولیت مناسب سازی صورت گیرد. سازمان ملی استاندارد نیز استاندارد‌های لازم برای مناسب سازی درگاه‌های اینترنتی برای نابینایان را آماده کرده است و از طرف ریاست جمهوری ابلاغ شده و امیدوار هستیم که بتوانیم هرچه زودتر این درگاه‌های اینترنتی را برای افراد نابینا مناسب سازی کنیم و به زودی نتیجه را اعلام خواهیم کرد.

مومن سرایی با بیان اینکه یکی دیگر از دغدغه‌های مناسب سازی برای نابینایان نبود علائم راهنمایی و رانندگی بر سر چهارراه‌ها به صورت صوتی است، بیان کرد: در شهر شیراز برخی از چهارراه‌ها برای افراد نابینا مناسب سازی شده که با علامت صوتی فرد دارای نابینایی را متوجه می‌کند که علامت چراغ راهنمایی و رانندگی سبز یا قرمز است، هرچند که در خارج از ایران برای افراد نابینا بر سر چهارراه‌ها دکمه‌هایی تعبیه شده که نابینا بتواند خود با فشار دادن آن دکمه چراغ را سبز و یا قرمز کند.

وی تصریح کرد: در حوزه مناسب‌سازی شهری برای افراد دارای معلولیت و افراد نابینا از سال گذشته تا این لحظه پیشرفت‌های خوبی داشته‌ایم و امیدوار هستیم تا سال آینده نواقص مسیر‌های ویژه نابینایان رفع شود، چراکه از سمت شهرداری پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ایم.

رئیس دبیرخانه ستاد هماهنگی و پیگیری مناسب سازی کشور خاطرنشان کرد: در آخرین جلساتی که با شهرداری تهران داشتیم برنامه‌هایی برای نصب چراغ قرمز صوتی برای افراد نابینا بر سر چهارراه‌ها مطرح و قرار شد که برنامه ریزی‌ها انجام شود و همکاری لازم با پلیس راهور صورت گیرد.

منبع :جوان

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.